Jiří Mihola
KDU-ČSL

Jiří Mihola

Na jaře měl ministr Plaga na všechno dost času. Návrh on-line výuky poslanců KDU-ČSL odmítl, aby poté se stejnými argumenty předložil vládní návrh, který chce tlačit ve stavu legislativní nouze. Realizace je však složitější. Nestačí jen peníze pro ZŠ, potřebují je SŠ a sociálně slabé rodiny.
Twitter, 10. srpna 2020

Tento výrok byl ověřen jako

Pravda

Zkrácené odůvodnění

Poslanci KDU-ČSL předložili návrh novely školského zákona, kterým chtěli stanovit pravidla distanční výuky na školách. Vláda vydala k lidoveckému návrhu nesouhlasné stanovisko a následně předložila Poslanecké sněmovně návrh novely s podobným záměrem a zdůvodněním.

Plné odůvodnění

Na jare měl ministr Plaga na vsechno dost času.Návrh on-line výuky poslanců KDU-CSL odmítl,aby poté se stejnými argumenty predlozil vládní návrh,který chce tlačit ve stavu legisl.nouze.Realizace je vsak složitější.Nestačí jen penize pro ZS,potřebuji je SŠ a sociálne slabé rodiny.

— Jiří Mihola (@JMihola) August 17, 2020

Na konci června navrhli poslanci KDU-ČSL novelu školského zákona. V důvodové zprávě (.pdf, str. 2) je napsáno, že distanční vzdělávání nebylo dosud zajištěno pro všechny žáky ve stejné míře a že někteří žáci se dokonce do výuky ani nezapojili, a tudíž jsou v nevýhodě vůči ostatním studentům. Z tohoto důvodu by podle důvodové zprávy měla vyhláškou MŠMT být nastavena konkrétní pravidla pro distanční a kombinovanou formu výuky s tím, že by to také pomohlo nemocným žákům či těm na studijním pobytu v zahraničí. 

K tomuto návrhu zaujala vláda nesouhlasné stanovisko (.pdf) a návrh zatím nebyl na plénu Sněmovny projednáván. Je však nutno podotknout, že vláda své nesouhlasné stanovisko neodůvodnila tím, že by nesouhlasila s věcnou stránkou návrhu lidoveckých poslanců, ale právě připravovaným návrhem MŠMT, který má „uceleně upravovat problematiku vzdělávání na dálku při mimořádných situacích", a také potřebou změny v zákoně „a nikoliv v prováděcím právním předpisu, jak navrhují předkladatelé“ (str. 1). Vláda dále uvedla, že „výsledným řešením by mělo být nastavení příslušných pravidel pro organizaci vzdělávání, tedy například umožnit vzdělávání na dálku prostřednictvím informačních technologií, při mimořádných situacích.

V novém vládním návrhu novely školského zákona, který byl poslancům rozeslán 17. srpna 2020 a který měl být a nakonec opravdu byl projednáván ve stavu legislativní nouze, se považuje za nezbytně nutné upravit pravidla pro případ opakující se situace ve školách (a to i z jiných důvodů, např. živelních pohrom [.pdf, str. 5]). Je tak navrženo stanovit škole povinnost, aby zajistila pro žáky či studenty v povinné školní docházce distanční výuku, která by zároveň měla být přizpůsobená podmínkám těchto žáků či studentů. Dále je v novele navrženo, aby MŠMT mělo možnost při vyhlášení mimořádných opatření upravit termíny a lhůty stanovené školským zákonem (.pdf, str. 4).

Byť se lidovecký návrh od toho vládního liší v mnoha aspektech, oba si kladou za cíl v reakci na zavření škol v důsledku epidemie covidu-19 legislativně upravit distanční formu vzdělávání a stanovit pro ni jasná pravidla, aby se jí všichni žáci a studenti mohli účastnit. Výrok proto hodnotíme jako pravdivý.

Součástí hodnocení není, zdali měl ministr Plaga na jaře dost času, stejně tak ani složitost návrhů či otázka toho, kdo potřebuje peníze.

Výrok jsme zmínili

Ilustrační obrázek k Tweet - Jiří Mihola
Jiří Mihola
Pravda

Tweet - Jiří Mihola

Twitter, 10. srpna 2020

Na jaře měl ministr Plaga na všechno dost času. Návrh on-line výuky poslanců KDU-ČSL odmítl, aby poté se stejnými argumenty předložil vládní návrh, který chce tlačit ve stavu legislativní nouze. Realizace je však složitější. Nestačí jen peníze pro ZŠ, potřebují je SŠ a sociálně slabé rodiny.