Přehled ověřených výroků

Miloš Nový

(...) u mého pozměňujícího návrhu, který se týká zavedení té tzv. dluhové brzdy.
Události, komentáře, 17. ledna 2025
Poslanecká sněmovna
Pravda
Miloš Nový patřil mezi poslance, kteří navrhli pozměnit návrh novely zákona o platech představitelů státní moci. Jeho pozměňovací návrh požadoval, aby se platová základna poslanců a senátorů snížila o pětinu, pokud zadlužení ČR přesáhne 50 % HDP.

Poslanec Miloš Nový reaguje na dotaz, který se týkal schvalování návrhu novely zákona o platech představitelů státní moci. Třetí čtení, na jehož konci Sněmovna hlasuje o přijetí pozměňovacích návrhů a přijetí návrhu jako celku, v případě této novely probíhalo 15. a 17. ledna. První den jednání provázely obstrukce opozičních hnutí ANO a SPD, která nesouhlasila s navýšením platů politiků. Podle Nového tehdy nebylo dopředu jasné, zda Sněmovna novelu odsouhlasí. Nejisté dle něj bylo i schválení jeho pozměňovacího návrhu a v této souvislosti svůj návrh dále popisuje. Používá pro to pojem „dluhová brzda“, který se zpravidla používá pro pravidla omezující výši dluhu veřejných institucí.

Pozměňovací návrh poslance Nového

Vláda původně plánovala, že v rámci novely zmíněného zákona vzroste plat politiků téměř o 14 % a odvolávala se při tom (.pdf, str. 1) na nález Ústavního soudu z května 2024. V něm soud za protiústavní označil dřívější změnu zákona, která snížila koeficient pro výpočet platové základny soudců z trojnásobku na 2,822násobek průměrné mzdy. Vláda (.pdf, str. 1) si nejdříve rozhodnutí soudu vykládala tak, že musí zachovat původní – tedy vyšší – platovou základnu nejen soudců, ale i ostatních představitelů státní moci. Ústavní soud ovšem později zdůraznil, že se zabýval jen platy soudců a že ostatních představitelů státní moci se jeho rozhodnutí netýkalo. Vláda nakonec navrhla nižší růst platů, konkrétně zvýšení o necelých 6,9 % (.pdf, str. 6).

V listopadu 2024 skupina poslanců TOP 09 v čele s Milošem Novým předložila k návrhu novely svůj pozměňovací návrh. Jeho cílem bylo, aby se platová základna poslanců a senátorů snížila o 20 % v případě, že veřejné zadlužení přesáhne 50 % hrubého domácího produktu (.docx). Podle návrhu k tomuto snížení dojde ihned v následujícím roce po zveřejnění údajů o výši zadlužení. Krácení o 20 % bude trvat vždy do konce roku, ve kterém se dluh sníží pod 50 % HDP.

Sněmovna návrh novely zákona včetně pozměňovacího návrhu poslance Nového schválila 17. ledna 2025. Ke dni vysílání námi ověřované debaty návrh čekal na projednání Senátem.

Dluhová brzda

Miloš Nový sice mluví o platech politiků, český právní systém ovšem termín dluhová brzda zná jako pravidlo stanovené zákonem o pravidlech rozpočtové odpovědnosti z roku 2017. Pokud výše dluhu sektoru veřejných institucí (snížená o rezervu peněžních prostředků na financování státního dluhu) dosáhne 55 % nominálního HDP, spustí se opatření ke snížení dluhu.

Vláda by v takovém případě musela předložit Poslanecké sněmovně návrh státního rozpočtu a jeho střednědobý výhled, které povedou k dlouhodobě udržitelnému stavu veřejných financí. Musí předložit také návrhy vyrovnaných rozpočtů zdravotních pojišťoven. Územní samosprávy budou moci na další rok schválit pouze přebytkový nebo vyrovnaný rozpočet. Ostatní veřejné instituce nebudou až na výjimky smět zřizovat nové závazky ze smluv.

Závěr

Skupina poslanců TOP 09 v čele s Milošem Novým předložila pozměňovací návrh k návrhu novely zákona o platech představitelů státní moci. Ten obsahuje ustanovení, podle něhož dojde ke snížení platové základny členů Parlamentu o 20 % v případě, že české zadlužení dosáhne více než 50 % HDP. Poslanecká sněmovna tuto novelu zákona včetně pozměňovacího návrhu poslance Nového schválila v lednu 2025. Výrok z těchto důvodů hodnotíme jako pravdivý.

Miloš Nový

Platový automat se odvíjí od toho, že roste průměrná mzda, tak s jistým časovým zpožděním, a to konkrétně dvouletým, následně rostou platy politiků.
Události, komentáře, 17. ledna 2025
Poslanecká sněmovna
Pravda
Platy vrcholných politiků jsou navázány na platy soudců, které se vypočítávají jako součin průměrné mzdy za předloňský rok a koeficientu stanoveného zákonem. Plat politiků se tedy odvíjí od stavu před dvěma lety.

Místopředseda sněmovního rozpočtového výboru Miloš Nový (TOP 09) komentuje vládní novelu zákona o platech politiků, kterou schválila Sněmovna. Vysvětluje, že mezi růstem průměrných mezd a růstem platů politiků existuje časová prodleva. To je podle Nového problematické, protože platy politiků se kvůli tomuto mechanismu mohou zvyšovat v době ekonomické recese, což může vést k napětí ve společnosti.

