Demagog.sk
 

V Česku se rodí hlad po kontrole novinářů

13. únor 2014

Případ Václava Moravce ukazuje, že do českých politických debat se dá přijít i (téměř) perfektně připraven.

Projekt Demagog.CZ již přes dva roky uvádí na pravou míru fakta — či alespoň to, co je za fakta vydáváno – která veřejnosti servírují z televizních a rozhlasových studií čeští politici. Faktické přešlapy, nepřesnosti či manipulaci se čtenářem ovšem může mít na svědomí ve stejné i větší míře také druhá strana barikády: novináři.

Že je hlad po „mediálním factchecku“ či „mediawatch“ v českém veřejném prostoru přítomný a snad i sílící, ilustruje například nedávná Facebooková iniciativa Petra Kamberského z Lidových novin; stížnost neúspěšného kandidáta na ministerského náměstka Antonína Lébla k Radě ČT; i řada žádostí přímo od čtenářů Demagog.CZ, aby byl faktickému rozboru podroben sám moderátor, který kraluje politickým debatám k nedělnímu obědu již od dob, kdy Česku v běžeckém trikotu šéfoval Vladimír Špidla: Václav Moravec.

Sám jsi demagog

A nutno říci, že se – alespoň pro tentokrát – představy o manipulujícím a podlém novináři nepotvrdily. Z šestadvaceti faktických výroků, nasbíraných během první části nedělní diskuse s bývalým a nově nastoupivším ministrem zahraničí, si Moravec odnesl jedno neověřitelné a jedno zavádějící tvrzení. To se týkalo nepřesné interpretace tahanic o jmenování velvyslanců mezi Hradem a Černínským palácem.

Případ téměř perfektně připraveného Moravce tak popírá časté výtky těch, které Demagog načapal in flagranti: „V hlavě se nedá nosit vše, nejsem statistický úřad, média to popletla, říkal mi to nadřízený/kamarádka na toaletě, sám jsi demagog (ukončují povětšinou rozpravu).“

Síla slova

Politici ovšem před každým vysíláním procházejí — či by alespoň ve vlastním zájmu měli — pečlivou přípravou. Jejich mediální týmy budou častokrát mnohem větší a dost možná i profesionálnější než produkce Otázek a předně: vystupují před kamerami jako političtí zástupci veřejnosti a domnělí odborníci na svůj rezort; každé jejich slovo může ovlivnit rozhodnutí voliče, chování trhu, diskreditovat opozici, posunout celospolečenskou náladu…

Případ jednoho redaktora samozřejmě nevypovídá nic o stavu českých médií, stejně tak jako několik politických „Pinoccihiů“ ještě neznamená, že pravda se ve vysokých parlamentních a ministerských kruzích již nenosí. Spíše se ukazuje, že lidé jsou čím dál méně ochotni automaticky a slepě absorbovat informace, ať již od svých volených zástupců nebo ze stránek novin a zpravodajských portálů. A to je trend, o který Demagog.CZ vždy usiloval a usilovat bude.

Autorem dnešního článku je David Kopecký, vedoucí analytického týmu Demagog.CZ

Text je dostupný také na webu iHNed.cz.