Andrej Babiš

Poslanec, Předseda hnutí ANO

(Ke konci působení Fialovy vlády, pozn. Demagog.cz) zastavily se nové projekty výstavby dálnic, železniční spojení z Kladna na letiště v Ruzyni.
Deník, 10. října 2025
Doprava
Tento výrok byl ověřen jako
Pravda

Na podzim 2025 přestaly Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a Správa železnic podepisovat nové smlouvy kvůli chybějícím financím ve státním rozpočtu na rok 2026. Mezi zastavenými projekty je i výstavba železnice mezi Kladnem a letištěm v Ruzyni.

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš v rozhovoru kritizuje končící vládu Petra Fialy za údajné zastavení investic do nových dopravních projektů. Tvrdí, že na dopravní infrastrukturu nejsou v rozpočtu na rok 2026 zahrnuty výdaje ve výši desítek miliard korun a rozpočtový schodek kvůli tomu bude vyšší, než je uvedeno v návrhu zákona o státním rozpočtu na příští rok. V této souvislosti vyjmenovává dopravní projekty, které podle něj Fialova vláda zastavila.

Zastavení nových projektů

Andrej Babiš 6. října jednal s generálním ředitelem Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radkem Mátlem a po schůzce uvedl, že kvůli chybějícím penězům v rozpočtu se zastavují stavby silnic či modernizace železničních tratí. Šéf ŘSD Mátl v Interview ČT24 z 8. října řekl, že v návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na rok 2026, ze kterého se financují mj. i ŘSD a Správa železnic (.pdf, str. 3), chybí přibližně 37 mld. Kč na investice do připravovaných staveb plánovaných k realizaci. Podle Mátlova vyjádření tato situace ohrožuje zahájení nových staveb (video, čas 3:17). Zároveň dodal, že ŘSD v případě těchto staveb pokračuje s přípravami, včetně příprav na předání staveniště zhotovitelům, ale zatím „vyčkává s podpisem smluv“. Na otázku moderátorky pak Mátl potvrdil, že se s ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS) dohodl, že ŘSD nebude podepisovat „nové velké kontrakty“, které už jsou vysoutěžené. 

Informaci o zastavení nových projektů kvůli chybějícím financím potvrdil 18. října, tedy až po zveřejnění rozhovoru s Andrejem Babišem, vedle šéfa ŘSD Mátla i ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Dne 16. října 2025, tedy šest dnů po zveřejnění ověřovaného rozhovoru, informace o nesouladu v rozpočtech na rok 2026 potvrdila i Národní rozpočtová rada (.pdf).

Železniční spojení z Kladna na letiště v Ruzyni

Projekt železničního spojení Praha – Letiště Václava Havla – Kladno vznikl už v 90. letech, ale jeho přípravu dlouho provázely sporytrasu, střety s plánem prodloužení metra A a problémy s výkupy pozemků. V roce 2015 byla upřednostněna železniční varianta a Správa železnic projekt rozdělila do několika úseků.

Mezi lety 2017 a 2020 probíhala rekonstrukce pražského Negrelliho viaduktu, která byla označována jako první etapa projektu výstavby trati na letiště. Během působení vlády Petra Fialy pak došlo k zahájení realizace u několika dalších úseků, což se týkalo modernizace části trati v Kladně, stavby úseku Praha-Bubny – Praha-Výstaviště (.pdf) a modernizace a dostavby pražského Masarykova nádraží. V roce 2024 pokračovala příprava dalších částí, především úseků Ruzyně–Kladno (.pdf, str. 6) a Ruzyně–Letiště (.pdf, str. 4). V srpnu 2025 získala Správa železnic stavební povolení pro patnáctikilometrový úsek Ruzyně–Kladno, který je nejdelší částí celého projektu. K říjnu 2025 ale zatím nebyla podepsána smlouva na stavbu tohoto úseku, rovněž kvůli chybějícím financím v SFDI (video, čas 1:16).

Další úseky, včetně úseku Dejvice–Veleslavín s tunely a úseku Ruzyně–Letiště, Správa železnic plánuje stavět v letech 2027–2030. Kompletní dokončení celého spojení z Masarykova nádraží přes letiště do Kladna očekává Ministerstvo dopravy po roce 2030.

Závěr

V souvislosti s chybějícími penězi ve Státním fondu dopravní infrastruktury (SFDI) přestaly Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a Správa železnic podepisovat smlouvy k novým projektům. Mezi zastavené nové projekty patří i výstavba železniční trati mezi Kladnem a letištěm v Ruzyni. Výrok Andreje Babiše tak hodnotíme jako pravdivý.