Andrej Babiš
Slíbil, že neukončíme výrobu spalovacích motorů, ale jeho (Fialovo, pozn. Demagog.cz) předsednictví EU připravilo konec aut se spalovacími motory od roku 2035.
Tento výrok byl ověřen jako
Zkrácené odůvodnění
Petr Fiala se před volbami do Poslanecké sněmovny vymezil proti zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory. V období českého předsednictví pak skutečně došlo k dohodě mezi Evropským parlamentem a Radou ohledně finální podoby návrhu této legislativy.
Plné odůvodnění
Dřívější vyjádření Petra Fialy
Andrej Babiš odkazuje na postoj premiéra Fialy (ODS) vůči rozhodnutí EU zakázat prodej nových aut se spalovacími motory od roku 2035. Před volbami do Poslanecké sněmovny v říjnu 2021 Petr Fiala skutečně řekl (video), že tento zákaz není správný, Česká republika se mu musí postavit a „snažit se vyjednat něco jiného“.
Plán EU pak Petr Fiala v prosinci 2021 kritizoval následovně: „Návrh na zákaz automobilů se spalovacími motory by ohrozil existenčně řadu lidí, kteří u nás osobní automobil nepoužívají jako nějaký luxus nebo pro zábavu.“ Dodejme, že v době pronesení těchto slov už byl Petr Fiala premiérem.
Současný předseda vlády tehdy také řekl, že Česko návrh musí na celoevropské úrovni odmítnout a pro svůj postoj získat podporu od dalších členských států EU. V červnu 2022, tedy ještě před začátkem českého předsednictví v Radě EU, pak Petr Fiala uvedl, že chce během předsednictví usilovat o zmírnění zákazu.
Plán Evropské unie
Evropská komise již v červenci 2021 v souvislosti s tzv. Zelenou dohodou (Green Deal) navrhla ukončení prodeje nových aut se spalovacím motorem od roku 2035. Návrh nařízení, který je součástí balíčku Fit for 55 následně podpořil Evropský parlament v červnu 2022.
Rada EU pak na konci června 2022 přijala vyjednávací postoje ke zmíněnému balíčku, čímž se země EU dohodly na společném přístupu k návrhu. Rada se tehdy mj. shodla na záměru snížit emise oxidu uhličitého u nových osobních automobilů o 100 % do roku 2035. Tehdejší ministryně životního prostředí Anna Hubáčková (KDU‑ČSL) s návrhem souhlasila.
Díky této dohodě mohla být následně zahájena jednání s Evropským parlamentem o konečné podobě právních předpisů. Rada EU a Evropský parlament pak politické shody (.pdf) dosáhly na konci října loňského roku, tedy během českého předsednictví. Anna Hubáčková se po dohodě vyjádřila, že „mobilita s nulovými emisemi bude základem pro zpomalení změny klimatu, která může způsobit vážné problémy v mnoha odvětvích naší společnosti“. Evropský parlament návrh schválil 14. února 2023, formálně jej však musí schválit ještě Rada EU.
Podotkněme, že tento návrh nezakazuje provoz vozidel se spalovacími motory, jen má dojít k ukončení prodeje nově vyrobených aut se spalovacími motory. Jak například uvádí web Evropského parlamentu, nová pravidla „se netýkají stávajících automobilů“ a neznamenají, že od roku 2035 budou muset být „všechna auta“ na silnicích bez emisí. „Pokud si nyní koupíte nové auto (s klasickým spalovacím motorem, pozn. Demagog.cz), můžete s ním jezdit až do konce jeho životnosti,“ vysvětluje web.
Podle návrhu bude od roku 2035 sankcionován prodej nových osobních automobilů a dodávek poháněných fosilními palivy. Automobilky tedy mohou spalovací motory na fosilní paliva dále vyrábět a cenu sankcí započítat do výsledné ceny produktu. V návrhu je pak také výjimka pro nákladní automobily a pro auta spalující bezemisní syntetická paliva. Dodejme, že podle jiného návrhu Evropské komise by i nákladní vozy měly emise postupně omezovat.
Role českého předsednictví
České předsednictví v Radě Evropské unie probíhalo od 1. července do 31. prosince loňského roku. Ke zmíněné dohodě z října 2022 mezi Evropským parlamentem a Radou tedy došlo za českého předsednictví. Předsednický stát má přitom „fungovat jako spravedlivý a nestranný prostředník“ a mezi jeho hlavní povinnosti patří určování priorit a agend na jednáních Rady. Předsednická země je tedy spíše vyjednavač. S tím se pojí i možnost urychlit či naopak zpomalit projednávání určitých témat.
Na úrovni Rady za českého předsednictví sice nedošlo k oficiálnímu schválení balíčku Fit for 55, Rada EU a Evropský parlament se nicméně v říjnu 2022 předběžně dohodly na podobě návrhu, kterým by mělo dojít k zákazu prodeje nových osobních automobilů se spalovacími motory. Europarlament pak návrh schválil v únoru 2023, tedy po konci českého předsednictví, Rada EU jej teprve musí schválit. Ministři Fialovy vlády ovšem dohodu podporovali.
Závěr
Shrňme tedy, že Petr Fiala se před volbami do Poslanecké sněmovny v roce 2021 skutečně vymezoval proti návrhu EU zakázat prodej nových aut se spalovacími motory. Toto stanovisko poté zopakoval i ve funkci premiéra, a to necelé dva týdny před zahájením českého předsednictví v Radě Evropské unie. Je také pravda, že během českého předsednictví došlo k dohodě mezi Evropským parlamentem a Radou EU o finální podobě návrhu na zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory, který je součástí balíčku Fit for 55.
Upřesněme, že české předsednictví návrh vysloveně nepřipravilo, jelikož jej představila Evropská komise, a to už v červenci 2021. Během předsednictví však Fialova vláda, jakožto vyjednavač, mohla ovlivnit finální podobu dosáhnuté dohody mezi Radou EU a Evropským parlamentem. Výrok tak hodnotíme jako pravdivý.