Platy představitelů státní moci

Podle zákona o platech představitelů státní moci a některých státních orgánů, soudců a poslanců Evropského parlamentu se výše platu vypočítává jako součin platové základny a platového koeficientu, který se odvíjí od náročnosti vykonávané funkce. Platová základna se v daném kalendářním roce určuje podle průměrné hrubé měsíční mzdy v předminulém roce.

Platová základna představitelů státní moci se dříve počítala nezávisle, od roku 2024 však činí 83,3 % platové základny soudců. Poslancům a senátorům náleží plat, který se odvíjí z této platové základny koeficientem ve výši 1,08. Koeficient se pak dále zvyšuje podle funkce v dané komoře Parlamentu. Vedle tohoto základního platu mají členové Parlamentu nárok také na náhrady, např. na reprezentaci, cestování nebo na stravné (.pdf). Pro plat ministrů platí koeficient 2,06 a pro předsedu vlády 2,9. Nejvyšší koeficient z vrcholných politiků má prezident.

Růst platů v roce 2025

Poslanecká sněmovna v lednu 2025 schválila návrh novely zákona o platech politiků, který zvedá platovou základnu soudců z 2,822násobku průměrné hrubé měsíční mzdy na 3násobek (.pdf, str. 1). Vrcholným politikům díky této novele vzrostou platy o 6,95 % (.pdf, str. 15 z 24), změna se týká již platů za leden 2025.

Sněmovna zároveň schválila pozměňovací návrh ministra práce a sociálních věcí Mariána Jurečky (KDU-ČSL), který omezuje meziroční růst platů politiků na maximálně 5 % (.docx, str. 1). Poslanci přijali také návrh skupiny poslanců TOP 09 v čele s Milošem Novým, podle kterého se poslancům a senátorům v případě zadlužení státu nad 50 % HDP budou krátit platy o pětinu (.docx, str. 1).

Vláda původně plánovala, že v rámci novely zákona o platech politiků vzroste plat politiků téměř o 14 % a odvolávala se při tom (.pdf, str. 1) na nález Ústavního soudu z května 2024. V něm soud za protiústavní označil dřívější změnu zákona, která snížila koeficient pro výpočet platové základny soudců z trojnásobku na 2,822násobek průměrné mzdy. Vláda (.pdf, str. 1) si nejdříve rozhodnutí soudu vykládala tak, že musí zachovat původní – tedy vyšší – platovou základnu nejen soudců, ale i ostatních představitelů státní moci. Ústavní soud ovšem později zdůraznil, že se zabýval jen platy soudců a že ostatních představitelů státní moci se jeho rozhodnutí netýkalo. Vláda nakonec navrhla nižší růst platů, konkrétně zvýšení o necelých 6,9 % (.pdf, str. 6).

Závěr

Platy vrcholných politiků se dle zákona odvíjí od platové základny soudců, která se vypočítává jako součin průměrné hrubé mzdy za předloňský rok a koeficientu stanoveného zákonem. Současný plat politiků tedy závisí na stavu průměrné mzdy před dvěma lety. Výrok Miloše Nového tak hodnotíme jako pravdivý.

Miloš Nový

(...) dojde-li k tomu překročení poměru veřejného dluhu HDP o 50 % v nějakém roce, tak hned v následujícím roce dojde právě ke snížení poslaneckých platů.
Události, komentáře, 17. ledna 2025
Poslanecká sněmovna
Pravda
Sněmovna přijala pozměňovací návrh poslanců TOP 09, na základě kterého se sníží platová základna poslanců a senátorů o pětinu, pokud veřejný dluh přesáhne 50 % HDP. K takovému snížení skutečně dojde hned v roce, který následuje po vyhlášení této výše zadlužení.

Poslanec Miloš Nový reaguje na slova Jakuba Michálka, který kritizoval pozměňovací návrh TOP 09 ohledně navázání platů politiků na úroveň zadlužení. Michálek tvrdí, že snížení platů se dotkne především těch, kteří vysoké zadlužení nezpůsobili. Nový namítá, že pokud veřejné zadlužení překročí hranici 50 % HDP, dojde ke snížení hned následující rok.

Novela zákona o platu představitelů státní moci

Vláda původně plánovala, že v rámci novely zmíněného zákona vzroste plat politiků téměř o 14 % a odvolávala se při tom (.pdf, str. 1) na nález Ústavního soudu z května 2024. V něm soud za protiústavní označil dřívější změnu zákona, která snížila koeficient pro výpočet platové základny soudců z trojnásobku na 2,822násobek průměrné mzdy. Vláda (.pdf, str. 1) si nejdříve rozhodnutí soudu vykládala tak, že musí zachovat původní – tedy vyšší – platovou základnu nejen soudců, ale i ostatních představitelů státní moci. Ústavní soud ovšem později zdůraznil, že se zabýval jen platy soudců a že ostatních představitelů státní moci se jeho rozhodnutí netýkalo. Vláda nakonec navrhla nižší růst platů, konkrétně zvýšení o 6,95 % (.pdf, str. 6).

V listopadu 2024 skupina poslanců TOP 09 v čele s Milošem Novým předložila k návrhu novely svůj pozměňovací návrh. Jeho cílem bylo, aby se platová základna poslanců a senátorů snížila o 20 % v případě, že veřejné zadlužení přesáhne 50 % hrubého domácího produktu (.docx). Podle návrhu k tomuto snížení dojde ihned v roce následujícím po zveřejnění údajů o výši zadlužení. Krácení o 20 % bude trvat vždy do konce roku, ve kterém se zadlužení vrátí pod 50 % HDP. Sněmovna návrh novely zákona včetně tohoto pozměňovacího návrhu schválila 17. ledna 2025.

