Smyšlený citát Ursuly von der Leyen ve skutečnosti pochází z Denníku N

illustration
Na facebooku se šíří údajný citát předsedkyně Evropské komise Ursuly von der Leyen, v němž přirovnává škodlivost vlastnictví auta ke kouření. Citace však nepochází od předsedkyně Komise, ale z článku slovenského Denníku N.

Meta fact-check 7. června 2022

„Individuální vlastnictví automobilu musí být jako kouření – pokud se rozhodnu auto vlastnit a nutně nemusím, společnost mi musí důrazně říkat, že to pohodlí je na úkor někoho nebo něčeho – v tomto připadne nejen zdraví, ale budoucnosti nás všech. V roce 2023 přijmeme směrnici, která upraví podmínky vlastnění a držení mot. vozidel,“ píše se v jedné z verzí virálního příspěvku.

V rámci ověření citátu jsme hledali v českých i anglických přepisech vyjádření Ursuly von der Leyen, na jejích profilech na sociálních sítích (12) a v mediální databázi Newton, nikde ale veřejně vlastnictví auta a kouření nesrovnávala.

Zaměřili jsme se proto na původ textu údajného citátu. Ten se na facebooku začal šířit ve slovenské verzi 4. června 2022, a to bez uvedení zdroje. O týden dříve vydal identický text v rámci komentáře Radoslava Augustína slovenský Denník N. Podle Augustína je toto srovnání vlastnictví auta s kouřením jedním z jeho „jedovatých štěků“, které v průběhu roku 2021 publikoval na facebooku. Jedná se tedy o autorovy postoje/postřehy, nikoliv o citát předsedkyně Evropské komise. Česká verze smyšleného citátu se pak začala šířit hned 5. červnasdílela ji mj. i poslankyně Karla Maříková (SPD).

Poslední věta údajného citátu o plánované směrnici se nicméně v Augustínově textu nevyskytuje a nepodařilo se nám dohledat, že by o něčem takovém Ursula von der Leyen někdy mluvila. Evropská komise již delší dobu připravuje legislativu upravující emisní požadavky na nová auta na evropském trhu. V loňském roce Komise například navrhla nařízení, které by od roku 2035 zakázalo prodej aut s klasickým spalovacím motorem. Evropská komise tedy reguluje především standardy nových aut, provoz a vlastnictví starších modelů ovlivňuje spíše nepřímo (některá evropská města např. omezují provoz starších dieselových automobilů, aby splnila unijní limity pro znečištění ovzduší).

První část údajného citátu je tedy převzatá z komentáře ve slovenském Denníku N, původ tvrzení o plánované směrnici upravující podmínky vlastnění aut se nám nepodařilo dohledat. Žádná část citátu ale nepochází od Ursuly von der Leyen. Příspěvky jsme proto v rámci naší spolupráce se sociální sítí Facebook označili jako nepravdivé.