Petr Fiala
ODS

Petr Fiala

Podívejme se na zhoršující se znalosti dětí v matematice a přírodní vědě, které jsou testovány v 9. třídě, takže patnáctiletí.
Otázky Václava Moravce, 19. února 2017

Tento výrok byl ověřen jako

pravda

Plné odůvodnění

Znalosti dětí v matematice a přírodních vědách ověřuje mezinárodní průzkum PISA (Programme for International Student Assassment), který se zaměřuje na testování patnáctiletých studentů. Iniciátorem je organizace OECD, jež chce tímto způsobem zdokonalit vzdělávací politiku i výsledky dosažené ve vzdělání v jednotlivých zemích. Průzkum se koná v tříletých intervalech již od roku 2000.

Šetření PISA 2015 (.pdf) bylo zaměřené na zjišťování úrovně přírodovědecké gramotnosti (znalosti z oblasti přírodních věd). Sledována byla ale tradičně také matematická (slovní úlohy) a čtenářská gramotnost (schopnost a zkušenost čtenáře využívat informace z textů různých žánrů).

Je pravdou, že se čeští žáci oproti minulému šetření v roce 2012 zhoršili ve všech třech kategoriích. Nejhorších výsledků pak dosahovali v roce 2009, jak je vidět na následujícím grafu:

Zdroj: Národní zpráva PISA 2015, str. 9

Například v matematice došlo oproti roku 2012 k podobnému zhoršení u každého typu českých škol (kromě speciálních), což můžeme pozorovat v tabulce. Od roku 2006 klesá počet dosažených bodů v matematice ve všech typech škol (stejné je to u přírodovědné gramotnosti, zatímco v případě čtenářství zůstává nízký výsledek stabilně).

Zdroj tabulky: Národní zpráva PISA 2015, str. 39.

Podrobněji si o výsledcích PISA 2015 můžete přečíst v našem výroku dne.

Výrok jsme zmínili

Ověřeno

Problémy budoucích koalic a českého školství

Otázky Václava Moravce, 19. února 2017

Žáci u maturit, ale také učitelé u atestací. Nedělní Otázky se nesly v duchu změn ve školství. Na úvod se ale znovu přetřásala témata jako zákon o střetu zájmů a Babišův nákup dluhopisů, na své si přišla i Ústava. Ministryně šk...