Aleš Boháč
Většina (nástupních platů pracovníků v sociálních službách, pozn. Demagog.cz) je pod garantovanou mzdou.
Tabulkový plat začínajících pracovníků v sociálních službách a sociálních pracovníků je skutečně nižší než zaručený plat. Výjimkou jsou pouze 12. a 13. platová třída, ve kterých nástupní plat tuto hranici přesahuje.
Aleš Boháč (Starostové pro Ostravu) v předvolební debatě reaguje na otázku týkající se výše nástupních platů pracovníků v sociálních službách, kteří přímo pečují o klienty. Tvrdí, že většina nástupních platů nedosahuje garantované mzdy.
Platy pracovníků v sociálních službách
Plat zaměstnanců v sociálních službách se řídí platovými tarify. Povolání „pracovník v sociálních službách“ je v katalogu prací zařazeno do 4.–9. platové třídy (.pdf, str. 77–78 ze 177). Přímá obslužná péče, například pomoc při hygieně či oblékání, patří do 4. třídy. Obtížné pečovatelské práce při přímém kontaktu s osobami s fyzickými nebo psychickými problémy spadají do 5. třídy. Provádění pečovatelských činností spadá také do 6. třídy, a to např. pokud jde o komplexní péči zahrnující přímý styk s lidmi s fyzickými nebo psychickými obtížemi. Katalog prací obsahuje také zaměstnání „sociální pracovník“, které se nachází v 10.–13. platové třídě (.pdf, str. 77–78 ze 177).
V prvním platovém stupni, tedy u zaměstnanců v sociálních službách bez praxe (či do jednoho roku praxe), činí platový tarif 20 130 Kč ve 4. třídě, 21 520 Kč v 5. třídě a 22 970 Kč v 6. třídě. Aleš Boháč použil termín garantovaná mzda, ten ale v českém právu neexistuje. Zaručená mzda v soukromém sektoru, která se odvíjela od odbornosti, odpovědnosti a náročnosti práce, byla od 1. ledna 2025 zrušena vládou Petra Fialy. V soukromém sektoru se tak nyní uplatňuje pouze minimální mzda, která v roce 2026 činí 22 400 Kč měsíčně při čtyřicetihodinové pracovní době. Kromě minimální mzdy se u zaměstnanců ve veřejném sektoru pak uplatňuje také zaručený plat. Práce ve 3.–5. platové třídě náležejí do druhé skupiny, jejíž nejnižší zaručený plat činí 26 880 Kč měsíčně. 6.–9. platová třída náleží do třetí skupiny, u které zaručený plat odpovídá 31 360 Kč. Následující tabulka ukazuje, že nástupní plat přesahuje ten zaručený pouze ve 12. a 13. třídě.
Jak jsme výrok ověřili?
Základní tabulkový plat pracovníků v sociálních službách bez praxe či nejvýše s jedním rokem praxe činí 20 130 Kč ve 4. třídě, 21 520 Kč v 5. třídě a 22 970 Kč v 6. třídě. Nachází se tak pod úrovní zaručeného platu. Nástupní plat je nižší než zaručený plat také ve všech ostatních třídách, do kterých podle katalogu prací spadají pracovníci v sociálních službách a sociální pracovníci, kromě dvou nejvyšších tříd. Výrok Aleše Boháče proto hodnotíme jako pravdivý.
