TOP 09

TOP 09

TOP 09
Pravda
Strategie vzdělávací politiky do roku 2030+ skutečně obsahuje záměr převést financování některých nepedagogických činností na zřizovatele škol. Dokument schválila Babišova vláda v říjnu 2020, kdy post ministra školství zastával Robert Plaga za hnutí ANO.

Poslanec Matěj Ondřej Havel (TOP 09) v kontextu výroku mluví o hnutí ANO a jeho kritice převodu financování nepedagogických pracovníků ze státu na zřizovatele škol. Uvádí, že tato změna je podle něj koncepční a že je zakotvena už v dokumentu, který v roce 2022 prosadil Robert Plaga, bývalý ministr školství Babišovy vlády.

Strategie 2030+

Minulá vláda Andreje Babiše v roce 2020 vydala Strategii vzdělávací politiky do roku 2030+ (.pdf) –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ koncepční dokument zaměřený na rozvoj českého školství v období let 2020 až 2030+, jehož cílem bylo především modernizovat vzdělávací systém v oblasti regionálního školství. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy návrh vypracovalo pod vedením tehdejšího ministra školství Roberta Plagy, který ve spojitosti se středním školstvím mluvil zejména o plánu na omezení kapacit víceletých gymnázií.

V části věnované snížení administrativní zátěže škol (.pdf, str. 61) dokument navrhuje změnu způsobu financování nepedagogických pozic. Plánuje provést analýzu stavu administrativních činností ve školách a uvádí, že změna způsobu financování posílí personální kapacity nepedagogických pracovníků. V sekci týkající se snižování nepedagogické zátěže škol dokument konkrétně uvádí, že „zřizovatelé (zejména větší obce a města) budou motivováni ke spolupráci se zřizovanými školami vedoucí k vyšší míře koordinace činností souvisejících se správou budov, veřejných zakázek, projektovou administrativou, účetnictvím atd.“ (str. 61).

Dokument dále předpokládá (.pdf, str. 61), že především větší města a obce by měly být podněcovány k užší spolupráci se svými školami. Tato spolupráce by se měla týkat oblastí, jako je údržba budov, správa veřejných zakázek, projektová administrativa nebo účetnictví.

V oddílu objasňujícím téma financování se uvádí (.pdf, str. 66), že pro splnění vytyčených cílů je nutná změna struktury financování vzdělávacího systému, která bude vyžadovat „efektivní zapojení a propojení jednotlivých veřejných zdrojů směřujících do vzdělávání, a to nejenom na úrovni státu, ale také na úrovni zřizovatelů škol a školských zařízení (obcí a krajů)“. Dokument také zdůrazňuje nezbytnost revize platových systémů pedagogických i nepedagogických pracovníků a dodává, že „zřizovatelé musí zajistit školám adekvátní technické zázemí a materiální podmínky k uskutečňování vzdělávacího programu v celé jeho komplexnosti“ (str. 66).

Závěr

Strategie 2030+ skutečně zahrnuje princip převodu financování některých nepedagogických činností na zřizovatele škol a skutečně byla schválena vládou v roce 2020, kdy byl ministrem školství Robert Plaga za hnutí ANO. Výrok Matěje Ondřeje Havla tak hodnotíme jako pravdivý.

Pravda
Podle původního návrhu mělo převedení financování nepedagogických pracovníků ze státu na obce a kraje nabýt účinnosti 1. září 2025. Se stejným termínem změny opravdu počítaly také plánované výdaje na školství v návrhu státního rozpočtu na rok 2025.

Poslanec Matěj Ondřej Havel (TOP 09) odpovídá na dotaz, zda je nezbytné spěchat s převodem financování nepedagogických pracovníků ze státu na obce a kraje a zda by nebylo vhodnější tuto změnu odložit až na rok 2027. Havel vysvětluje, že jak původní návrh školské novely, tak státní rozpočet na rok 2025 počítaly s tím, že ke změně financování dojde už od září 2025. Podotýká, že koaliční poslanci se nechali přesvědčit k posunutí účinnosti na leden 2026, pro další odklad podle něj už ale není důvod.

