V Česku odstartovala kampaň proti dezinformacím. Projekt Demagog.cz před evropskými volbami poukazuje na rizika
.jpg&w=1920&q=75&dpl=dpl_31vWJ2mWfmczky2f1Qh2gSiyi6Kq)
Komentář 15. dubna 2024
„Počet dezinformací šířených online stále roste. Často jsou to koordinované kampaně, které se snaží ovlivnit například nadcházející volby,“ uvedl koordinátor projektu Demagog.cz Petr Gongala. I proto byla kampaň spuštěna před blížícími se evropskými volbami. Projekt Demagog.cz bude navíc i před těmito volbami posilovat své kapacity pro ověřování virálního obsahu. „V rámci naší spolupráce s Facebookem jsme jen od počátku roku 2023 označili v České republice přes 861 000 nepravdivých či jinak zavádějících příspěvků. Uživatelé zároveň dostali od Facebooku automatickou notifikaci s odkazem na naše podrobné fact-checkové články,” doplňuje Gongala.
Lukáš Kutil, datový analytik Středoevropské observatoře digitálních médií (CEDMO), poznamenává: „Z dostupných sociologických dat, která si necháváme pravidelně měřit, vyplývá, že většina české veřejnosti vnímá šíření dezinformací jako vážný problém. Tento pocit v posledních pěti měsících dokonce zesiluje. Lidé rovněž vnímají možná bezpečnostní ohrožení České republiky v důsledku šíření dezinformací, a i z toho důvodu potom např. souhlasí i s určitou formou státní regulace médií šířících neověřené informace. Projekt Demagog.cz je v rámci CEDMO naším klíčovým fact-checkerem. Věříme, že jeho osvětová kampaň přispěje k oslovení ještě širšího okruhu veřejnosti, který např. dosud neshledal důvod k samostatnému zamyšlení nad negativními dopady dezinformací.“
Celá mediální kampaň se opírá o příběh, v němž hlavní postava (které svou tvář propůjčil herec Jan Slovák) uvěří falešnému výbuchu jaderné zbraně v televizním vysílání. „Pro úspěch kampaně bylo klíčové zobrazit odlehčenou formou, jak moc nás neověřené informace mohou ovlivnit v našem každodenním životě. V kampani proto sledujeme reakci protagonisty na falešné záběry a eskalaci situace do absurdních rozměrů,“ zdůrazňuje Alexander Hilli z Behold Pictures, která reklamní spot pro projekt Demagog.cz připravovala.
Spot se v příštích týdnech opakovaně objeví nejen na obrazovkách České televize a ve vybraných kinech v rámci kinoreklamy, ale bude také dostupný na všech hlavních online platformách, včetně Instagramu, Facebooku, YouTube a na nejnavštěvovanějších zpravodajských portálech.
V rámci kampaně byl vytvořen i speciální web, kterým projekt Demagog.cz prezentuje některá zjištěná sociologická data. Zároveň lze na webu nalézt seznam ověřených výroků většiny českých politiků, aktuálně šířené dezinformace na sociálních sítích a některé další informace. Pro více informací o kampani a o projektu Demagog.cz navštivte webové stránky kampaně.
Demagog.cz je unikátní český projekt zaměřený na ověřování výroků českých politiků. Od května 2020 je také součástí nezávislé sítě fact-checkových partnerů spolupracujících se společností Meta. Aktivně ověřuje faktickou pravdivost sdíleného facebookového a instagramového obsahu a poukazuje na nepravdivé a zavádějící příspěvky v online prostředí.
Kontakt pro média:
Petr Gongala
Koordinátor projektu
Demagog.cz
+420 775 275 177