Závěr

K návrhu novely zákona o platu představitelů státní moci byl předložen pozměňovací návrh, podle kterého se sníží platová základna poslanců a senátorů o 20 %, pokud veřejné zadlužení překročí hranici 50 % HDP. Podle navržené úpravy dojde ke snížení základny na začátku roku následujícího po vyhlášení této míry zadlužení. Poslanec Nový tedy mechanismus popisuje správně a jeho výrok tak hodnotíme jako pravdivý.

Jakub Michálek

Cestování je 25 % z těch (poslaneckých, pozn. Demagog.cz) náhrad.
Události, komentáře, 17. ledna 2025
Poslanecká sněmovna
Pravda
Poslanci mají nárok na náhrady na dopravu ve výši 40−60 % platové základny v závislosti na vzdálenosti trvalého bydliště od Sněmovny nebo místa, kde mají kancelář. Tyto náhrady tvoří přibližně 20 až 27 % celkových poslaneckých náhrad.

Pirátský poslanec Jakub Michálek v debatě kritizuje nastavení platů politiků a říká, že média často uvádí platy bez poslaneckých náhrad. Ty jsou přitom podle něj tak vysoké, že představují druhý plat. Dále podotýká, že vzrostly příspěvky na dopravu, které dle jeho tvrzení tvoří čtvrtinu všech náhrad.

Poslanecké náhrady

Poslancům kromě běžného platu náleží také náhrady. Výdaje na reprezentaci a stravování při cestách po republice jsou hrazeny měsíčně formou paušální náhrady, která činí 16 % z platové základny. Dále mají poslanci nárok na náhrady za cestování vlastním vozidlem nebo veřejnou dopravou. Jejich výše činí 40−60 % platové základny zákonodárce –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ přesná částka se odvíjí od vzdálenosti místa trvalého pobytu poslance od sídla Sněmovny nebo místa, kde má kancelář.

Mimoto existují také náhrady prokázaných výdajů, které zahrnují ubytování při tuzemských cestách. Při cestách do zahraničí pokrývají dopravuubytování, Patří sem také náhrady za výdaje na odborné a administrativní práce do výše 25 % platové základny. Podstatnou část náhrad tvoří i výdaje na asistenty poslanců, přičemž limit těchto nákladů je 55 500 Kč měsíčně (.pdf).

Naturální plnění

Dalším typem příspěvku na činnost poslance je tzv. naturální plnění. Jde například o ubytování v místě sídla Poslanecké sněmovny nebo proplacení výdajů na přechodné ubytování ve stejné lokalitě, a to až do výše 20 500 Kč (.pdf).

Poslanci mají také nárok na užívání přiměřeně vybavené kanceláře ve svém volebním kraji. Ceny za její pronájem se pohybují od 9 do 27 tisíc korun měsíčně podle velikosti města (.pdf, str. 5). Příspěvek na pronájem nábytku a vybavení kanceláře činí 5 200 Kč, na telefonní poplatky a připojení k internetu maximálně 5 000 Kč a na kancelářský materiál za první měsíc 3 000 Kč, poté 2 200 Kč měsíčně (.pdf, str. 6).

Podíl cestovních náhrad

Jak jsme zmínili výše, náhrady na dopravu se odvíjí od výše platové základny, která v roce 2024 činila 94 775 Kč. Z celkového přehledu poslaneckých náhrad lze vypočítat, jakou část představují náhrady na dopravu. V našem výpočtu jsme pracovali s maximální možnou výší měsíčních náhrad pro řadové členy dolní komory a nezahrnuli jsme zahraniční cesty, u nichž výše náhrad není pevně stanovená. Náhrady se zaokrouhlují na 100 Kč nahoru.

!function(){"use strict";window.addEventListener("message",(function(a){if(void 0!==a.data["datawrapper-height"]){var e=document.querySelectorAll("iframe");for(var t in a.data["datawrapper-height"])for(var r=0;r<e.length;r++)if(e[r].contentWindow===a.source){var i=a.data["datawrapper-height"][t]+"px";e[r].style.height=i}}}))}();

Součet náhrad pro poslance, kteří dostávají maximální možnou částku, činí 211 200 korun měsíčně. Dopravné pro poslance s trvalým bydlištěm nejdál od Sněmovny tvoří přibližně 27 % všech náhrad. Pro ostatní představují náhrady na dopravu cca 20 až 23,5 %.

přehledech vyplacených náhrad je možné dohledat i celkovou výši náhrad konkrétního představitele za daný rok. Nejnovější data jsou za rok 2023 a například Jakub Michálek podle nich za celý rok obdržel celkové náhrady ve výši 1 956 286 Kč (.pdf). Cestovní náhrady z toho činily 456 tisíc korun, což je asi 23 %.

Závěr

Poslanci mají kromě základního poslaneckého platu nárok na náhrady. Mezi ně patří mj. náhrady na dopravu, reprezentaci, pronájem kanceláře nebo výdaje na asistenta. Náhrady na dopravu činí 40−60 % platové základny podle místa bydliště, u jednotlivých představitelů jsou tudíž různé. U poslanců, kteří pobírají nejvyšší možné dopravní náhrady, představují cca 27 % všech náhrad. U ostatních členů dolní komory je to přibližně 20 až 23,5 %. Výrok Jakuba Michálka tak hodnotíme jako pravdivý.