Změna školského zákona

Vláda Petra Fialy schválila v říjnu 2024 návrh novely školského zákona, který tehdy zároveň předložila Poslanecké sněmovně. Ta jej nakonec schválila až ke konci května. Balíček úprav (.pdf), které s sebou novelizace zákona přináší, zahrnuje například změnu financování nepedagogických pracovníků škol, jejichž platy podle návrhu mají mít nově v kompetenci obce a kraje namísto státu. Kromě toho novela zavádí mj. stálé financování školního psychologa a speciálního pedagoga a slučování malých škol jedné obce nebo upravuje konkurzy na ředitele škol.

Původní návrh počítal s převedením financování nepedagogů na obce a kraje už od září 2025. S převedením financování na zřizovatele nesouhlasil například Českomoravský odborový svaz pracovníků školství (ČMOS PŠ), který v lednu 2025 zveřejnil petici za zachování centrálního financování nepedagogů. V březnu letošního roku ale vláda po kritice odložila plánované změny u financování na leden 2026.

Státní rozpočet

Objem plánovaných výdajů na školství v návrhu státního rozpočtu na rok 2025 počítal se změnou v hrazení platů nepedagogických pracovníků ve školách zřizovaných kraji a obcemi. Od 1. září 2025 měly být jejich platy hrazeny z rozpočtů zřizovatelů, tj. obcí a krajů (.pdf, str. 2). Podle tehdejších plánů ministra školství Mikuláše Beka měl stát obcím a krajům převést prostředky na financování těchto platů prostřednictvím změny v rozpočtovém určení daní.

Závěr

Podle původního návrhu měla změna financování nepedagogických pracovníků nabýt účinnosti od 1. září 2025. Výdaje státního rozpočtu na rok 2025 v kapitole školství také počítaly s převodem financování nepedagogů ze státu na kraje a obce od 1. září 2025. Výrok Matěje Ondřeje Havla proto hodnotíme jako pravdivý.

Zavádějící
Součástí školské novely je i změna zákona o rozpočtovém určení daní, která podle resortu financí obcím a krajům v roce 2026 přinese cca 33 miliard korun. Částka se ale odvíjí od výběru daní a nejedná se tak o valorizaci, která by pokryla dopad inflace.

Poslanec Matěj Ondřej Havel (TOP 09) reaguje na komentář moderátorky, která zmiňuje, že chce vláda v souvislosti s převedením financování nepedagogických pracovníků ze státu na zřizovatele škol zvýšit obcím a krajům podíl na sdílených daních o 33 miliard korun. Moderátorka se také odvolává na námitku, že tato částka nebude na financování nepedagogických pracovníků stačit. To Havel následně odmítá a dodává, že součástí novely školského zákona je i změna zákona o rozpočtovém určení daní, na základě které se má částka v příštích letech valorizovat.

Financování nepedagogických pracovníků

Vláda v rámci novely školského zákona převedla financování nepedagogických pracovníků ve školství ze státního rozpočtu na obce a kraje. Původně měla tato změna začít platit od září 2025, ale po kritice ji vláda odložila na leden 2026.

Součástí tohoto návru byla i změna zákona o rozpočtovém určení daní (.pdf, str. 10–⁠⁠⁠⁠⁠⁠16), která byla předložena jako pozměňovací návrh z usnesení sněmovního Výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu (.pdf, str. 1, 10–⁠⁠⁠⁠⁠⁠15). Stát na příští rok podle Ministerstva financí vyčlení pro obce a kraje na financování nepedagogů přibližně 33 miliard korun. Podle ministra financí Zbyňka Stanjury se jedná o 22,2 miliardy korun pro obce a 10,2 miliardy korun pro kraje. 

Podle Karly Rucké z odboru financování územních rozpočtů Ministerstva financí počítá novela i s automatickým navyšováním prostředků na nepedagogické pracovníky, a to podle toho, jak bude obcím a krajům stoupat inkaso ze sdílených daní. Rucká přitom používá termín valorizace, stejně jako Matěj Ondřej Havel v námi ověřovaném výroku. Ve skutečnosti se však nejedná o valorizaci v pravém slova smyslu, tedy o navýšení, které by pokrylo dopad inflace (jako například u důchodů). Částka náležící obcím a krajům z rozpočtového určení daní závisí na výběru daní, který se mění v čase podle toho, jak se daří ekonomice – v době hospodářského zpomalení se inkaso daní může i snížit (.pdf, str. 41).

