Pokles v prodejích evropských automobilek pociťují všechny typy pohonů

illustration
Na Facebooku se šíří příspěvek, který poukazuje na tisíce neprodaných nových aut v německém městě Essen. Tvrdí, že se jedná o elektromobily, „které nikdo nechce“. Na sdílené fotografii je nicméně vidět i celá řada modelů, které se vyrábí jen se spalovacími motory. Krize evropského automobilového průmyslu, kterou fotografie ilustruje, zasáhla všechny typy osobních aut, nejen elektromobily. Nejvíce v posledních měsících poklesly prodeje aut s benzínovými motory, elektromobilů se stále prodává více než aut se spalovacími motory.

Meta fact-check 13. prosince 2024

Zdroj: Facebook

Autor příspěvku své tvrzení o tisících „nových elektroaut v německém městě Essen, které nikdo nechce,“ doplnil o fotografii, která zobrazuje parkoviště zaplněné množstvím zjevně nových vozů. „Myslím, že ty dotace na výrobu a prodej, které všichni platíme, jsou asi malé, tak by je to chtělo ještě zvýšit…“, doplňuje ironicky.

Parkoviště, které fotografie zobrazuje, se skutečně nachází v německém Essenu. Jedná se o odstavnou plochu logistické společnosti CAT, která má kapacitu až 7 600 vozů. Téměř zaplněné ho 22. listopadu 2024 vyfotila fotografka AFP Ina Fassbender. Podle originálního popisku fotografie zobrazuje „nové automobily různých značek připravené k prodeji“. Ve fotobance AFP se nachází i několik dalších fotografií stejného parkoviště ze stejného dne, u žádné z nich však není uvedeno, že by se jednalo převážně o elektromobily.

Fotografii AFP využil německý deník Bild ve svém článku „Tady parkuje německá automobilová krize“. Podle jeho autorů v Essenu na ploše stálo na konci listopadu šest tisíc vozů, a to převážně z dílen Volkswagen a Audi. Nemělo by přitom jít pouze o elektromobily.

Z ostatních fotek ze stejné série lze zjistit, že na ploše stojí řada modelů, které automobilky nabízí ve variantách se spalovacím motorem i hybridním pohonem, ale také modely, které lze pořídit pouze se spalovacím motorem. Vzhledem k množství aut a omezené kvalitě dostupných fotografií ale nelze podíl různých typů automobilů s jistotou určit. Na následující fotografii je nicméně možné rozeznat řadu modelů, které se vyrábí pouze se spalovacím motorem. Na parkovišti v Essenu tak zjevně nestojí jen elektromobily, ale auta s různými typy motorů.

Foto: INA FASSBENDER/AFP, úpravy Demagog.cz

Krize v automobilovém průmyslu

Fotografie zaplněného parkoviště z německého Essenu ilustrují aktuální krizi evropského automobilového průmyslu, která se netýká jen elektromobilů. Vliv na pokles poptávky po nových vozech má mnoho faktorů, ale úpadek automobilového průmyslu v Evropě a menší zájem o nová osobní auta se projevuje u vozů se všemi druhy motorů.

Největší evropské automobilky, mezi které patří BMW, Mercedes-Benz, Renault, Stellantis a Volkswagen, varují před špatným výhledem poptávky po nových automobilech i do budoucna. Situaci podle nich zhoršují např. rostoucí náklady na výrobu, ale také snížený podíl vývozu do Číny. Ta v minulosti tvořila jednu třetinu prodejů německých automobilek. Silný vliv na prodeje evropských automobilek má i Čína samotná, její rostoucí automobilový průmysl a schopnost exportovat elektromobily.

Výrobci aut mohou v posledních měsících jen těžko odhadovat své prodejní výhledy. Zatímco v srpnu 2024 klesly prodeje o 18,3 % na nejnižší hodnoty za poslední tři roky, v říjnu 2024 prodeje poprvé po dvou měsících přestaly klesat. Mezi červnem a říjnem se podle dat evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) měsíční počet registrací nových aut v EU snížil z necelých 1,1 milionu na 867 tisíc, přičemž za tímto poklesem stály nižší počty prodaných aut se všemi typy pohonů. Největší propad ale zaznamenala auta na naftu (-32 %), následovala benzínová auta (-29 %) a bateriové elektromobily (-20 %). Dlouhodobě stále platí, že počet nově prodaných elektromobilů (a hybridů) v EU převyšuje počet nových vozů se spalovacím motorem.

Závěr

Fotografie, kterou autor facebookového příspěvku sdílí, pochází z odstavné plochy logistické firmy CAT v německém Essenu a skutečně zachycuje tisíce nových aut, která čekají na prodej. V listopadu 2024 tam mělo parkovat šest tisíc aut, nešlo však pouze o elektromobily, „které nikdo nechce“. Na fotografiích AFP je vidět také celá řada modelů, které se vyrábí pouze se spalovacími motory. Také ze statistik evropské asociace výrobců aut vyplývá, že krize evropského automobilového průmyslu se netýká jen elektromobilů. V posledních měsících poklesly prodeje všech typů osobních vozů a největší pokles zaznamenala auta s benzínovými motory. Sdílená fotografie tak nezachycuje projev nezájmu o elektromobily, ale širší krize, která se týká i výroby aut se spalovacími motory. Příspěvek jsme proto v rámci naší spolupráce s Facebookem označili pro chybějící kontext.

Ilustrační obrázek k Elektromobily dokáží překvapit, na videu ale exploduje auto se spalovacím motorem

Elektromobily dokáží překvapit, na videu ale exploduje auto se spalovacím motorem

16. srpna 2024
Facebookem se šíří video explodujícího auta, ze kterého na poslední chvíli vyběhne řidič s dítětem v náručí. Podle popisku je na vině elektrický, respektive hybridní pohon auta, který...Facebookem se šíří video explodujícího auta, ze kterého na poslední chvíli vyběhne řidič s dítětem v náručí. Podle popisku je na vině elektrický, respektive hybridní pohon auta, který „dokáže překvapit“. Ve skutečnosti je ale na videu vidět čínské SUV Geely Boyue z roku 2016, které se...Facebookem se šíří video explodujícího auta, ze kterého na poslední chvíli vyběhne řidič s dítětem v náručí. Podle popisku je na vině elektrický, respektive hybridní pohon auta, který „dokáže překvapit“. Ve skutečnosti je ale na videu vidět čínské SUV Geely Boyue z roku 2016, které se vyrábělo výhradně se spalovacími motory. Zjevně se tak nejedná o selhání elektromobilu.