Jakub Michálek

Já jsem to předložil, ten návrh 25 % dolů na náhrady.
Události, komentáře, 17. ledna 2025
Poslanecká sněmovna
Pravda
Michálek předložil pozměňovací návrh k novele zákona o platu představitelů státní moci, ve kterém navrhoval snížit paušální náhrady na dopravu. Poslanci mají nárok také na jiné náhrady, Michálkův návrh by ovšem ve výsledku opravdu vedl ke snížení paušálních náhrad zhruba o 25 %.

Poslanec Miloš Nový v kontextu výroku říkal, že se mu nelíbí současný systém paušálních náhrad a uvedl, že např. paušální náhrady na dopravu by upravil tak, aby se musely jednotlivé cesty prokazovat. Jakub Michálek tento nápad kritizoval, jelikož by podle něj vedl ke zbytečné administrativní zátěži a ke „kšeftování s účtenkami“. Poté zmiňuje, že navrhl snížit náhrady o 25 %. Neupřesňuje ale, jestli se jedná pouze o paušální náhrady za dopravu, nebo o celý systém paušálních náhrad. V našem odůvodnění se proto zaměříme na obě tyto možnosti. Vedle paušálních existují ještě náhrady prokázaných výdajů, u kterých vyplacená částka není jednotná.

Platy poslanců

Plat poslanců se odvíjí od platové základny, kterou stanovuje Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) svou vyhláškou. Pro rok 2024 ji resort stanovil na 94 775 Kč. Základna se dále násobí koeficientem, který je nastavený na 1,08 a zvyšuje se v případě, že poslanec v dolní komoře zastává další funkci – může se jednat o pozici předsedy výboru, předsedy nebo místopředsedy Sněmovny apod.

Vedle tohoto základního platu mají poslanci nárok i na náhrady, např. na reprezentaci, dopravu nebo na stravné (.pdf). Náhrady na reprezentaci společně se stravováním při tuzemských cestách a dopravu jsou přitom paušální, což znamená, že poslanci dostávají pevně stanovenou částku. V případě reprezentace se jedná o 16 % platové základny, zatímco obdržené částky za cestování se odvíjí od vzdálenosti místa trvalého pobytu poslance od sídla Sněmovny nebo od města, ve které má kancelář.

!function(){"use strict";window.addEventListener("message",(function(a){if(void 0!==a.data["datawrapper-height"]){var e=document.querySelectorAll("iframe");for(var t in a.data["datawrapper-height"])for(var r=0;r<e.length;r++)if(e[r].contentWindow===a.source){var i=a.data["datawrapper-height"][t]+"px";e[r].style.height=i}}}))}();

Tyto paušální náhrady podléhají danipříjmů – na rozdíl od nedaněných typů náhrad, kterými jsou náhrady za konkrétní prokázané výdaje a tzv. naturální plnění (např. využívání služebního auta, telefonu atp.). Podle zákona existuje ještě paušální náhrada pro těžce zdravotně postižené poslance, který k výkonu své funkce potřebuje osobního asistenta. V současné Sněmovně se ale nikdo takový nenachází a do našem odůvodnění ji tak nezahrnujeme.

Michálkův pozměňovací návrh

Vláda v polovině října 2024 schválila (.pdf) návrh novely zákona o platu představitelů státní moci, podle kterého platy vrcholných politiků i soudců a státních zástupců stoupnou o 6,95 % (.pdf, str. 9, 18 z 24). Jakub Michálek k této novele v listopadu 2024 předložil pozměňovací návrh (.docx), který usiloval o snížení poslaneckých náhrad za dopravu (str. 2, 4–5). Přehled navrhovaných změn obsahuje následující tabulka, ve které vycházíme z výpočtu platové základny pro rok 2025 od MPSV ve zmíněném návrhu novely (.pdf, str. 12 z 24).

!function(){"use strict";window.addEventListener("message",(function(a){if(void 0!==a.data["datawrapper-height"]){var e=document.querySelectorAll("iframe");for(var t in a.data["datawrapper-height"])for(var r=0;r<e.length;r++)if(e[r].contentWindow===a.source){var i=a.data["datawrapper-height"][t]+"px";e[r].style.height=i}}}))}();

Pokud srovnáme výši náhrad za dopravu v roce 2024 a Michálkem navrhované snížení, tyto náhrady by se snížily zhruba o třetinu. Logicky nejvyšší rozdíl by byl u poslanců, kteří mají bydliště nejdále od Sněmovny, a to o 38 %. Celkové paušální náhrady by skutečně klesly zhruba o čtvrtinu. Konkrétně by byly nižší o 22–⁠⁠⁠⁠⁠⁠28 %. Sněmovna ale část pozměňovacího návrhu ohledně snížení náhrad za dopravu nepřijala, když jeho schválení podpořilo pouze 23 poslanců a 30 jich hlasovalo proti.

!function(){"use strict";window.addEventListener("message",(function(a){if(void 0!==a.data["datawrapper-height"]){var e=document.querySelectorAll("iframe");for(var t in a.data["datawrapper-height"])for(var r=0;r<e.length;r++)if(e[r].contentWindow===a.source){var i=a.data["datawrapper-height"][t]+"px";e[r].style.height=i}}}))}();

Závěr

Pirátský poslanec Jakub Michálek předložil pozměňovací návrh k novele zákona o platu představitelů státní moci, který měl za cíl snížit paušální náhrady na dopravu. Členové dolní komory Parlamentu dostávají také náhrady za prokázané výdaje, u kterých se vyplacená částka liší. Podle Michálkova návrhu by nicméně oproti roku 2024 došlo k poklesu paušálních náhrad přibližně o čtvrtinu – konkrétně by klesly o 22 až 28 %. Výrok proto hodnotíme jako pravdivý.