Poslanec Havel v kontextu výroku připodobňuje případné zvyšování finančních prostředků určených pro nepedagogy k růstu jejich platů. Nepedagogičtí pracovníci spadají pod tabulkové platy, které se řídí vládním nařízením, jež většinou bývá každoročně novelizováno. Platy tak zpravidla rostou, nedojde-li k jejich zmrazení tak, jak se to stalo pro rok 2024. I inkaso daní sice pravidelně roste (.xlsx), avšak žádná pevná vazba mezi výběrem daní a platy nepedagogů pochopitelně neexistuje.

Závěr

Součástí novely školského zákona, která převádí financování nepedagogických pracovníků ze státního rozpočtu na obce a kraje, je i změna zákona o rozpočtovém určení daní, která podle Ministerstva financí v roce 2026 obcím a krajům přinese 33 miliard korun. Tato částka se bude navyšovat podle toho, jak poroste výběr daní, a nejedná se tak o klasickou valorizaci, která by pokryla negativní dopad inflace. Výběr daní se může zvyšovat i snižovat podle stavu ekonomiky a navržená změna rozpočtového určení daní tak nemusí obcím a krajům dlouhodobě pokrýt výdaje na platy nepedagogických pracovníků. Výrok Matěje Ondřeje Havla tak hodnotíme jako zavádějící.

Miloš Nový

Pravda
Miloš Nový patřil mezi poslance, kteří navrhli pozměnit návrh novely zákona o platech představitelů státní moci. Jeho pozměňovací návrh požadoval, aby se platová základna poslanců a senátorů snížila o pětinu, pokud zadlužení ČR přesáhne 50 % HDP.

Poslanec Miloš Nový reaguje na dotaz, který se týkal schvalování návrhu novely zákona o platech představitelů státní moci. Třetí čtení, na jehož konci Sněmovna hlasuje o přijetí pozměňovacích návrhů a přijetí návrhu jako celku, v případě této novely probíhalo 15. a 17. ledna. První den jednání provázely obstrukce opozičních hnutí ANO a SPD, která nesouhlasila s navýšením platů politiků. Podle Nového tehdy nebylo dopředu jasné, zda Sněmovna novelu odsouhlasí. Nejisté dle něj bylo i schválení jeho pozměňovacího návrhu a v této souvislosti svůj návrh dále popisuje. Používá pro to pojem „dluhová brzda“, který se zpravidla používá pro pravidla omezující výši dluhu veřejných institucí.

Pozměňovací návrh poslance Nového

Vláda původně plánovala, že v rámci novely zmíněného zákona vzroste plat politiků téměř o 14 % a odvolávala se při tom (.pdf, str. 1) na nález Ústavního soudu z května 2024. V něm soud za protiústavní označil dřívější změnu zákona, která snížila koeficient pro výpočet platové základny soudců z trojnásobku na 2,822násobek průměrné mzdy. Vláda (.pdf, str. 1) si nejdříve rozhodnutí soudu vykládala tak, že musí zachovat původní – tedy vyšší – platovou základnu nejen soudců, ale i ostatních představitelů státní moci. Ústavní soud ovšem později zdůraznil, že se zabýval jen platy soudců a že ostatních představitelů státní moci se jeho rozhodnutí netýkalo. Vláda nakonec navrhla nižší růst platů, konkrétně zvýšení o necelých 6,9 % (.pdf, str. 6).

V listopadu 2024 skupina poslanců TOP 09 v čele s Milošem Novým předložila k návrhu novely svůj pozměňovací návrh. Jeho cílem bylo, aby se platová základna poslanců a senátorů snížila o 20 % v případě, že veřejné zadlužení přesáhne 50 % hrubého domácího produktu (.docx). Podle návrhu k tomuto snížení dojde ihned v následujícím roce po zveřejnění údajů o výši zadlužení. Krácení o 20 % bude trvat vždy do konce roku, ve kterém se dluh sníží pod 50 % HDP.

