Jaroslav Pelc
Přísaha

Jaroslav Pelc

Ekonomika1 výrok
Evropská unie1 výrok
Koronavirus1 výrok
Sněmovní volby 20211 výrok
Životní prostředí1 výrok
Zrušit filtry

Jaroslav Pelc

Včera nebo předevčírem, další země, která se připojila, 85% proočkovanost, Portugalsko.
Předvolební debata České televize, 24. září 2021
Koronavirus
Sněmovní volby 2021
Pravda
Portugalský premiér 23. září prohlásil, že díky proočkovanosti, která dosáhla 85 %, se od 1. října zruší téměř všechna restriktivní opatření.

Dne 23. září 2021 oznámil portugalský premiér António Costa, že se od 1. října zruší téměř všechna protiepidemická opatření. Důvodem je vysoká proočkovanost obyvatelstva, která dosáhla hodnoty 85 %. Od jara 2020 tak poprvé nebudou omezeny obchodní služby, kulturní akce nebo počet osob v barech. Zůstává však povinnost nosit roušky v uzavřených veřejných prostorech. Vláda tak postupuje podle plánu zveřejněného v červenci, kde bylo při 85% hranici proočkovanosti slíbeno uvolnění opatření.

Současně je v Portugalsku nejméně lidí nakažených covidem-19 i hospitalizovaných s touto nemocí za posledních 18 měsíců.

Pro úplnost doplňme, že Portugalsko není „další zemí“, která dosáhla 85% proočkovanosti, ale vůbec první zemí na světě, které se to podařilo. Druhou nejvyšší míru plné proočkovanosti má (k 24. září) Malta (81,6 %), následují pak Spojené arabské emiráty (81,5 %). V Česku je plně naočkováno 55,3 % obyvatel.

Jaroslav Pelc

(...) teď nově připravovaná norma Euro 7. Pokud projde v nejpřísnější variantě, tak nám výrobu malého vozidla zdraží o 5 tisíc eur.
Předvolební debata Českého rozhlasu, 21. září 2021
Životní prostředí
Evropská unie
Ekonomika
Pravda
Dle slov Thomase Schäfera, šéfa Škoda Auto, by v případě přijetí navrhované emisní normy Euro 7 došlo ke zdražení vozu Škoda Fabia o minimálně 5 000 eur.

Cílem iniciativy Euro 7, jež je součástí Zelené dohody pro Evropu, je vytvořit přísnější emisní normy pro všechny osobní automobily, dodávky, nákladní automobily a autobusy s benzinovým a naftovým motorem. 

Šéf automobilky Škoda Auto, Thomas Schäfer, uvedl, že pokud by byla připravovaná norma Euro 7 přijata ve své nejpřísnější variantě, došlo by ke zdražení modelu Škoda Fabia o minimálně 5 tisíc eur. Dle jeho slov by byl dopad na malé vozy mnohem větší než na velké modely. Schäfer taktéž uvedl, že by tato norma zdržela vývoj elektromobilů, protože automobilky by se v průběhu druhé poloviny tohoto desetiletí musely soustředit na prodej již existujících modelů. 

Doplníme, že ministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček zaslal čtyřem eurokomisařům dopis, v němž navrhovanou normu Euro 7 kritizuje.

Česká republika respektuje cíle Zelené dohody, ale máme zásadní problém se způsobem jejich naplňování, kdy se nebere v úvahu rozdílná průmyslová a energetická infrastruktura jednotlivých zemí Unie. Budeme důsledně požadovat takový plán, který nepoškodí konkurenceschopnost automobilového průmyslu, protože ten patří mezi pilíře české ekonomiky,uvedl Havlíček v dopise. Dle Havlíčka by měla být norma technicky proveditelná a nákladově přiměřená.