V rámci spolupráce bude Demagog.cz pro Seznam.cz posuzovat vybrané reklamní kampaně, které obsahují faktická tvrzení týkající se politiky. Demagog.cz bude na základě transparentní a dlouhodobě ustálené metodiky vyhodnocovat, zda jsou tvrzení pravdivá. Seznam.cz si zároveň nově vyhrazuje právo odmítnout reklamu, která pracuje s nepravdivým či zavádějícím obsahem.
„Se znepokojením jsme sledovali pokusy o zasahování do férovosti voleb v Rumunsku či v Německu. Záleží nám na tom, aby naše služby nebyly zneužity v nekalé politické soutěži," vysvětluje důvod uzavření nové spolupráce Peter Jančárik, který má v Seznamu na starosti oblast dezinformací a moderace obsahu. „Demagog.cz používá léty ověřenou, jasnou a transparentní metodiku v hodnocení výroků politiků. Proto jsme se rozhodli finančně podpořit tento projekt v průběžném monitoringu předvolebních kampaní, a zároveň mít možnost s ním konzultovat sporné kreativy, které by si u nás zadavatelé předvolebních kampaní chtěli objednat,“ dodává Peter Jančárik.
„Před volbami mají slova politiků větší vliv na rozhodování voličů než kdy jindy, zejména pokud jsou podpořena reklamní kampaní. I proto jsme rádi, že díky spolupráci se Seznamem budeme moci rozšířit naše fact-checkingové aktivity i na oblast politické reklamy a ve větší míře tak ověřovat faktická tvrzení, která politici a politické strany v kampaních používají. Kromě reklamy na Seznamu se nicméně budeme věnovat i faktickým tvrzením obsaženým v dalších reklamních formátech, nejen v onlinu,“ uvedl Jan Fridrichovský, šéfeditor projektu Demagog.cz.
Spolupráce Seznamu s projektem Demagog.cz poběží od 1. července minimálně do konce října 2025 s možností prodloužení.
Seznam.cz i Demagog.cz jsou signatáři evropského Kodexu zásad boje proti dezinformacím. Demagog.cz je také signatářem kodexu mezinárodní fact-checkingové sítě IFCN i evropské sítě EFCSN a dodržuje jejich přísné standardy.