Sněmovna návrh novely zákona včetně pozměňovacího návrhu poslance Nového schválila 17. ledna 2025. Ke dni vysílání námi ověřované debaty návrh čekal na projednání Senátem.

Dluhová brzda

Miloš Nový sice mluví o platech politiků, český právní systém ovšem termín dluhová brzda zná jako pravidlo stanovené zákonem o pravidlech rozpočtové odpovědnosti z roku 2017. Pokud výše dluhu sektoru veřejných institucí (snížená o rezervu peněžních prostředků na financování státního dluhu) dosáhne 55 % nominálního HDP, spustí se opatření ke snížení dluhu.

Vláda by v takovém případě musela předložit Poslanecké sněmovně návrh státního rozpočtu a jeho střednědobý výhled, které povedou k dlouhodobě udržitelnému stavu veřejných financí. Musí předložit také návrhy vyrovnaných rozpočtů zdravotních pojišťoven. Územní samosprávy budou moci na další rok schválit pouze přebytkový nebo vyrovnaný rozpočet. Ostatní veřejné instituce nebudou až na výjimky smět zřizovat nové závazky ze smluv.

Závěr

Skupina poslanců TOP 09 v čele s Milošem Novým předložila pozměňovací návrh k návrhu novely zákona o platech představitelů státní moci. Ten obsahuje ustanovení, podle něhož dojde ke snížení platové základny členů Parlamentu o 20 % v případě, že české zadlužení dosáhne více než 50 % HDP. Poslanecká sněmovna tuto novelu zákona včetně pozměňovacího návrhu poslance Nového schválila v lednu 2025. Výrok z těchto důvodů hodnotíme jako pravdivý.

Pravda
Platy vrcholných politiků jsou navázány na platy soudců, které se vypočítávají jako součin průměrné mzdy za předloňský rok a koeficientu stanoveného zákonem. Plat politiků se tedy odvíjí od stavu před dvěma lety.

Místopředseda sněmovního rozpočtového výboru Miloš Nový (TOP 09) komentuje vládní novelu zákona o platech politiků, kterou schválila Sněmovna. Vysvětluje, že mezi růstem průměrných mezd a růstem platů politiků existuje časová prodleva. To je podle Nového problematické, protože platy politiků se kvůli tomuto mechanismu mohou zvyšovat v době ekonomické recese, což může vést k napětí ve společnosti.

Platy představitelů státní moci

Podle zákona o platech představitelů státní moci a některých státních orgánů, soudců a poslanců Evropského parlamentu se výše platu vypočítává jako součin platové základny a platového koeficientu, který se odvíjí od náročnosti vykonávané funkce. Platová základna se v daném kalendářním roce určuje podle průměrné hrubé měsíční mzdy v předminulém roce.

Platová základna představitelů státní moci se dříve počítala nezávisle, od roku 2024 však činí 83,3 % platové základny soudců. Poslancům a senátorům náleží plat, který se odvíjí z této platové základny koeficientem ve výši 1,08. Koeficient se pak dále zvyšuje podle funkce v dané komoře Parlamentu. Vedle tohoto základního platu mají členové Parlamentu nárok také na náhrady, např. na reprezentaci, cestování nebo na stravné (.pdf). Pro plat ministrů platí koeficient 2,06 a pro předsedu vlády 2,9. Nejvyšší koeficient z vrcholných politiků má prezident.

Růst platů v roce 2025

Poslanecká sněmovna v lednu 2025 schválila návrh novely zákona o platech politiků, který zvedá platovou základnu soudců z 2,822násobku průměrné hrubé měsíční mzdy na 3násobek (.pdf, str. 1). Vrcholným politikům díky této novele vzrostou platy o 6,95 % (.pdf, str. 15 z 24), změna se týká již platů za leden 2025.

Sněmovna zároveň schválila pozměňovací návrh ministra práce a sociálních věcí Mariana Jurečky (KDU-ČSL), který omezuje meziroční růst platů politiků na maximálně 5 % (.docx, str. 1). Poslanci přijali také návrh skupiny poslanců TOP 09 v čele s Milošem Novým, podle kterého se poslancům a senátorům v případě zadlužení státu nad 50 % HDP budou krátit platy o pětinu (.docx, str. 1).