Jakub Michálek

(…) mně tam prošly (…) jeden návrh, který byl přímo můj, který se týká zrušení odchodného.
Události, komentáře, 17. ledna 2025
Ekonomika
Poslanecká sněmovna
Zavádějící
Poslanec Michálek v listopadu 2024 sice předložil pozměňovací návrh, který Sněmovna později schválila a který odebral odchodné politikům a soudcům, jenž přechází do funkcí v evropských a mezinárodních institucích, odchodné jako celek ale návrh zachovává.

Poslanec Jakub Michálek v kontextu výroku mluví o pirátských pozměňovacích návrzíchnovele zákona o platu představitelů státní moci, které podle něj převzal ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka. Následně podotýká, že je rád, pokud se vláda jejich nápady „inspiruje“ a prosazuje prospěšná opatření. Poté uvádí, že Sněmovna schválila přímo jeden z jeho návrhů, který souvisí s rušením odchodného.

Odstupné vs. odchodné

Odstupné se v praxi často zaměňuje s odchodným. Odstupné představuje částku, na kterou má nárok zaměstnanec, kterému dal zaměstnavatel výpověď kvůli nadbytečnosti nebo kvůli tomu, že došlo ke zrušení zaměstnavatele či jeho přemístění. Částka se odvíjí od výše zaměstnancova průměrného měsíčního výdělku a délky trvání pracovního poměru. Smyslem odstupného je zaměstnancům napomoci překlenout situaci, v níž se nachází bez vlastního zavinění.

Odstupné ve výši dvanáctinásobku průměrného výdělku až na výjimky náleží také zaměstnancům, kteří na základě lékařského posudku nesmí vykonávat dosavadní práci.

Oproti tomu odchodné se vyplácí příslušníkům bezpečnostních sborů, politikům a soudcům. Výši odchodného nestanovuje zákoník práce, ale určují ji příslušné zákony, které upravují platy příslušníků bezpečnostních sborů a platy představitelů státní moci.

Představitelé státní moci, a tedy i politici, získají odchodné po ukončení výkonu funkce. Odchodné se vyplácí ve výši jednoho až čtyř měsíčních platů, a to podle počtu let výkonu funkce. Pokud politik do tří měsíců přejde do jiné politické funkce nebo se stane soudcem, na odchodné nemá nárok.

Vedle těchto dvou typů finančních odměn existuje ještě odbytné, které náleží vojákům. Ti ho dostanou v případě, že z armády odchází alespoň po dvou letech a dokončí závazek, který s armádou uzavřeli. Pravidla pro odbytné vychází ze zákona o vojácích z povolání.

Návrh na omezení odchodného

Poslanec Michálek během listopadu 2024 předložil některé pozměňovací návrhy k novele zákona o platu představitelů státní moci, kterou v lednu 2025 nakonec schválila Sněmovna. Jeden z nich navrhoval omezení odchodného pro politiky a soudce. Podle původní úpravy na něj totiž měli nárok, i když získali funkci v orgánech Evropské unie nebo jiných mezinárodních organizacích (.docx, str. 2, 4). Tento pozměňovací návrh poslanci spolu s celou novelou přijali.

Michálkův návrh tedy odchodné zcela nezrušil, pouze ho omezil. Nově nebude odchodné vypláceno politikům nebo soudcům, kteří do tří měsíců od zániku původní funkce získají funkci v orgánech Evropské unie nebo jiných mezinárodních institucích (.docx, str. 4). Pokud ale přejdou do Evropského parlamentu, na odchodné mají i nadále nárok. Stále také platí, že pokud představitelé státní moci nezískají jinou funkci, mohou dostat odchodné ve výši jednoho až čtyř měsíčních platů, a to podle počtu let výkonu funkce.

Závěr

Jakub Michálek opravdu předložil později schválený návrh, na základě kterého se odchodné nebude poskytovat politikům ani soudcům, kteří v prvních třech měsících po konci v původní funkci odejdou do orgánů Evropské unie nebo jiných mezinárodních organizací. Návrh ale nezrušil odchodné jako celek, navíc se ani nevztahuje na představitele, kteří přejdou do Evropského parlamentu. I nadále mají politici a soudci nárok na odchodné ve stávající výši jednoho až čtyř měsíčních platů, pokud během tří měsíců po skončení v původní funkci nezískají jiný mandát. Výrok z těchto důvodů hodnotíme jako zavádějící.

Jakub Michálek

Třeba pan Hrůza někde v Třebíči na Vysočině, tak prostě kumuluje funkce. Politik za ANO bere víc jak 200 000 (korun měsíčně, pozn. Demagog.cz).
Události, komentáře, 17. ledna 2025
Regiony
Pravda
Miloš Hrůza z hnutí ANO je uvolněný první místostarosta Třebíče a zároveň uvolněný radní kraje Vysočina. Za obě tyto funkce v letošním roce pobírá plat ve výši 230 378 Kč.

