Budvar zachráněn! Na zbytek se neptejte. #vyrokdne

Mají mít občané České republiky v roce 2017 právo na internetu v registru smluv kontrolovat, jak stát, kraje, obce a některé instituce hospodaří s veřejnými penězi? Tuto otázku vyřešila Poslanecká sněmovna již před časem, zdálo se. Během včerejška ovšem poslanci provedli (výsledné hlasování po jménech) v novele zákona o registru smluv takové úpravy, které tuhle kontrolu významně omezují. Tak např. pokud Senát změny podpoří, neuvidíte, jak hospodaří státní a národní podniky a dále krajské, obecní a městské firmy (např. dopravní podniky), či podniky s většinovou účastí státu. Proč?

Komentář 23. února 2017

Mají mít občané České republiky v roce 2017 právo na internetu v registru smluv kontrolovat, jak stát, kraje, obce a některé instituce hospodaří s veřejnými penězi? Tuto otázku vyřešila Poslanecká sněmovna již před časem, zdálo se. Během včerejška ovšem poslanci provedli (výsledné hlasování po jménech) v novele zákona o registru smluv takové úpravy, které tuhle kontrolu významně omezují. Tak např. pokud Senát změny podpoří, neuvidíte, jak hospodaří státní a národní podniky a dále krajské, obecní a městské firmy (např. dopravní podniky). Proč?

Předkladatel novely Marian Jurečka z KDU-ČSL tvrdí, že jeho cílem bylo ochránit podnik Budvar před znevýhodněním na trhu. Bude-li národní pivovar zveřejňovat smlouvy na internetu, konkurence bud mít výhodu, tvrdí ministr. Při projednání návrhu ve sněmovně si však poslanci vzpomněli, že se jim Jurečkův návrh úplně nepozdává a k předpisu o jednom ustanovení navrhli celých 9 stran pozměňovacích návrhů. Například hospodářský výbor navrhl (bod B1) z registru vyjmout nejen národní, nýbrž i státní podniky, kterých je přece jen o něco více.

Hlasování o odstraňování povinných subjektů z nutnosti zveřejňovat smlouvy provázely zmatky a nečekané zvraty, o výše zmíněném návrhu hospodářského výboru se hlasovalo celkem pětkrát. První dva pokusy návrh neschválily (ve druhém případě o jediný hlas), další dva naopak ano, ve všech čtyřech případech však některé hlasující "zradila technika". Jak už se to mezi našimi poslanci nezřídka stává... Nakonec vše rozhodl pátý pokus, který pro sebe urvali příznivci pozměňovacího návrhu.

Dramatický průběh mělo i hlasování o konečném znění novely, první nesouhlasný výsledek totiž stornovala námitka, naopak druhý souhlasný výsledek se již podařil. V tomto ohledu je zajímavé sledovat srovnání hlasování u sociálních demokratů, kdy se 3 poslanci (ministr Chvojka, poslankyně Nytrová, poslanec Seďa) mezi 1. a 2. hlasováním odhlásili, tím snížili kvórum a zákon omezující transparentnost tak mohl projít.

Hlasování 1. (hlasování ANO znamená osekání registru smluv).

Hlasování 2.

Předvolební závazky Obecně se dá říci, že pro osekání registru smluv zvedla ruku sociální demokracie, KSČM, ODS a část KDU-ČSL (konkrétně 5 poslanců). KDU-ČSL, z nichž návrh podpořili např. ministři Jurečka a Herman (dva krajští lídři strany z voleb 2013), svůj postoj deklarovala před volbami ve svém programu tak, že "pro omezení korupce budeme prosazovat":

Sociální demokraté, komunisté a ani občanští demokraté přímo registr smluv ve svých programech neměli. Před volbami se však většina poslanců osobně zavázala projektu Rekonstrukce státu k tomu, že bude podporovat některé ze zákonů, které mají přinést větší transparentnost. Svůj slib dávali i pod zákon o registru smluv - konkrétně pod tuto formulaci:

Z kandidátů, kteří se k podpoře registru smluv zavázali, jich v současnosti 164 vykonává poslanecký mandát. V klubu ČSSD je to 39 poslanců, v KSČM 22, u lidovců 13 a v klubu občanských demokratů 8. Řada z poslanců, kteří osobně slíbili pod svým jménem hlasovat pro výše uvedený návrh, se včera podíleli na vykostění zákona, který napomáhal transparentnosti a umožnil veřejnosti lépe kontrolovat, za co jsou utráceny veřejné prostředky - tedy daně občanů.

Ministr Jurečka, který novelu předložil, po finálním hlasování pro server Idnes řekl na otázku Josefa Kopeckého:

"- Takže Budvar je pro vás větší hodnotou, než aby měla veřejnost kontrolu, jak se zachází s veřejnými penězi ve všech státních firmách?

- Já jsem zakladatel za stát, který je zodpovědný za Budvar. Jakožto člověk s touto zodpovědností jsem jednoznačně hájil zájem tohoto podniku."

Jaká hodnota nakonec převáží, se dozvíme v následujících týdnech. Nicméně se zdá, že ze zákona, který nadšeně podporovali poslanci napříč spektrem, se stal trhací kalendář. V každém případě si večer dejte Budvar, národní podniky se musí podporovat. Snad po něm nebudete mít kocovinu, jakou si vychutnávala velká část voličů po včerejším hlasování.

Autory dnešního textu jsou Anna Kloudová, Michael Koževnikov.

Líbí se vám naše práce? Podpořte nás prostřednictvím našeho transparentního účtu. Děkujeme!