Vláda původně plánovala, že v rámci novely zákona o platech politiků vzroste plat politiků téměř o 14 % a odvolávala se při tom (.pdf, str. 1) na nález Ústavního soudu z května 2024. V něm soud za protiústavní označil dřívější změnu zákona, která snížila koeficient pro výpočet platové základny soudců z trojnásobku na 2,822násobek průměrné mzdy. Vláda (.pdf, str. 1) si nejdříve rozhodnutí soudu vykládala tak, že musí zachovat původní – tedy vyšší – platovou základnu nejen soudců, ale i ostatních představitelů státní moci. Ústavní soud ovšem později zdůraznil, že se zabýval jen platy soudců a že ostatních představitelů státní moci se jeho rozhodnutí netýkalo. Vláda nakonec navrhla nižší růst platů, konkrétně zvýšení o necelých 6,9 % (.pdf, str. 6).

Závěr

Platy vrcholných politiků se dle zákona odvíjí od platové základny soudců, která se vypočítává jako součin průměrné hrubé mzdy za předloňský rok a koeficientu stanoveného zákonem. Současný plat politiků tedy závisí na stavu průměrné mzdy před dvěma lety. Výrok Miloše Nového tak hodnotíme jako pravdivý.

Pravda
Sněmovna přijala pozměňovací návrh poslanců TOP 09, na základě kterého se sníží platová základna poslanců a senátorů o pětinu, pokud veřejný dluh přesáhne 50 % HDP. K takovému snížení skutečně dojde hned v roce, který následuje po vyhlášení této výše zadlužení.

Poslanec Miloš Nový reaguje na slova Jakuba Michálka, který kritizoval pozměňovací návrh TOP 09 ohledně navázání platů politiků na úroveň zadlužení. Michálek tvrdí, že snížení platů se dotkne především těch, kteří vysoké zadlužení nezpůsobili. Nový namítá, že pokud veřejné zadlužení překročí hranici 50 % HDP, dojde ke snížení hned následující rok.

Novela zákona o platu představitelů státní moci

Vláda původně plánovala, že v rámci novely zmíněného zákona vzroste plat politiků téměř o 14 % a odvolávala se při tom (.pdf, str. 1) na nález Ústavního soudu z května 2024. V něm soud za protiústavní označil dřívější změnu zákona, která snížila koeficient pro výpočet platové základny soudců z trojnásobku na 2,822násobek průměrné mzdy. Vláda (.pdf, str. 1) si nejdříve rozhodnutí soudu vykládala tak, že musí zachovat původní – tedy vyšší – platovou základnu nejen soudců, ale i ostatních představitelů státní moci. Ústavní soud ovšem později zdůraznil, že se zabýval jen platy soudců a že ostatních představitelů státní moci se jeho rozhodnutí netýkalo. Vláda nakonec navrhla nižší růst platů, konkrétně zvýšení o 6,95 % (.pdf, str. 6).

V listopadu 2024 skupina poslanců TOP 09 v čele s Milošem Novým předložila k návrhu novely svůj pozměňovací návrh. Jeho cílem bylo, aby se platová základna poslanců a senátorů snížila o 20 % v případě, že veřejné zadlužení přesáhne 50 % hrubého domácího produktu (.docx). Podle návrhu k tomuto snížení dojde ihned v roce následujícím po zveřejnění údajů o výši zadlužení. Krácení o 20 % bude trvat vždy do konce roku, ve kterém se zadlužení vrátí pod 50 % HDP. Sněmovna návrh novely zákona včetně tohoto pozměňovacího návrhu schválila 17. ledna 2025.

Závěr

K návrhu novely zákona o platu představitelů státní moci byl předložen pozměňovací návrh, podle kterého se sníží platová základna poslanců a senátorů o 20 %, pokud veřejné zadlužení překročí hranici 50 % HDP. Podle navržené úpravy dojde ke snížení základny na začátku roku následujícího po vyhlášení této míry zadlužení. Poslanec Nový tedy mechanismus popisuje správně a jeho výrok tak hodnotíme jako pravdivý.

