Vybuchující elektromobily: evergreen (nejen) českých sociálních sítí

illustration
Na sociálních sítích se dlouhodobě šíří příspěvky o údajně vybuchujících elektromobilech. Záběry však zpravidla zachycují auta se spalovacím motorem, která autoři manipulací „překřtili“ na elektromobily. Ty jsou přitom podle dostupných dat v tomto ohledu bezpečnější, neboť u nich k požárům a explozím dochází výrazně méně často. Jak vypadají takové virální příspěvky a jak rozšířený je narativ o vybuchujících elektromobilech? To popisujeme v našem prebunkingovém článku.

Analýza 31. října 2025

Již roky se na sociálních sítích opakovaně objevují manipulativní příspěvky o údajných explozích elektromobilů. Příspěvky typicky obsahují videa s reálnými výbuchy aut, které ovšem autoři představují jako „elektromobily“ nebo „hybridy“, zatímco na videu ve skutečnosti exploduje automobil se spalovacím motorem. Často se také jedná o daleko starší záznamy, než autoři připouštějí.

Hlavním narativem těchto příspěvků je, že elektrická auta, resp. jejich baterie, s sebou nesou vyšší riziko samovznícení a exploze oproti autům se spalovacími motory. Ve skutečnosti ale neexistují žádné výzkumy, které by potvrzovaly, že elektrická auta mají vyšší sklony k explozím a hoří častěji než klasické „spalováky“ –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ spíše naopak (.pdf). Všechna auta, která výrobci uvádějí na trh, také musí předem projít celou řadou bezpečnostních testů a kontrol, bez ohledu na to, zda se jedná o auto se spalovacím motorem nebo s elektrickým.

Auta občas hoří, ta se spalovacími motory častěji

Nedávný výzkum pojišťovací společnosti AutoinsuranceEZ vysvětluje, že exploze jsou dle dostupných dat statisticky pravděpodobnější u aut se spalovacím motorem vzhledem k riziku zahoření paliva při srážce s jiným vozidlem. Přestože nejde o recenzovanou studii, společnost v roce 2021 analyzovala data americké Národní rady pro bezpečnost dopravyzjistila, že na 100 tisíc prodaných elektromobilů bylo zaznamenáno jen 25 případů požáru vozidla. Oproti tomu u aut se spalovacím motorem vycházelo na stejný počet prodaných vozů 1 530 požárů a u hybridních vozů 3 475 požárů. U aut s čistě spalovacím motorem je tak podle této analýzy pravděpodobnost požáru více než 60× vyšší.

Ilustrační obrázek k Elektromobily dokáží překvapit, na videu ale exploduje auto se spalovacím motorem

Elektromobily dokáží překvapit, na videu ale exploduje auto se spalovacím motorem

16. srpna 2024
Facebookem se šíří video explodujícího auta, ze kterého na poslední chvíli vyběhne řidič s dítětem v náručí. Podle popisku je na vině elektrický, respektive hybridní pohon auta, který...Facebookem se šíří video explodujícího auta, ze kterého na poslední chvíli vyběhne řidič s dítětem v náručí. Podle popisku je na vině elektrický, respektive hybridní pohon auta, který „dokáže překvapit“. Ve skutečnosti je ale na videu vidět čínské SUV Geely Boyue z roku 2016, které se...Facebookem se šíří video explodujícího auta, ze kterého na poslední chvíli vyběhne řidič s dítětem v náručí. Podle popisku je na vině elektrický, respektive hybridní pohon auta, který „dokáže překvapit“. Ve skutečnosti je ale na videu vidět čínské SUV Geely Boyue z roku 2016, které se vyrábělo výhradně se spalovacími motory. Zjevně se tak nejedná o selhání elektromobilu.

U lithium-iontových baterií (Li-Ion), které se pro některé elektromobily používají, může velmi vzácně docházet k jevu zvanému „tepelný únik“, kdy nastává samovznícení baterie kvůli úniku toxických a hořlavých plynů. Tento proces může ve výsledku vést až k explozi vozidla, avšak pravděpodobnost, že k samotnému jevu dojde, je ve skutečnosti extrémně nízká. Závěr, že elektromobily mají výrazně nižší riziko výbuchů a požárů, navíc potvrzují i další studie, např. ze Švédska či Austrálie.

Prebunking

Tento text slouží jako nástroj na vyvrácení budoucího nepravdivého nebo manipulativního tvrzení, tedy jako tzv. prebunking. Na rozdíl od klasického debunkingu, který vzniká v reakci na již existující nepravdivé nebo zavádějící informace, prebunking usiluje o to předcházet šíření nepravdivých a zavádějících narativů. Očekáváme, že manipulativní příspěvky, v tomto případě v souvislosti s údajnými výbuchy elektromobilů, budou vznikat i nadále, a snažíme se veřejnosti přiblížit pravdivé informace předtím, než se rozšíří mýty. Klasický debunking má řadu omezení (.pdf, str. 5), objevuje se totiž až v době, kdy už je škoda napáchána a nepravdivé a zavádějící narativy se již rozšířily ve veřejném prostoru. Prebunking dokáže nepravdy potírat už v raném stádiu, čímž může aktivně snížit jejich dosah a zabránit tak tomu, aby část veřejnosti přijala nepravdivé informace nekriticky jako pravdivé.

