Tvrdenia o Tódovej majetkových pomeroch už súd v minulosti označil za neúplné a zavádzajúce

Portál Bádateľ obviňuje novinárku Moniku Tódovú z Denníka N, že nevie vysvetliť vlastníctvo bytu v údajnej cene 450 000 eur pri údajnom príjme jej domácnosti 1 300 eur. Podľa bratislavského okresného súdu však ide o účelové a nepravdivé podhodnotenie príjmov Tódovej a jej exmanžela, nepresná je aj čiastka, ktorú na kúpu bytu museli vynaložiť. Hlavný denník, ktorý s nepravdivou zprávou prišiel ako prvý, musel na základe neodkladného rozhodnutia okresného súdu svoj článok smazať. Toto rozhodnutie neskôr potvrdil aj Krajský súd.

Meta fact-check 18. ledna 2024

Stránka portálu Badatel.net na Facebooku tvrdí, že “Tódová z Denníka N stále nevie vysvetliť, ako sa dá kúpiť byt pod Slavínom za 450 000 € pri plate s mužom dokopy 1300 €.” 

Informáciu o byte na Slavíne a údajnom plate novinárov Moniky Tódovej a jej vtedajšieho manžela Mireka Tódu pôsobiacich v Denníku N priniesol Hlavný denník v dnes už zmazanom článku z 2. marca 2021 s názvom “Novinárka Tódová s manželom si žijú nad pomery. Majú byt v lokalite Počiatka a Suchobu”. V článku uviedla autorka Aneta Leitmanová (nie je jasné, či ide o  skutočnú osobu alebo pseudonym) údajnú hodnotu bytu 400 000 eur aj údajný plat Tódovcov v rokoch 2015 a 2016 vo výške 1 085 a 1 281 eur. Byt sa nachádza v lokalite Slavín, kde majú vily a rezidencie mnohé veľvyslanectvá, ale napríklad aj bývalý minister Ján Počiatek a podnikateľ Michal Suchoba, ktorý sa priznal a spolupracuje (video) s políciou v korupčnej kauze Mýtnik.

Doplňme, že Hlavný denník je, podobne ako badatel.net, na zozname nedôveryhodných stránok portálu konspiratori.sk. V minulosti zverejňoval nepravdivé informácie o pandémii, vojne na Ukrajine, ale aj konšpirácie o Novom svetovom poriadku či Putinov prejav. Badatel.net sa podľa portálu konšpirátori.sk takmer výhradne venuje rôznym článkom odkazujúcim na zázračné liečby a moderné šarlatánstvo, v minulosti napríklad zverejnil vymyslený záver štúdie o noseniu rúšok.

Screenshot portálu hlavnydennik.sk s url adresou článku o majetkových pomeroch Moniky Tódovej, ktorý je už dnes zmazaný.

 

Monika Tódová a Mirek Tóda v reakcii na článok spolu s vydavateľstvom N Press (vydáva Denník N), podali žalobu na ochrany osobnosti, nemajetkovej ujmy a ochrany dobrej povesti na občianske združenie Verbina, ktoré prevádzkuje portál Hlavný denník. Tódovci sa žalobou bránili voči obvineniu, že byt získali z nelegálnych príjmov, Denník N sa ohradil voči tvrdeniu v článku, že dáva novinárom peniaze načierno.

Opatrenie súdu

Súdne konanie sa podľa vyjádrenia Moniky Tódovej pre portál Demagog ešte neuskutočnilo, avšak Okresný súd Bratislava I vydal 16. apríla 2021 neodkladné opatrenie, ktoré má redakcia projektu Demagog k dispozícii a podľa ktorého musel Hlavný denník tento článok stiahnuť. Občianske združenie Verbina sa voči opatreniu odvolalo, avšak Krajský súd ho 2. septembra 2021 potvrdil.

V uznesení okresný súd vysvetľuje, že príjem uvádzaný v článku a aj v príspevku Bádateľa je len časťou príjmu Tódovcov: “Príjem, ktorý uvádza žalovaný (Hlavný denník, pozn. Demagog), je príjmom žalobcov v 1. a 2. rade výlučne zo živnostenskej činnosti v rozhodnom období a ako príjem pritom teda zavádzajúco uvádza iba čiastkový základ dane, bez zohľadnenia autorských odmien a honorárov, t.j. ďalších príjmov. Žalovaný zjavne účelovo a nepravdivo podhodnocuje príjmy žalobcov (...) tak, aby u čitateľov navodil dojem, že svoje živobytie si zabezpečujú z nelegálnych príjmov.” Uznesenie tiež obsahuje informáciu, že byt bol financovaný okrem hypotéky aj z prostriedkov predaja predchádzajúceho bytu a z príspevku od rodičov.

Hlavný denník a teraz aj Badatel.net teda nepravdivo podhodnocujú príjem Moniky a Mireka Tódovcov, a zároveň nadhodnocujú čiastku, ktorú na kúpu bytu museli vynaložiť. Monika Tódová navyše pre Demagog uviedla, že cena bytu bola v skutočnosti nižšia, než akú uvádza Badatel.net.

Záver

V auguste 2023 o Monike Tódovej hovoril vo videu na Facebooku aj aktivista Miroslav Heredoš, ktorý opakoval informácie z článku Hlavného denníku. Zdôrazňoval, že adresa bytu je v blízkosti rezidencie ambasády USA, ako aj fakt, že byt nadobudla krátko po vražde Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej. O Hederošovom videu následne informovali aj Hlavné správy a eReport. Tieto údajné prepojenia nie sú ničím podložené, Heredoš navyše v minulosti opakovane šíril nepravdivé informácie, v januári 2022 mu napríklad súd nariadil zmazať status s nepravdivými informáciami o vedcovi Pavlovi Čekanovi.

Novinárka Denníku N Monika Tódová už v minulosti podala žalobu na Hlavný denník za to, že zverejnil nepravdivé informácie o cene jej bytu a o výške príjmov jej a jej bývalého manžela Mireka Tódu. Okresný súd vydal neodkladné opatrenie, v ktorom skonštatoval, že údaje uvedené v článku nie sú pravdivé a Hlavný denník musí článok zmazať. Príspevok facebookovej stránky Bádateľ tak označujeme ako nepravdivý. 

Abychom mohli měřit návštěvnost webu, potřebujeme Váš souhlas se zpracováním osobních údajů prostřednictvím cookies. Více o zpracování osobních údajů