Demagog.CZ: Miloš Zeman neustále opakuje nepravdivá tvrzení

Publikováno 8. ledna 2013

Praha, 9. 1. 2013. Kandidát na prezidenta Miloš Zeman opakuje v médiích nepravdivý výrok, který se týká pochybností o zdrojích financování jeho předvolební kampaně. Svá slova "Společnost Lukoil vydala oficiální prohlášení, kde říká, že nám nedala ani korunu, přímo ani nepřímo" pronesl nejdříve ve vysílání České televize 21. prosince a zopakoval jej 8. ledna v pořadu TV Nova Televizní noviny: Cesta na Hrad.

Praha, 9. 1. 2013. Kandidát na prezidenta Miloš Zeman opakuje v
médiích nepravdivý výrok, který se týká pochybností o zdrojích
financování jeho předvolební kampaně. Svá slova "Společnost Lukoil
vydala oficiální prohlášení, kde říká, že nám nedala ani korunu, přímo
ani nepřímo" pronesl nejdříve ve vysílání České televize 21. prosince
a zopakoval jej 8. ledna v pořadu TV Nova Televizní noviny: Cesta na
Hrad.

Jeho výrok byl analytiky Demagog.CZ hodnocen jako nepravdivý, na což
byl Zeman upozorněn i moderátorkou pořadu. Obhajoval se tím, že
vyjádření Lukoilu bylo zveřejněno před čtyřmi měsíci v některém z
českých periodik, pravděpodobně v Hospodářských novinách. Podle
informací Demagog.CZ ale za posledního půl roku v žádném tuzemském
deníku Lukoil žádné takovéto vyjádření nevydal.

Jan Tvrdoň, expert Demagog.CZ pro Českou republiku, vysvětluje, proč
je Zemanův výrok hodnocen jako nepravdivý: "Žádné oficiální prohlášení
společnosti Lukoil Aviaton Czech ani její mateřské společnosti ohledně
sponzorských darů pro kampaň Miloše Zemana není dohledatelné. Jediné
takové vyjádření poskytl jednatel společnosti a místopředseda SPOZ
Martin Nejedlý pro server Lidovky.cz."

Nejedlý v interview tvrdí, že veškeré prostředky pro stranu Zemanovci
pocházely z jeho privátních zdrojů. "Toto prohlášení navíc pochází z
11. října 2010 a nejedná se o oficiální stanovisko firmy, ale o
Nejedlého soukromý rozhovor," doplnil Tvrdoň. Zeman dlouhodobě popírá,
že by byl příjemcem jakýchkoliv prostředků od ruského ropného gigantu.
Ohledně financování jeho kampaně přitom dlouhodobě panují pochybnosti,
kvůli zatajování dárců dokonce čelí žalobě.

Hodnocení Zemanova tvrzení provedl Demagog.CZ v rámci ověřování
předvolebních debat s prezidentskými kandidáty v pořadu Hyde Park.
Zeman se zde ve srovnání s ostatními kandidáty umístil nejhůře, když
pronesl pět nepravdivých a dva zavádějící výroky. Jeho soupeři přitom
nepronesli žádnou, maximálně pak jednu nepravdu. "Byli jsme
překvapeni, že Zeman dvakrát po sobě pronesl ten samý nepravdivý
výrok," podivoval se Tvrdoň. "Naše hodnocení je otevřeno všem podnětům
čtenářů, na základě prokazatelných a relevantních podkladů jsme vždy
ochotni své stanovisko změnit. V tomto případě se ale domníváme, že
Zeman ve věci oficiálního vyjádření Lukoilu fabuluje," myslí si
Tvrdoň.

Demagog.CZ funguje v České republice od února minulého roku a je
partnerským projektem jeho slovenské verze Demagog.SK. Má za cíl
kontrolu faktických výroků politiků, které zazní v televizních
debatách. Hodnotí pouze ověřitelná vyjádření, tedy ta postavená na
faktech v různých podobách, a to ve čtyřech kategoriích: pravda,
nepravda, zavádějící a neověřitelné. Projekt je tvořen převážně
studenty Masarykovy univerzity v Brně, je dobrovolnický a neziskový.

Podrobnou analýzu výroků Miloše Zemana v Hyde Parku najdete zde:
http://demagog.cz/diskusie/99/prezidentsky-special-milos-zeman