
Miloš Zeman
Tomáš HAUPTVOGEL: Vy jste začal o koridoru, průplavu nebo kanálu. Jak se vyvíjí ta studie, kterou jste, kterou jste zadal, pohnul se ten projekt nějak? Miloš ZEMAN: Tak já vás opravdu nechci opravovat, ale tu studii zadávalo ministerstvo dopravy a já nejsem ministr dopravy, to za prvé. Za druhé, jako obvykle tam působila jistá byrokracie, to znamená, byli tam 2 uchazeči o tuto studii. Když 1 neuspěl, podal stížnost na ministerstvo dopravy. Když neuspěl, podal stížnost na antimonopolní úřad, no, a teprve, když obě stížnosti byly zamítnuty, tak vítěz této soutěže mohl začít tuto studii připravovat. No, a vše je teprve v začátcích.
Výrok je hodnocen jako pravdivý, a to i přesto, že většina skutečností zmíněných Milošem Zemanem není dohledatelných. Ministerstvo dopravy nám totiž na dotaz, zda popisovaný proces proběhl podle výroku prezidenta Zemana, odpovědělo kladně.
Prezident Zeman mluví o možné stavbě kanálu Dunaj–Odra–Labe, který by měl tyto 3 řeky spojit a který je právě Milošem Zemanem dlouhodobě podporován.
V červnu letošního roku vybralo ministerstvo dopravy na základě otevřeného zadávacího řízení zpracovatele studie proveditelnosti kanálu. Tím se stalo Sdružení DOL, které tvoří společnosti Vodní cesty, Sweco Hydroprojekt a Aquadis. Úkolem vybraných společností bude posoudit jednotlivé varianty proveditelnosti stavby.
Co se týká účastníků tohoto řízení, není možno kromě vítězného sdružení najít seznam dalších, kteří měli o vypracování studie zájem. Stejně tak není z veřejně dostupných zdrojů možno zjistit, jestli stížnosti zmiňované Zemanem byly skutečně podány a zamítnuty. Zaslali jsme však dotaz na ministerstvo dopravy, zda může tyto skutečnosti potvrdit a odpovědí nám bylo kladné stanovisko, tedy že tvrzení je pravdivé.
Na základě výše uvedených skutečností a především reakce ministerstva dopravy, je výrok hodnocen jako pravdivý.