Pravda
Ústavní soud skutečně zrušil opatření snižující platovou základnu soudců. Platy soudců jsou přitom navázané na platy ostatních představitelů včetně politiků, a Sněmovna se tak musela věnovat i těm.

Místopředseda rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Miloš Nový v kontextu výroku mluví o tom, že podporuje změnu systému poslaneckých náhrad. Na jejich úpravu ovšem podle něj nebyl čas, protože se Sněmovna musela zabývat platovou základnou politiků v návaznosti na rozhodnutí Ústavního soudu, které zrušilo snížení platové základny pro soudce.

Propojení platů soudců a představitelů státní moci

Podle zákona o platech představitelů státní moci a některých státních orgánů, soudců a poslanců Evropského parlamentu se výše platu vypočítá jako součin platové základny a platového koeficientu, který se odvíjí od vykonávané funkce. Platová základna se v daném kalendářním roce určuje podle průměrné hrubé měsíční mzdy v předminulém roce. Pro představitele státní moci se od roku 2024 odvíjí od výše platů soudců na základě novely z pera vlády Petra Fialy.

Od roku 2021 se platová základna pro soudce počítala jako 3násobek průměrné hrubé měsíční mzdy. Vláda Petra Fialy ale v rámci konsolidačního balíčku pro rok 2024 platy soudců snížila, když hodnotu platové základny změnila na 2,822násobek.

Rozhodnutí Ústavního soudu

Ústavní soud v květnu 2024 rozhodl (.pdf), že zákonodárci nutnost snížení platové základny soudcovských platů dostatečně neodůvodnili a že její změna odporuje ústavnímu pořádku (str. 31). Spolu s tím Ústavní soud nařídil, aby od ledna 2025 byla zmínka o „2,822násobku“ průměrné mzdy ze zákona vyškrtnuta (.pdf, str. 1).

Fialův kabinet (.pdf, str. 1) si nejdříve toto rozhodnutí soudu vykládal tak, že musí zachovat původní – tedy vyšší – platovou základnu nejen soudců, ale i ostatních představitelů státní moci. V návaznosti na nález tak vláda původně plánovala, že v rámci novely zákona o platu představitelů státní moci vzroste plat politiků téměř o 14 %. Ústavní soud ovšem později zdůraznil, že se zabýval jen platy soudců a ústavností snížení platů ostatních představitelů státní moci se nezaobíral.

V návaznosti na nález Ústavního soudu nicméně ze zákona zmizelo, z čeho se platová základna pro politiky počítá. Stálo v něm totiž, že jde o 83,3 % platové základny soudců, která ale kvůli rozhodnutí soudu již nebyla blíže definována. Nebylo tedy jasné, od jaké částky se platy politiků odvíjejí. Vzhledem k tomu, že jsou jejich platy navázané na ty soudcovské, se tak Poslanecká sněmovna platovou základnou zabývat musela.

Vláda nakonec navrhla, aby se platy politiků zvýšily pouze o 6,95 % (.pdf, str. 7 z 24) a zároveň aby se zvedla platová základna soudců z 2,822násobku průměrné hrubé měsíční mzdy na 3násobek (.pdf, str. 1). Poslanecká sněmovna tento návrh schválila v lednu 2025, kdy také přijala některé pozměňovací návrhy, které mj. zavádějí maximální meziroční nárůst platů politiků na 5 %.

Závěr

Ústavní soud v květnu 2024 rozhodl o tom, že snížení platové základny soudcovských platů z 3násobku na 2,822násobek bylo protiústavní. Ústavností snížení platů ostatních představitelů státní moci se soud sice nezabýval, kvůli navázání platů politiků na soudcovské platy se ale Sněmovna platové základně musela věnovat. Výrok Miloše Nového tak hodnotíme jako pravdivý.

Pravda
TOP 09 vznikla v roce 2009, přičemž Markéta Pekarová Adamová byla ke dni vysílání rozhovoru předsedkyní strany skoro pět let, tedy opravdu třetinu její existence. Po Karlu Schwarzenbergovi také stojí v čele strany nejdelší dobu.