Poslanec Jakub Michálek v kontextu výroku mluví o tom, že Sněmovnou prošlo omezení platů politiků, kteří kumulují funkce. V této souvislosti kritizuje, že někteří politici v regionech mají více funkcí, díky čemuž mají plat, který podle něj neodpovídá jejich zodpovědnosti. Jako příklad uvádí Miloše Hrůzu z hnutí ANO, který má dle jeho slov příjem více než 200 tisíc korun.

Funkce a plat Miloše Hrůzy

Miloš Hrůza je regionální politik hnutí ANO, který zastává funkci radního v kraji Vysočina a zároveň je prvním místostarostou Třebíče. V obou těchto pozicích je uvolněný, což znamená, že je pro výkon funkce uvolněný ze zaměstnání a za svou práci v zastupitelstvích dostává finanční odměnu z příslušného rozpočtu.

Výši platu krajských zastupitelů stanovuje zákon o krajích. Platy zastupitelů se vypočítávají ze základny, kterou představuje průměrná hrubá mzda za první pololetí uplynulého roku. Tato základna se poté vynásobí koeficienty nacházejícími se v příloze zákona.

Výši základny vyhlašuje Ministerstvo vnitra, které ji pro rok 2025 stanovilo na 44 943 Kč. Celkovou výši platu ovlivňuje konkrétní funkce politika, počet obyvatel kraje a to, zdali je uvolněný. Jak jsme zmínili, Miloš Hrůza je uvolněný radní kraje Vysočina, tedy kraje, který má více než 500 000 a zároveň méně než milion obyvatel (.pdf, str. 1). Podle metodické příručky Ministerstva vnitra mu tak z této funkce pro letošní rok náleží měsíční odměna 134 964 Kč (.pdf, str. 4).

Způsob výpočtu platů obecních zastupitelů je určený v zákoně o obcích a je stejný jako v případě krajských zastupitelů. I tato finanční odměna se odvíjí od počtu obyvatel obce a od toho, jestli je daný zastupitel uvolněný a jakou funkci zastává. Miloš Hrůza si jako uvolněný místostarosta Třebíče, která má 34 797 obyvatel (.pdf, str. 78), letos přijde na měsíční odměnu 95 414 Kč (.pdf, str. 3).

Omezení platů politiků v případě kumulace funkcí, o kterém poslanec Michálek v kontextu výroku mluvil, vstoupí v účinnost až na začátku roku 2026 (.pdf, str. 3–6). Politici, kteří mají více funkcí, poté budou z druhé funkce pobírat pouze 40 % platu. Letos tedy Miloš Hrůza za své funkce stále pobírá měsíční plat v celkové výši 230 378 korun. O jeho případu informoval už v prosinci 2024 server iDNES.

Závěr

Regionální politik hnutí ANO Miloš Hrůza zastává funkci radního kraje Vysočina a místostarosty Třebíče. V obou rolích přitom působí jako uvolněný zastupitel a ze zákona mu tak na letošní rok náleží plat ve výši 230 378 Kč měsíčně. Výrok Jakuba Michálka proto hodnotíme jako pravdivý.

Miloš Nový

(...) jsme k tomu (zabývat se nastavením platové základny politiků, pozn. Demagog.cz) byli donuceni Ústavním soudem, který zrušil ty omezující paragrafy, které snižovaly platy soudců.
Události, komentáře, 17. ledna 2025
Ekonomika
Poslanecká sněmovna
Pravda
Ústavní soud skutečně zrušil opatření snižující platovou základnu soudců. Platy soudců jsou přitom navázané na platy ostatních představitelů včetně politiků, a Sněmovna se tak musela věnovat i těm.

Místopředseda rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Miloš Nový v kontextu výroku mluví o tom, že podporuje změnu systému poslaneckých náhrad. Na jejich úpravu ovšem podle něj nebyl čas, protože se Sněmovna musela zabývat platovou základnou politiků v návaznosti na rozhodnutí Ústavního soudu, které zrušilo snížení platové základny pro soudce.

Propojení platů soudců a představitelů státní moci

Podle zákona o platech představitelů státní moci a některých státních orgánů, soudců a poslanců Evropského parlamentu se výše platu vypočítá jako součin platové základny a platového koeficientu, který se odvíjí od vykonávané funkce. Platová základna se v daném kalendářním roce určuje podle průměrné hrubé měsíční mzdy v předminulém roce. Pro představitele státní moci se od roku 2024 odvíjí od výše platů soudců na základě novely z pera vlády Petra Fialy.

Od roku 2021 se platová základna pro soudce počítala jako 3násobek průměrné hrubé měsíční mzdy. Vláda Petra Fialy ale v rámci konsolidačního balíčku pro rok 2024 platy soudců snížila, když hodnotu platové základny změnila na 2,822násobek.

Rozhodnutí Ústavního soudu

Ústavní soud v květnu 2024 rozhodl (.pdf), že zákonodárci nutnost snížení platové základny soudcovských platů dostatečně neodůvodnili a že její změna odporuje ústavnímu pořádku (str. 31). Spolu s tím Ústavní soud nařídil, aby od ledna 2025 byla zmínka o „2,822násobku“ průměrné mzdy ze zákona vyškrtnuta (.pdf, str. 1).

Fialův kabinet (.pdf, str. 1) si nejdříve toto rozhodnutí soudu vykládal tak, že musí zachovat původní – tedy vyšší – platovou základnu nejen soudců, ale i ostatních představitelů státní moci. V návaznosti na nález tak vláda původně plánovala, že v rámci novely zákona o platu představitelů státní moci vzroste plat politiků téměř o 14 %. Ústavní soud ovšem později zdůraznil, že se zabýval jen platy soudců a ústavností snížení platů ostatních představitelů státní moci se nezaobíral.