Automobilka Tesla, která donedávna zastávala pozici největšího světového výrobce elektromobilů, uvádí ve své bezpečnostní zprávě, že mezi lety 2012 a 2023 došlo v průměru k jednomu požáru jejich auta na 135 milionů ujetých mil (v přepočtu asi 217 milionů km). Údaj srovnávají s daty mezinárodní neziskové organizace NFPA a amerického ministerstva dopravy, podle kterých v USA celkově v automobilové dopravě dochází k jednomu požáru na 17 milionů ujetých mil (asi 27 milionů km). Rizikovost požárů elektromobilů Tesla tak byla oproti průměru všech vozidel v USA zhruba 8× nižší. Data o požárech vozů Tesla ale na rozdíl od dat ministerstva zahrnovala i případy, kdy příčinou incidentu nebyl samotný vůz, ale např. požáry budov či žhářský útok.

Popírači klimatické změny i osobnost z vysoké politiky

Příspěvky v českém online prostoru, které manipulativně tvrdí, že explodující auta jsou elektromobily, jsou populární díky uživatelům, jejichž profily dosahují počtu sledujících v řádech od stovek až po někdy dokonce vyšší desetitisíce. Klíč k virálnímu příspěvku však nespočívá v počtu sledujících, ale spíše v algoritmu sociální sítě, který upřednostňuje podobný kontroverzní obsah, jenž přitahuje reakce i komentáře dalších uživatelů. Díky němu mohou tyto příspěvky, na které jsme už v minulosti opakovaně upozorňovali, dosáhnout řádově tisíce reakcí. Celkový zásah ale čítal u některých z nich až statisíce zobrazení a jedno virální video dokonce zhlédly miliony uživatelů.

Šiřitelé těchto příspěvků se většinou staví proti elektromobilitě dlouhodobě a varují před jejím údajným nebezpečím. Zároveň je spojuje relativizace dopadů klimatické změny či kritika Evropské unie, Green Dealu, USA nebo západní pomoci Ukrajině. Zpravidla se jedná o autory, kteří se politickým tématům věnují amatérsky a svým obsahem nepodporují jednu konkrétní politickou stranu.

Výjimkou je např. Karla Maříková, bývalá poslankyně za hnutí SPD. Ta jedno z ověřovaných videí sdílela na svém facebookovém profilu v květnu 2023 a její příspěvek vidělo přes 100 tisíc lidí. Maříková se sice svou aktivní politickou kariérou odchyluje od vzoru typických šiřitelů tohoto typu příspěvků, její aktivita na sociálních sítích ale zapadá do popisovaného schématu: nechybí zde kritika zelené politiky EU nebo např. západní podpory Ruskem napadené Ukrajiny.

Jak vypadá typický příspěvek s údajným hořícím elektromobilem?

Jako příklad takové manipulace uveďme příspěvek z května 2023, který na facebooku nasbíral miliony zhlédnutí. Jeho autor zveřejnil video, na kterém hoří desítky automobilů, a doplnil jej popiskem, podle nějž se jedná o požár skladu elektromobilů v USA. Ten měl vzniknout poté, co baterie jednoho auta začala hořet.

Zdroj: Facebook

Ve skutečnosti ale video zachycuje požár skladu automobilů na předměstí australského Perthu. K tomu došlo 28. dubna 2023. O požáru také informovala australská média a na facebooku se poprvé objevilo 22sekundové video, které se později šířilo s nepravdivým popiskem. Skutečnost, že mezi hořícími auty nebyl žádný elektromobil, potvrdil mluvčí společnosti Pickles, jež sklad provozovala. Za zmínku stojí, že právě toto video sdílela na svém facebookovém profilu i někdejší poslankyně za SPD Karla Maříková.

Ilustrační obrázek k Video zobrazuje požár desítek aut, ani jedno však není elektrické

Video zobrazuje požár desítek aut, ani jedno však není elektrické

31. května 2023
Na facebooku se šíří video požáru skladu automobilů, údajně způsobeného vzplanutím baterie v jednom z elektromobilů. Ve skutečnosti se však jednalo o vyřazená auta, z nichž ani jedno nemělo...Na facebooku se šíří video požáru skladu automobilů, údajně způsobeného vzplanutím baterie v jednom z elektromobilů. Ve skutečnosti se však jednalo o vyřazená auta, z nichž ani jedno nemělo elektrický pohon. Video s nepravdivým popiskem na facebooku sdílela mj. i poslankyně Karla Maříková...Na facebooku se šíří video požáru skladu automobilů, údajně způsobeného vzplanutím baterie v jednom z elektromobilů. Ve skutečnosti se však jednalo o vyřazená auta, z nichž ani jedno nemělo elektrický pohon. Video s nepravdivým popiskem na facebooku sdílela mj. i poslankyně Karla Maříková z SPD.