Předsedkyně Poslanecké sněmovny Markéta Pekarová Adamová reaguje na tvrzení moderátorky o tom, že podpora TOP 09 v posledních průzkumech klesá. Uvádí, že během jejího předsednictví se straně daří ve volbách, o čemž svědčí, že se podle ní zvýšil počet poslancůsenátorů v porovnání s dobou jejího nástupu do čela TOP 09. Také naznačuje, že je ve vedení strany dlouhou dobu.

Založení TOP 09

TOP 09 vznikla 26. června 2009, kdy ji zaregistrovalo Ministerstvo vnitra (informaci lze po vypsání názvu strany dohledat v rejstříku Ministerstva vnitra v sekci Historie strany). Za prvního předsedu si strana na ustanovujícím sněmu 28. listopadu téhož roku zvolila Karla Schwarzenberga. Ten zastával funkci předsedy až do 29. listopadu 2015, kdy byl na čtvrtém celostátním sněmu do čela strany zvolen tehdejší první místopředseda strany Miroslav Kalousek.

Členové TOP 09 na stejném sněmu schválili změnu stanov a vznik funkce čestného předsedy pro Karla Schwarzenberga, který jím byl až do své smrti v listopadu 2023. Podle stanov tento post zahrnoval formulování zahraniční politiky a zastupování strany na mezinárodních fórech.

Markéta Pekarová Adamová

Dalším šéfem strany byl Jiří Pospíšil, který ve funkci vydržel dva roky. V listopadu 2019 ho v čele TOP 09 nahradila právě Markéta Pekarová Adamová, která post předsedkyně obhájila i v následujících letech. Ke dni vydání námi ověřovaného rozhovoru tak byla předsedkyní strany už takřka pět let, tedy třetinu existence TOP 09.

Závěr

TOP 09 vznikla v roce 2009, kdy ji zaregistrovalo Ministerstvo vnitra. Markéta Pekarová Adamová byla ke dni vysílání rozhovoru předsedkyní strany skoro pět let, tedy skutečně třetinu její existence, a zároveň je po Karlu Schwarzenbergovi v čele TOP 09 nejdelší dobu. Výrok tak hodnotíme jako pravdivý.

Markéta Pekarová Adamová

Pravda
Markéta Pekarová Adamová se poprvé stala předsedkyní TOP 09 v listopadu 2019. Tehdy bylo v Poslanecké sněmovně sedm poslanců zvolených na kandidátce TOP 09. Po sněmovních volbách roku 2021, kde strana kandidovala v rámci koalice SPOLU, jich má opravdu 14.

Předsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová nesouhlasí s tím, že z poklesu podpory TOP 09 v průzkumech veřejného mínění vyplývá, že stranu vede špatným směrem. Vysvětluje, že průzkumy veřejného mínění podle ní nejsou predikcí výsledků voleb a že se straně pod jejím vedením daří. Jako důkaz uvádí, že se TOP 09 podařilo zdvojnásobit počet senátorů, udržet stejný počet europoslanců, dostat se do vlády a také zvýšit počet poslanců ve Sněmovně ze sedmi na 14.

Zvolení předsedkyní TOP 09

Markéta Pekarová Adamová byla zvolena předsedkyní TOP 09 v listopadu 2019, kdy jí členové strany dali přednost před senátorem Tomášem Czerninem. V letech 20212023 post šéfky strany obhájila jakožto jediná kandidátka.

Poslanci TOP 09 v Poslanecké sněmovně

V době zvolení Markéty Pekarové Adamové předsedkyní měl poslanecký klub TOP 09 ve Sněmovně celkem sedm zákonodárců, kteří byli zvoleni ve volbách v roce 2017. Tehdy strana kandidovala samostatně. V lednu 2021 se po rezignaci Miroslava Kalouska stal členem dolní komory Jan Jakob. V květnu téhož roku se svého mandátu po obvinění ze sexuálního násilí vzdal Dominik Feri. Ve funkci ho vystřídala dokumentaristka Olga Sommerová.