V návaznosti na nález Ústavního soudu nicméně ze zákona zmizelo, z čeho se platová základna pro politiky počítá. Stálo v něm totiž, že jde o 83,3 % platové základny soudců, která ale kvůli rozhodnutí soudu již nebyla blíže definována. Nebylo tedy jasné, od jaké částky se platy politiků odvíjejí. Vzhledem k tomu, že jsou jejich platy navázané na ty soudcovské, se tak Poslanecká sněmovna platovou základnou zabývat musela.

Vláda nakonec navrhla, aby se platy politiků zvýšily pouze o 6,95 % (.pdf, str. 7 z 24) a zároveň aby se zvedla platová základna soudců z 2,822násobku průměrné hrubé měsíční mzdy na 3násobek (.pdf, str. 1). Poslanecká sněmovna tento návrh schválila v lednu 2025, kdy také přijala některé pozměňovací návrhy, které mj. zavádějí maximální meziroční nárůst platů politiků na 5 %.

Závěr

Ústavní soud v květnu 2024 rozhodl o tom, že snížení platové základny soudcovských platů z 3násobku na 2,822násobek bylo protiústavní. Ústavností snížení platů ostatních představitelů státní moci se soud sice nezabýval, kvůli navázání platů politiků na soudcovské platy se ale Sněmovna platové základně musela věnovat. Výrok Miloše Nového tak hodnotíme jako pravdivý.

Jakub Michálek

Když se podíváte na ceny benzínu v roce 2012, tak byly 36 Kč za litr. Jsou stejné ceny, jako jsou teďka. Ale za tu dobu od roku 2012 ty náhrady na tu dopravu, když někdo jezdí autem, tak vyrostly o 270 000 Kč ročně.
Události, komentáře, 17. ledna 2025
Poslanecká sněmovna
Pravda
Průměrná cena benzínu byla v roce 2012 na podobné úrovni jako v roce 2024. Růst ročních poslaneckých náhrad za dopravu se v těchto letech v závislosti na vzdálenosti poslancova bydliště od Sněmovny či jeho kanceláře pohyboval mezi 207 600 Kč až 309 600 Kč.

Poslanec Jakub Michálek v kontextu výroku kritizuje poslanecké náhrady a podotýká, že média často uvádějí platy politiků bez nich. Podle něj přitom tvoří de facto druhý plat a jsou tak důležitou součástí celkových finančních odměn. Následně uvádí, že ačkoliv ceny benzinu byly podle něj v roce 2012 stejné jako v současnosti, náhrady za dopravu se od té doby zvýšily o 270 tisíc Kč ročně.

Cena benzínu

Podle dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) se ceny benzínu Natural 95 v roce 2012 pohybovaly přibližně mezi 35 a 38 korunami za litr. Průměrně jeho cena činila 36,68 Kč, zatímco v roce 2024 se jednalo o 37,4 Kč. Pokud nepočítáme inflaci, cena v těchto dvou letech zůstala obdobná.

!function(){"use strict";window.addEventListener("message",(function(a){if(void 0!==a.data["datawrapper-height"]){var e=document.querySelectorAll("iframe");for(var t in a.data["datawrapper-height"])for(var r=0;r<e.length;r++)if(e[r].contentWindow===a.source){var i=a.data["datawrapper-height"][t]+"px";e[r].style.height=i}}}))}();

Náhrady na dopravu

Plat poslanců se odvíjí od platové základny, kterou stanovuje Ministerstvo práce a sociálních věcí svou vyhláškou. Pro rok 2024 ji resort stanovil na 94 775 Kč. Základna se dále násobí koeficientem, který je nastavený na 1,08 a zvyšuje se v případě, že poslanec v dolní komoře zastává další funkci – může se jednat o pozici předsedy výboru, předsedy nebo místopředsedy Sněmovny apod.

Poslancům kromě tohoto základního platu náleží také náhrady za výdaje na reprezentaci, dopravu, tuzemské a zahraniční cesty (včetně dopravy, stravování a ubytování během nich), přechodné ubytování v Praze nebo náhrady na odborné a administrativní práce.

Náhrady na dopravu, o kterých mluví poslanec Michálek, jsou paušální, což znamená, že poslanci dostávají pevně stanovenou částku. Jejich konkrétní výše se odvíjí od platové základny a od vzdálenosti místa trvalého pobytu poslance od sídla Sněmovny nebo od města, ve které má kancelář.

V roce 2012 činila platová základna pro poslance 51 731 Kč, a i přes úpravy zákona o platu představitelů státní moci zůstala po celý rok neměnná. V roce 2024 pak základna představovala 94 775 Kč. Následující tabulka zobrazuje porovnání náhrad za dopravu v těchto dvou letech – vyplývá z ní, že v roce 2012 dostávali poslanci za dopravu 248 400 Kč až 373 200 Kč ročně, zatímco o dvanáct let později už se tyto částky pohybovaly v rozmezí 456 000 Kč až 682 800 Kč. Rozdíly v jednotlivých kategoriích tak dosahovaly hodnot mezi 207 600 až 309 600 Kč.

