Demagog.cz

Hraná scénka vydávána za autentické záběry potvrzující manipulace klinických testů

Deník Referendum v roce 2014 zveřejnil video, ve kterém herec zastupující fiktivní farmaceutickou firmu ukazuje tipy a triky k manipulaci klinických testů léčiv. Ve videu bohužel chybí varování, že jde o scénku, a záběry se nyní šíří jako důkaz o praktikách farmaceutických společností.

11. listopadu 2020

Herec Vladimír Škultéty v pětiminutovém videu, které má za cíl působit jako skrytou kamerou natočené školení, údajným zástupcům farmaceutických firem radí, jak pozměnit či zfalšovat proces, ale také výsledky klinických testů léčiv.

Že se nejedná o autentické záběry lze poznat z titulků v závěru videa, kde je uvedeno: „Projekt Deset témat pro evropské volby je výsledkem spolupráce Deníku Referendum, Corporate Europe Observatory a Centra pro média, ekologii a demokracii.” Jako autorka námětu je uvedena Zuzana Vlasatá, autorkou reportáže je pak Tereza Reichová. V titulcích je uveden také Vladimír Škultéty.

V průběhu celého videa však není upozorněno na to, že se nejedná o autentické záběry. Autoři v titulcích píší o „reportáži” a u jména herce v hlavní roli neuvádějí, že se jedná o herce. To může u diváka vyvolat dojem, že sleduje reálné záběry skryté kamery.

Video pochází z roku 2014, kdy vzniklo v rámci projektuDeset témat pro evropské volby” před volbami do Evropského parlamentu. Zuzana Vlasatá pak v květnu 2014 publikovala na webu Deníku Referendum článek nazvaný „Farmacie jakoby na zdraví nezáleželo“. Článek pojednává o problematických praktikách farmaceutických společností a je do něj vloženo popisované video. Bez jakéhokoliv vysvětlení, že se jedná o hranou scénku, a nikoliv o reportáž.

Podstata videa není vysvětlena ani na YouTube kanále Deníku Referendum, kde je video umístěno. Tam je pod videem pouze uveden velmi zavádějící popisek: „Farmaceutický průmysl má monopol na klinické testy. Zneužívá ho k manipulacím s výsledky, které bohužel sledují na prvním místě zisk; zdraví, jak ilustrují následující záběry, je až na druhém místě.“

Vzhledem k tomu, že z videa, ale ani z titulků není na první pohled poznat, že se nejedná o autentické záběry skryté kamery, se video začalo šířit jako autentické. V rámci naší spolupráce se společností Facebook jsme proto takové výskyty označili.