Další ze série manipulativních příspěvků o elektromobilech zachycuje video z čerpací stanice, přičemž po několika vteřinách jedno z údajně dobíjených aut exploduje. Autor příspěvku ho ironicky okomentoval slovy: „No jo no, občas mají elektromobily nějaký ty mouchy, jako že třeba při nabíjení trošku bouchnou.“ Podobně jako v předchozím popisovaném případě se ale ani zde nejednalo o elektromobil.

Zdroj: Facebook

Ve skutečnosti je na videu plnicí stanice pro CNG automobily v uzbeckém městě Samarkand. K výbuchu došlo při tankování stlačeného zemního plynu. Na videu je vidět, jak z auta vyletí červená kovová tlaková láhev, která se následně odrazí a zasáhne pracovníka stanice. Že šlo o výbuch automobilu na CNG, potvrdilo tamní oddělení uzbeckého ministerstva pro mimořádné situace.

I v tomto případě autor příspěvku uváděl nepravdivou informaci o typu vozidla. Popisky v obou uvedených případech také obsahovaly pouze krátký text, ve kterém autoři označili vozy z videí jako elektromobily. Komentáře však postrádaly jakékoliv uvedení případných zdrojů této (nepravdivé) informace.

Ilustrační obrázek k Virální video zachycuje výbuch auta na CNG, ne elektromobilu

Virální video zachycuje výbuch auta na CNG, ne elektromobilu

4. dubna 2023
Na sociálních sítích se šíří video, které zachycuje explozi automobilu – podle facebookového příspěvku má jít o elektromobil. Ve skutečnosti se však jedná o kamerový záznam z čerpací stanice...Na sociálních sítích se šíří video, které zachycuje explozi automobilu – podle facebookového příspěvku má jít o elektromobil. Ve skutečnosti se však jedná o kamerový záznam z čerpací stanice na stlačený zemní plyn (CNG) v Uzbekistánu, kde došlo k výbuchu plynové nádrže auta.Na sociálních sítích se šíří video, které zachycuje explozi automobilu – podle facebookového příspěvku má jít o elektromobil. Ve skutečnosti se však jedná o kamerový záznam z čerpací stanice na stlačený zemní plyn (CNG) v Uzbekistánu, kde došlo k výbuchu plynové nádrže auta.

Sociální sítě i mainstreamová média

Představené ukázky nepravdivých příspěvků pochází ze sociální sítě Facebook, avšak řada podobných se šíří i na jiných platformách a tyto příspěvky se typicky objevují i v dalších jazycích. V minulosti se např. zpráva o údajném výbuchu elektromobilu na dálnici objevila na sociální síti X (dříve Twitter), dále se ale šířila i přes sítě Facebook, TikTok nebo YouTuberůzných jazycích.

Podle britské studie se však nepravdivé informace o elektromobilech nešíří jen mezi uživateli na sociálních sítích, ale i skrze mainstreamová média. Analýza zjišťuje, že nepravdivé informace publikovaly ve svých článcích hlavní britské noviny, přičemž nechyběla ani zpráva o údajně vyšší náchylnosti elektrických vozů k hoření.

Jak ukazují průzkumy, informace o údajné vyšší rizikovosti explozí a hoření u elektromobilů navíc slaví úspěch. Britský list The Guardian v červnu upozornil na výzkum Univerzity v Queenslandu, podle kterého se téměř polovina obyvatel Austrálie domnívá, že elektromobily jsou k hoření náchylnější než auta se spalovacím motorem. Více než třetina dotázaných pak přímo věří nepravdivým informacím spojeným s elektromobilitou.

Závěr

Fenomén nepravdivých a zavádějících příspěvků o riziku výbuchu elektromobilů se v několika posledních letech objevuje opakovaně a kopíruje zvýšený zájem veřejnosti o elektrická vozidla jako taková. Příspěvky na sociálních sítích typicky zachycují reálné incidenty, kde došlo ke vznícení či přímo explozi aut. Autoři příspěvků tvrdí, že se jedná o vozy s elektrickým pohonem, ve skutečnosti ale jde zpravidla o auta se spalovacím motorem. Ta jsou k hoření a výbuchům statisticky náchylnější než elektromobily. Příspěvky se šíří v různých jazycích. V českém online prostoru mají mnohdy vysoký dosah, výjimečně i několik milionů zhlédnutí.