!function(){"use strict";window.addEventListener("message",(function(a){if(void 0!==a.data["datawrapper-height"]){var e=document.querySelectorAll("iframe");for(var t in a.data["datawrapper-height"])for(var r=0;r<e.length;r++)if(e[r].contentWindow===a.source){var i=a.data["datawrapper-height"][t]+"px";e[r].style.height=i}}}))}();

Závěr

Průměrná cena benzínu Natural 95 v roce 2012 byla 36,68 Kč, zatímco v roce 2024 dosáhla 37,4 Kč, tedy byla podobná. Poslanecké náhrady za dopravu mezi těmito dvěma lety vzrostly kvůli tomu, že se zvýšila platová základna, podle které se vypočítávají. Roční náhrady za rok 2012 se v závislosti na místě bydliště poslance a umístění jeho kanceláře pohybovaly mezi 248 400 Kč až 373 200 Kč ročně, zatímco v roce 2024 už dosahovaly 456 000 Kč až 682 800 Kč. Za tuto dobu se tak zvýšily o 207 600 až 309 600 Kč. Jakub Michálek se uváděnou částkou do výsledného rozmezí vejde, jeho výrok proto hodnotíme jako pravdivý.

Jakub Michálek

Piráti tam ještě vymysleli to, že tam bude pětiprocentní strop, respektive my jsme navrhovali 6 %. Pak přišel pan Jurečka, ten to okopíroval, dal tam o procento méně.
Události, komentáře, 17. ledna 2025
Ekonomika
Poslanecká sněmovna
Pravda
Piráti v listopadu 2024 předložili pozměňovací návrh k novele zákona o platech představitelů státní moci, který mimo jiné navrhoval 6% strop meziročního nárůstu platů politiků. Marian Jurečka (KDU‑ČSL) svůj návrh na zastropování růstu na 5 % předložil o měsíc později.

Poslanec Jakub Michálek (Piráti) reaguje na dotaz, proč se nepřipojil ke snahám opozičních stran o zmrazení odměn představitelů státní moci. Michálek tento krok považuje pouze za předvolební kampaň a v této souvislosti mluví o pozměňovacích návrzích k návrhu novely zákona o platu představitelů státní moci, které měly za cíl zastropovat meziroční růst platů politiků. Podle něj jeho strana s návrhem stropu, který se nakonec objevil i ve Sněmovnou schváleném návrhu, přišla jako první a ministr práce a sociálních Marian Jurečka (KDU‑ČSL) prosazený pozměňovací návrh s pětiprocentním limitem předložil později (video, čas 11:25).

Platy soudců a představitelů státní moci

Podle zákona o platech představitelů státní moci a některých státních orgánů, soudců a poslanců Evropského parlamentu se výše platu vypočítává jako součin platové základny a platového koeficientu, který se odvíjí od náročnosti vykonávané funkce. Platová základna se v daném kalendářním roce určuje podle průměrné hrubé měsíční mzdy v předminulém roce a od roku 2024 se odvíjí od výše platů soudců na základě novely z pera vlády Petra Fialy.

Od roku 2021 se platová základna pro soudce počítala jako trojnásobek průměrné hrubé měsíční mzdy. Vláda Petra Fialy ale v rámci konsolidačního balíčku pro rok 2024 snížila platy soudců, když hodnotu platové základny změnila na 2,822násobek. Ústavní soud nicméně v květnu 2024 rozhodl (.pdf), že zákonodárci nutnost snížení platové základny soudcovských platů dostatečně neodůvodnili a že její změna odporuje ústavnímu pořádku (str. 31). Spolu s tím Ústavní soud nařídil, aby byla od ledna 2025 zmínka o „2,822násobku“ průměrné mzdy ze zákona vyškrtnuta (.pdf, str. 1).

Novela zákona o platu představitelů státní moci

Vláda v říjnu 2024 předložila návrh novely zákona, který vrací výši platové základny pro soudce na úroveň trojnásobku průměrné hrubé měsíční mzdy (.pdf, str. 2, 6). Dle návrhu novely zároveň dojde v roce 2025 k nárůstu platové základny vrcholných politiků o 6,95 % (.pdf, str. 7 z 24).

Jakub Michálek (Piráti) podal 19. listopadu 2024 pozměňovací návrh (.docx), který měl za cíl roční růst platů představitelů státní moci zastropovat. Podle návrhu se v případě, že by nárůst platové základny v daném roce přesáhl 6 %, její zvýšení omezovalo na 6 % (.docx, str. 2). Zbytek by se připočítával k nárůstu v následujícím nebo nejbližším následujícím roce tak, aby meziroční růst hodnotu 6 % nepřesáhl (str. 2). Důvodem pro toto zastropování byla dle návrhu snaha zabránit skokovému nárůstu platů, ke kterému by jinak došlo v roce 2026 (str. 4). Michálkův návrh Sněmovna později odmítla.

O měsíc později, 20. prosince, předložil Marian Jurečka (KDU‑ČSL) pozměňovací návrh, ve kterém navrhl zastropování nárůstu platů na 5 % (.docx, str. 1). Tento nakonec Poslanecká sněmovna, stejně jako celý návrh novely, 17. ledna 2025 schválila (.pdf).

Závěr

Poslanec Pirátů Jakub Michálek svůj pozměňovací návrh, který kromě dalších změn obsahoval i zavedení zastropování meziročního nárůstu platu státních představitelů na 6 %, předložil v listopadu 2024. Ministr Jurečka návrh, který zaváděl 5% strop růstu platů, předložil až o měsíc později. Výrok poslance Jakuba Michálka proto hodnotíme jako pravdivý.