Demagog.sk
 

KSČM a její alternativní zdroje informací

19. září 2017

V rozhovoru pro ČRo se moderátor Vladimír Kroc optal předsedy KSČM Vojtěcha Filipa, jak je to se záložkou s alternativními a proruskými informacemi, kterou má KSČM na svém oficiálním webu. Vojtěch Filip reagoval: „Ne, tak já si nemyslím, že převažuje. Jako na těch alternativních stránkách.“

Parlamentní listy vedou

Zaujalo nás to a rozhodli jsme se podívat na KSČM a její zdroje podrobněji. Prošli jsme všechny články v záložce „alternativní informace“ (konkrétně od 2. srpna 2016, kdy tato rubrika vznikla) a spočítali zdroje, ze kterých mediální úsek ÚV KSČM texty přebíralo. Zde je tabulka těchto zdrojů:


Jak vidíme, nejvíce komunisté odkazovali na Parlamentní listy. S odstupem druhý skončil web Střípky ze světa, který je výlučným zdrojem v této rubrice od 21. října 2016. Třetí místo pak má česká verze webu Sputnik.

Dezinfomační, proruské? Co říkají čísla?

Které z těchto zdrojů můžeme označit za dezinformační? Tomuto tématu se věnuje například think-tank Evropské hodnoty, který vytvořil základní přehled těchto webů a vydal na toto téma studii. Evropské hodnoty píší: „Zejména obyvatelé České republiky, kteří jsou aktivní na sociálních sítích, ale i ostatní jsou denně vystavováni různé míře vlivu v podobě rozsáhlé nabídky tzv. alternativních zdrojů informací, které poskytují zaujaté zpravodajství a mnohdy naprosto opouštějí základy seriózní novinářské praxe. Výsledkem jsou často až neuvěřitelné verze domácích i mezinárodních událostí a mnohonásobně překroucená realita, ze které obvykle jako jediný stabilní a racionální aktér vychází Ruská federace v čele s prezidentem Vladimirem Putinem.“ Manipulace se podle studie často skrývá v technikách, jako je svalování viny, relativizace, nálepkování, apel na strach.
Kromě Evropských hodnot se můžeme v kategorizaci zdrojů opřít také o slovenský web Konšpirátori, který radí, na jaké weby není kvůli jejich pochybným cílům a pověsti dobré dávat svou inzerci. I zde najdeme seznamy zdrojů, které nejsou z hlediska manipulace „čisté“.

Podívejme se tedy na zdroje z rubriky „alternativní informace“, z hlediska toho, zda informují o krizi Západu, jeho agresivitě, respektive vytvářejí o Rusku pozitivní obraz, případně jsou jinak manipulativní. První Parlamentní listy zahrnují do kategorie manipulativních nebo dezinformačních jak Konšpirátori, tak Evropské hodnoty, které v jejich obsahu našly manipulativní techniky a proruskou rétoriku.
Druhý nejčastější zdroj – Střípky ze světa – se nevyskytuje na seznamech ani Evropských Hodnot, ani Konšpirátorů nebo jiných podobně zaměřených iniciativách. Tento web o sobě neposkytuje moc informací, v záhlaví stojí: Ze zahraničních médií u nových knih, nezávislých i “politicky korektních”, o čem se doma mlčí nebo mlží. KSČM odkazuje na rubriku Našli jsme za vás, která nabízí pravidelný informační přehled. Objevují se zde zprávy o Rusku a Ukrajině, o vztahu západu a Ruska, o americké agresi, také jsou zde sdílené články o blízkovýchodní krizi (Sýrie, Libye) a o krizi Evropské unie, případně texty kritizující politiku současného Německa. Ve sloupci s doporučenými zdroji najdeme odkazy na takové zdroje, jako je Alex Jones' Infowars, ruský Worldcrisis a další. Web Střípky ze světa tedy neprodukuje vlastní obsah, ale sdílí články, které jsou často buďto ruské, nebo převzaté z „alternativních“ médií – navíc společně dávají obraz světa ukazující Rusko v pozitivnějším a západní elity v negativnějším světle. Proto tento web podle nás spadá do kategorie dezinformačních webů.
Třetí místo, jak již bylo zmíněno, patří Sputniku. Ten otevřeně přiznává proruskou orientaci a ruské financování, takže není překvapivé, že také ukazuje svět z pohledu pro Rusko příznivého. Evropské hodnoty ho přímo zařazují mezi tvůrce dezinformací a manipulací.

KSČM na svém webu sdílela množství dalších webů, které lze označit za dezinformační – např Aeronet, New World Order Opposition, CzechFreePress, Zvědavec, Nová republika atd. Na druhou stranu se objevují i zdroje mainstreamové, vydané tradičními novinářskými domy – například servery Aktuálně, Ihned, České noviny. Pokud však porovnáme počet manipulativních (proruských, dezinformačních) zdrojů, na které odkazuje, s klasickými zdroji, jasně převažují ty manipulativní (zhruba 1400 výskytů ku 100 výskytům).

Vojtěch Filip tedy v rozhovoru neměl pravdu, když tvrdil, že proruské a manipulativní weby mezi „doporučenou četbou“ nepřevažují. Komunisté na svém webu odkazují nejčastěji na Parlamentní listy, na kterých sice pravidelně publikuje své články i řadu českých poslanců, nicméně odborníky jsou považované za manipulativní a řada zpráv má dezinformační charakter. Za zcela protizpadní a dezinformační pak lze považovat třetí nejčastěji odkazovaný web, kterým je česká mutace Sputnik News. Můžeme tedy Vojtěcha Filipa s jistotou opravit a ujistit ho, že jeho strana na svém webu ukazuje svět dosti… „alternativně“.

Autory dnešního textu jsou Lenka Chudomelová, Jiří Uhlíř, Veronika Svrčinová, Vojtěch Hejtmánek a Aneta Plevová.

Líbí se vám naše práce? Podpořte nás a pojďte hlídat politiky s námi!