Demagog.cz

Silvestrovský (nevážný) speciál

Vypadá Andrej Babiš jako Brad Pitt? Kolik je v Česku Soukupů? A je veganství nová totalita? Na tyto a další palčivé otázky dnešní doby jsme hledali odpovědi v našem silvestrovském ověřování, kde se pravda mísí s fikcí a česká politika s ještě větší surreálnem.

Ověřili jsme
Silvestrovské zábavné vydání ze dne 31. prosince 2019

1 z celkově 10 ověřených výroků

Václav Klaus mladší

Václav Klaus mladší

Jo, je to malinkatý, je to malinkatý, stojí to milion a půl nebo kolik, ujede to 200 km, když se nešlape na plyn, a má to výfuk k elektrárně, jo (elektromobil, pozn. Demagog.cz).

Poslanec Václav Klaus mladší výrokem popisuje elektromobil poslance Patrika Nachera (ANO). Technické specifikace vozu se nám sice nepodařilo ověřit, nicméně na trhu existují elektromobily s nižší cenou, vyšším dojezdem a výfukem orientovaným mimo elektrárnu.

skrýt celé odůvodnění

Výrok poslance Václava Klause mladšího navazuje na prohlášení (video, čas 20:15) o elektromobilu poslance Patrika Nachera (ANO). Bližší specifikace vozu se nám bohužel nepodařilo získat. Patrik Nacher nám zareagoval na náš dotaz o autu slovy, že se sice jedná o menší vůz, nikoliv však nákupní košík, poněvadž je prostornější z důvodu absence motoru. Poslanec Nacher také dále doplnil, že elektromobil nezakoupil, ale z důvodu stále vyšší ceny elektromobilů si jej pořídil na operativní leasing.

Pro doplnění kontextu dodáváme, že elektromobily jsou v posledních letech na vzestupu. Mezinárodní energetická agentura vydala zprávu Global EV Outlook pro rok 2019, v níž analyzuje situaci prodejů elektromobilů v současnosti a nastiňuje možný vývoj do roku 2030. Ze zprávy vyplývá, že nejvíce elektromobilů se prodává v Číně, Evropě a Severní Americe. Z procentuálního podílu na trhu jsou elektromobily nejvíce zastoupeny v Norsku, kde z celkového počtu aut jezdí 46 % poháněno na elektřinu. Do roku 2030 se podle zprávy prodá zhruba 130–250 mil. elektromobilů.

Elektromobily se nabíjejí různými způsoby, například z přípojky v domácí síti nebo z veřejných (rychlo)dobíjejích stanic. Existují však i typy elektromobilů, na které nejspíš poslanec Klaus poukazuje, které jsou do sítě trvale připojeny kabelem, takže lze s nadsázkou tvrdit, že mají „výfuk k elektrárně“. Takový typ elektromobilu je zobrazen na obrázku níže:

Zdroj: Slate.fr

Co se technických specifikací týče, pak ceny i dojezd vozů jsou velmi rozdílné. Ceny nejpopulárnějších elektromobilů se pohybují kolem 800–900 tisíc Kč. V současné době své elektroauto nabízí například i v Česku nejpopulárnější značka Škoda Auto s modelem CITIGOe iV, který s cenou od 479 900 Kč nabízí dojezd až 252 km. Ani tento vůz bychom nákupním košíkem však nenazývali. Na druhém konci nabídky elektromobilů je pak například vůz od firmy Tesla, konkrétně Model S, který s cenou 2 271 200 Kč nabídne dojezd až 610 km. Teoreticky tak můžete tímto vozem dojet z Aše až do Třince. Prakticky bychom Vám to však v současné době, kdy jsou některé nejmenované české dálnice v případě nehody nebo nepředvídatelné „zimní kalamity“ ucpané, nedoporučovali. Nakonec musíme pochválit poslance Nachera za ekologický přístup k dopravě a poslanci Klausovi mladšímu doporučujeme zjistit si bližší informace o aktuální nabídce elektromobilů.