Po posledních volbách do Poslanecké sněmovny má poslanecký klub TOP 09 skutečně 14 členů. Tentokrát své mandáty ovšem získali jako zástupci koalice SPOLU, která volby vyhrála. Přehled poslanců uvádí následující tabulka. Původně byl poslancem i Ondřej Kolář, který po svém zvolení do Evropského parlamentu v červnu 2024 složil mandát a nahradil ho Martin Dlouhý.

Závěr

V době, kdy se Markéta Pekarová Adamová stala předsedkyní TOP 09, měla strana sedm poslanců. Po sněmovních volbách v roce 2021 jejích počet skutečně vzrostl na 14. Výrok tedy hodnotíme jako pravdivý.

Pravda
Markéta Pekarová Adamová byla zvolena předsedkyní TOP 09 v listopadu 2019. V té době měla TOP 09 tři senátory, které ve volbách navrhla na kandidaturu. Ke dni zveřejnění rozhovoru měla TOP 09 v Senátu sedm zástupců, které navrhla. Jejich počet tedy skutečně zdvojnásobila.

Předsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová reaguje na poznámku moderátorky o klesajících preferencích TOP 09 v průzkumech veřejného mínění. Vysvětluje, že průzkumy podle ní nejsou predikcí výsledků voleb a že se straně pod jejím vedením daří. Jako příklad uvádí, že se za dobu jejího předsednictví straně podařilo zdvojnásobit počet senátorů.

Senátoři TOP 09

Pekarová Adamová stojí v čele TOP 09 od listopadu 2019, kdy měla strana v Senátu tři zástupce. Jedním z nich byl Tomáš Czernin, který získal mandát v Jičíně ve volbách v roce 2016. Druhý senátor, Jiří Růžička, byl sice bez politické příslušnosti, do voleb ho ale nominovala právě TOP 09. Herbert Pavera, poslední zástupce strany v horní komoře Parlamentu, jako jediný z kandidátky TOP 09 zvítězil ve volbách do Senátu v roce 2018.

Ve volbách v roce 2020 byl do Senátu za TOP 09 zvolen ještě Tomáš Třetina ve Znojmě a Jan GrulichRychnově nad Kněžnou. Tomáš Czernin a Jiří Růžička svůj mandát obhájili ve volbách v roce 2022, kdy Růžičku jako nestraníka opět nominovala TOP 09. Jako nestraník navržený za TOP 09 tehdy senátorské křeslo získal také Jan Pirk.

V době zveřejnění námi ověřovaného rozhovoru uběhly již přibližně dva měsíce od posledních senátních voleb. Jako člen TOP 09 v nich kandidoval pouze Herbert Pavera, který ale svůj mandát neobhájil. TOP 09 do těchto voleb navrhla celkem pět kandidátů, kromě Pavery do nich všichni vstupovali jako kandidáti bez politické příslušnosti. Z nestraníků navržených stranou TOP 09 senátorské křeslo získal Pavel Fischer v obvodu Praha 12 a Břetislav Rychlík za Brno-město.

Na svých webových stránkách TOP 09 uvádí, že do Senátu bylo zvoleno sedm jejich senátorů. Strana tedy do výčtu zahrnuje i politiky bez stranické příslušnosti, jako je Pavel Fischer, Jan Pirk, Jiří Růžička a Břetislav Rychlík, kteří jsou členy senátorského klubu ODS a TOP 09. Do horní komory je ale navrhla právě TOP 09, jak zmiňujeme výše. Strana má tak nyní sedm senátorů, jejichž přehled ukazuje následující tabulka.

Závěr

V listopadu 2019, kdy se předsedkyní TOP 09 stala Markéta Pekarová Adamová, měla strana tři senátory, které navrhla na kandidaturu – Tomáše Czernina, Herberta Paveru a Jiřího Růžičku. V listopadu 2024 měla strana v horní komoře Parlamentu celkem sedm zástupců, z nichž jsou tři členové TOP 09, zbytek strana navrhla ve volbách. TOP 09 tedy skutečně zdvojnásobila svůj počet senátorů a výrok Markéty Pekarové Adamové tak hodnotíme jako pravdivý.