Lukáš Semerák

Oni mají (pracovníci v sociálních službách nástupní, pozn. Demagog.cz) platy jako na úrovni v podstatě minimální mzdy. Téměř na úrovni minimální mzdy.

Předvolební debata České televize, 17. září 2026
Tento výrok byl ověřen jako
Pravda

Platový tarif pracovníků v sociálních službách, kteří se přímo starají o klienty, podle tabulek nedosahuje minimální mzdy, případně ji pouze těsně překračuje. Minimální mzda letos činí 22 400 Kč, přičemž platový tarif se u těchto pracovníků pohybuje v rozmezí 20 130–22 970 Kč.

Lukáš Semerák (hnutí Ostravak) v předvolební debatě reaguje na otázku týkající se výše nástupních platů pracovníků v sociálních službách, kteří přímo pečují o klienty. Říká, že se tyto platy pohybují kolem minimální mzdy.

Platy pracovníků v sociálních službách

Plat zaměstnanců v sociálních službách se řídí platovými tarify. Povolání „pracovník v sociálních službách“ je v katalogu prací zařazeno do 4.–9. platové třídy (.pdf, str. 77–78 ze 177). Přímá obslužná péče, například pomoc při hygieně či oblékání, patří do 4. třídy. Obtížné pečovatelské práce při přímém kontaktu s osobami s fyzickými nebo psychickými problémy spadají do 5. třídy. Provádění pečovatelských činností spadá také do 6. třídy, a to např. pokud jde o komplexní péči zahrnující přímý styk s lidmi s fyzickými nebo psychickými obtížemi. Katalog prací obsahuje také zaměstnání „sociální pracovník“, které se nachází v 10.–13. platové třídě (.pdf, str. 78–79 ze 177).

Minimální mzda v roce 2026 činí 22 400 Kč měsíčně při čtyřicetihodinové pracovní době. V prvním platovém stupni, tedy u zaměstnanců v sociálních službách bez praxe (či do jednoho roku praxe), činí platový tarif od letošního dubna celkem 20 130 Kč ve 4. třídě, 21 520 Kč v 5. třídě a 22 970 Kč v 6. třídě. Tyto tarify se tedy nacházejí pod minimální mzdou, pouze v případě šesté třídy je tarif nepatrně vyšší.

(function(){function e(){window.addEventListener(`message`,function(e){if(e.data[`datawrapper-height`]!==void 0){var t=document.querySelectorAll(`iframe`);for(var n in e.data[`datawrapper-height`])for(var r=0,i;i=t[r];r++)if(i.contentWindow===e.source){var a=e.data[`datawrapper-height`][n]+`px`;i.style.height=a}}})}e()})();

Vedle minimální mzdy se u pracovníků odměňovaných platem uplatňuje také zaručený plat. Pokud měsíční odměna tohoto platu nedosáhne, musí zaměstnavatel pracovníkům přidávat doplatek.

Jak jsme výrok ověřili?

Základní tabulkový plat pracovníků v sociálních službách bez praxe či nejvýše s jedním rokem praxe činí 20 130 Kč ve 4. třídě, 21 520 Kč v 5. třídě a 22 970 Kč v 6. třídě. Do těchto tříd spadají pracovníci, kteří přímo pečují o klienty. Výrok Lukáše Semeráka tak hodnotíme jako pravdivý.