Podvodné investiční reklamy

Na sociálních sítích se dlouhodobě šíří podvodné reklamy, které lákají na „zázračné“ investiční příležitosti. Ve snaze získat důvěru lidí zneužívají známé osobnosti, zejména politiky či moderátory, jejichž projev upravují pomocí umělé inteligence, a vytváří tak tzv. deepfake videa. Vkládají jim do úst slova, která nikdy neřekli. Kromě toho se objevují i podvody ve formě falešných mediálních článků a platforma, na kterou reklamy odkazují, se z lidí snaží vylákat peníze nebo citlivé informace. V uplynulých měsících se nám podařilo upozornit na desítky takových podvodů.

Meta fact-check 31. července 2024

Zdroj: Facebook / Demagog.cz

Podvodné příspěvky jsou většinou koncipovány jako krátká videa, v nichž se známí lidé dělí o svou zkušenost se snadným investováním v rámci nové investiční platformy. K vytvoření těchto manipulací autoři používají pravé záběry daných osobností, které se na nich ale ve skutečnosti vyjadřovaly k úplně jiným záležitostem (video). Pomocí umělé inteligence tvůrci video vždy upraví tak, aby v něm z úst dotčených lidí zaznívaly zcela nové věty. Původní záběry, které si autoři podvodů „vypůjčili“, lze často poměrně snadno dohledat na internetu.

Společným znakem těchto videí je „zázračnost“ platforem, na které reklama láká. Videa zpravidla mluví o jistém výdělku za takřka nulovou práci. Jediné, co prý stačí udělat, je vložit „investici“ – peněžní částku, která je oproti slibovanému zisku relativně nízká. Reklamy totiž slibují několikanásobné zhodnocení vkladů ve velmi krátkém časovém horizontu.

Kromě deepfake videí se objevují i podvodné články, které svým vzhledem připomínají weby různých českých médií, ve skutečnosti se ale jedná o pouhé napodobeniny. Vizuální podobu si „půjčují“ ve snaze působit důvěryhodnějším dojmem. I na těchto stránkách jsou poté reklamy a přímé odkazy na investiční platformy.

Deepfake videa

K investicím v uplynulých měsících vybízí vysoké množství podvodných videí, která už pro své účely zneužila tváře desítek osobností, zejména českých politiků. Prim v tomto ohledu dlouhodobě drží Andrej Babiš, který se objevilcelé řadě podvodných videí a podvodníci jeho obličej kreativně využívají znovu a znovu. Většinou přitom jako základ využívají některé z videí, které předseda hnutí ANO zveřejňuje na svém facebookovém profilu a na serveru YouTube, nebo záznamy rozhovorů pro média.

V jednom z videí Babiš například debatuje s moderátorem Lubošem Xaverem Veselým a láká na „výhodné“ investice. „V tuto chvíli je to pro mě nejlepší způsob, jak získat pasivní příjem,“ říká na záběrech digitální dvojník Andreje Babiše, podle kterého je daná investiční platforma „nejdůležitějším objevem pro Českou republiku za poslední roky“. Samotná platforma pak slibuje výrazné zhodnocení investic a většina odkazů na webu vede na formulář, do nějž uživatelé mají zadat své osobní údaje.

Při důkladnějším prozkoumání videa je zřejmé, že je vytvořeno pomocí umělé inteligence. Slova totiž v některých částech neodpovídají tomu, jak se oběma mužům pohybují rty, a jejich celková mimika i způsob vyjadřování působí velmi nepřirozeně. V rozhovoru, který posloužil jako základ pro falešné video, ve skutečnosti řeč na žádnou investiční platformu nepřišla.

Stejný charakter má velké množství dalších příspěvků. Demagog.cz už dříve podrobněji popsal případy, kdy byla upravena videa např. se Zbyňkem Stanjurou, bývalým fotbalovým brankářem Petrem Čechem nebo podnikateli Pavlem Tykačem a Danielem Křetínským.

Investičního ducha se u uživatelů sociálních sítí často snaží probudit i digitálně upravený Petr Fiala. Příliš pozadu za ním s těmito snahami nezůstává ani klon prezidenta Petra Pavla, který v některých zfalšovaných videích propaguje stejnou platformu jako Andrej Babiš.

V několika verzích se objevil i příspěvek (video), jehož autoři pomocí umělé inteligence upravili záběry moderátorek CNN Prima News a k úryvku rozhovoru s miliardářem Elonem Muskem přidali smyšlený český dabing. Při výrobě podvodných reklam tvůrci zneužili také záběry Jaromíra Jágra nebo moderátorky Terezy Pergnerové.

Falešné články

Známé tváře se objevují i ve falešných mediálních článcích nebo v reklamách. V nich autoři využívají celou řadu osobností, které jsou známé napříč českým kulturním, mediálním, podnikatelským nebo jiným prostředím. V minulosti tak útočníci např. využili popularitu internetového baviče Kamila Bartoška, který vystupuje pod přezdívkou „Kazma“.

Příspěvky s Bartoškem se čtenáře zpravidla snažily zaujmout nějakou „šokující“ zprávou, která na první pohled vypadala jako článek od zavedeného zpravodajského média. Po kliknutí na odkaz v příspěvku se čtenář nakonec dostal na cizí web, jehož účelem bylo vylákat z člověka osobní údaje či peníze.

Podobnou taktiku autoři podvodů použili například u příspěvků s prezidentem Petrem Pavlem, v jehož případě vytvořili falešnou kopii zpravodajského serveru iDNES.cz. Ta sice byla na první pohled poměrně věrohodná, adresa webu ale neodpovídala originálu a vedla na zahraniční doménu. Právě srovnání webových adres je v podobných případech spolehlivým vodítkem, jak rozpoznat falešný web.

V náhledech falešných zpravodajských článků, které někdy používají méně podařenou grafiku, se objevili také bývalý moderátor ČT Jakub Železný nebo moderátorka Světlana Witowská.

Kromě toho tvůrci „zázračných platforem“ zneužívají fotky známých lidí v příspěvcích, které mají formu jednodušších reklamních sdělení. Ta často obsahují i loga existujících společností, na což dříve upozorňovala také Policie České republiky. V těchto reklamách už nevědomky účinkoval mj. šéf představenstva ČEZu Daniel Beneš nebo Andrej Babiš, který už se v minulosti proti těmto podvodům několikrát ohradil.

Závěrečné hodnocení

Zmíněné příspěvky, které lákají na investiční příležitosti, jsou podvodné. Jejich cílem je z lidí vylákat peníze nebo citlivé informace. Mezi nejčastější techniky, které podvodníci využívají, patří deepfake videa vytvořená pomocí umělé inteligence. Kromě toho autoři odkazují i na falešné články, které svým vzhledem imitují zpravodajská média. Všechny zmíněné podvodné příspěvky jsme proto v rámci naší spolupráce se sociální sítí Facebook označili za pozměněné či nepravdivé.

(Text byl aktualizován 16. srpna 2024.)