Připravím a představím organizační změnu kanceláře, která bude v souladu s vytyčenými cíli.
Ačkoliv Hrad počítá se spuštěním změn v organizační struktuře prezidentské kanceláře až 1. července 2023, již v květnu byla veřejnosti představena řada podrobností o tom, jakou podobu bude připravená reorganizace mít. Oznámena byla např. jména vedoucích některých nových oddělení.
Podrobnější informace o plánovaných změnách v organizační struktuře Kanceláře prezidenta republiky (KPR) představila hradní kancléřka Jana Vohralíková 4. května 2023 na tiskové konferenci. Ačkoliv původně měly být organizační změny spuštěny už 1. května 2023, na květnovém brífinku Vohralíková uvedla, že se termín posouvá na 1. červen. Následně došlo k odložení o další měsíc, dle vyjádření kancléřky z 8. června tedy Hrad plánuje spustit reorganizaci 1. července.
První odklad vysvětlovala Jana Vohralíková tím, že se návrhy připravovaných změn musely projednat s několika odborovými organizacemi, které v rámci Pražského hradu působí. Čekalo se také na to, až rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny schválí rozpočet prezidentské kanceláře a s reorganizací související přesun prostředků ze Správy Pražského hradu do KPR. Výbor o těchto záležitostech nejdříve jednal 24. května (.pdf, str. 8–9), měl ovšem k dokumentům Hradu připomínky, a jednání proto přerušil. Podruhé žádost o přesun prostředků projednával 7. června (.pdf), kdy ji také schválil. Zřejmě kvůli tomu, že výbor už nestihl schválit změnu v rozpočtu KPR na červen 2023, Hrad v této odsouhlasené, novější žádosti – kterou projektu Demagog.cz poskytla členka výboru Barbora Urbanová (STAN) – žádal o schválení přesunu financí právě až od následujícího měsíce, tj. od 1. července 2023.
Na květnovém tiskovém brífinku kancléřka Vohralíková zmiňovala (video, čas 1:32), že cílem reorganizace je hlavně to, aby klíčové agendy, jako jsou finance, HR, IT, právo a programové záležitosti, spadaly přímo pod Kancelář prezidenta republiky a mohly být řízeny jednotně.
Změna struktury by měla nastat např. ve vytvoření nových oddělení. Kancléřka v květnu mluvila mj. o IT oddělení, které bude mít na starosti kyberbezpečnost, či o oddělení regionální politiky (video, čas 8:00), které bude podle Hradu spadat pod plánovaný nový odbor vnitřní politiky. Svůj tým v rámci Kanceláře prezidenta republiky by měla mít i první dáma (video, čas 12:12), konkrétně KPR počítá s tím, že bude mít k dispozici asistenta a tajemníka. Upřesněme, že sekretariát první dámy v minulosti existoval, bývalá první dáma Ivana Zemanová jej ale neužívala, a místa s ním spojená tak byla v roce 2020 zrušena.
Podle zveřejněných plánů Hradu má dojít k rozšíření počtu zaměstnanců prezidentské kanceláře, ovšem nikoliv k navýšení nákladů na provoz. Kancléřka v květnu upřesnila, že do organizační struktury potřebovala doplnit 21 nových pracovních míst, přičemž 9 z nich vznikne zcela nově a dalších 12 pozic prostřednictvím přesunů mezi odbory. Vohralíková také v červnu uvedla, že dojde k přesunu 43 osob pracujících ve Správě Pražského hradu, která je příspěvkovou organizací zřízenou Kanceláří prezidenta republiky, přímo pod KPR. Podle Hradu by se mělo personální posílení dotknout hlavně dlouhodobě poddimenzovaných odborů. Jedná se přesněji o odbory bezpečnostní, zahraniční, protokolu, komunikace či o výše zmiňovaný nový odbor vnitřní politiky.
Kancléřka Vohralíková v rozhovoru pro iRozhlas.cz na začátku června 2023 mluvila také o zpoždění reorganizace a problémech, které to ve spojitosti s nástupem nových zaměstnanců přineslo. „Situaci to určitě komplikuje, protože kolegové hlavně ve věcných odborech prezidenta republiky mají domluvené nástupy lidí, kteří budou pracovat v posílených odborech. Tam určitě nastane zpoždění. Zároveň současní ředitelé sedí na původních pozicích a spravují agendy, které v budoucnosti mít nebudou. Takže komplikace to je, ale jsem ráda, že to prošlo a že se pohneme dál,“ uvedla tehdy.
Na dřívější tiskové konferenci Vohralíková uvedla (video, čas 5:28) i několik jmen lidí, kteří již nastoupili nebo nastoupí do organizační struktury Hradu. Jedná se například o Pavla Vyhnánka na postu finančního ředitele nebo Lukáše Gajarského na pozici ředitele IT. Dále bylo zveřejněno i jméno Veroniky Wolf jako programové ředitelky či Markéty Čuříkové (video, čas 8:00) jako vedoucí oddělení regionální politiky.
Podle vyjádření kancléřky Vohralíkové tedy Hrad počítá se spuštěním naplánovaných organizačních změn až 1. července 2023, tj. až po uplynutí prvních 100 dní Petra Pavla ve funkci. Prezident nicméně prostřednictvím své kancléřky skutečně uvedl řadu podrobností o tom, jakou bude mít připravená reorganizace podobu. Zveřejněna byla např. i některá jména, dále jsou známy počty nových pracovních míst a také jejich přesuny mezi jednotlivými odbory KPR či přesuny ze Správy Pražského hradu pod KPR. V této souvislosti Hrad zajistil i financování nově vzniklých míst, což schválil rozpočtový výbor Sněmovny. Lze tedy říci, že Hrad již reorganizaci připravil a představil. Z těchto důvodů hodnotíme slib jako splněný.