Andrej Babiš

Poslanec, Předseda hnutí ANO

Příprava dálnice a její výstavba v minulosti trvaly jedenáct let, teď je to osm a půl.
Deník, 10. října 2025
Doprava
Tento výrok byl ověřen jako
Neověřitelné

Dle Ministerstva dopravy trvala dříve příprava a výstavba dálnic v průměru 15 let. Podle novějšího vyjádření je to 8–10 let u běžných staveb a u složitějších pak 15–20 let. Babišova vláda podnikla kroky ke zrychlení výstavby, zatím však nelze říci, zda budou mít očekáváný dopad.

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš v rozhovoru mluví o pokroku v oblasti výstavby dálnic. Tvrdí, že doba přípravy a výstavby dálnic trvá 8,5 roku, a dodává, že ke zkrácení této doby došlo díky zákonům prosazeným jeho vládou.

Doba přípravy a výstavby dálnic

V Česku je délka výstavby dálnic častým předmětem kritiky jednotlivých vlád. Nejčastěji se stavby a přípravy protahují kvůli problémům s odkupem pozemků a dokumentací. V roce 2019 Ministerstvo dopravy zveřejnilo analýzu, podle které trvala celá doba přípravy dálničních a silničních staveb v průměru přibližně 12 let (.pdf). Toto období zahrnuje fázi koncepce, ve které probíhá např. studie proveditelnosti stavby, dále zahrnuje fázi územní přípravy, fázi stavební přípravy a předrealizační fázi, která končí zahájením stavby. Samotná výstavba pak podle tehdejšího dokumentu Ministerstva dopravy trvala další tři roky (.pdf, str. 14 z 16). Celý proces přípravy a výstavby tak vycházel v průměru zhruba na 15 let.

Pokud bychom do délky „přípravy“ nezapočítali fázi koncepce, ale zahrnuli bychom jen samotnou územní a stavební přípravu a předrealizační fázi výstavby, délka této přípravy dosahovala v průměru cca 8 let (.pdf). Celková doba od zahájení územní přípravy po zprovoznění stavby (.pdf, str. 14 z 16) tak v průměru vychází přibližně na 11 let.

Průzkum Nejvyššího kontrolního úřadu k dálnici D35

V roce 2023 zveřejnil Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) závěr kontrolní akce, která se týkala výstavby dálnice D35. Od roku 2017 NKÚ zkontroloval peněžní prostředky na výstavbu 14 jejích úseků. Cílem bylo ověřit, zda byly prostředky využity účelně, hospodárně a podle předpisů (.pdf, str. 1–3). Podle této zprávy NKÚ „průměrná doba trvání přípravy“ těchto 14 úseků byla 12 let. Tento údaj podle NKÚ popisuje období, které začíná vydáním „souhlasného závazného stanoviska k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí“ a končí získáním pravomocného stavebního povolení. Tento časový úsek tedy zahrnuje jen část fáze územní přípravy a fázi stavební přípravy (.pdf; .pdf, str. 6–7). Hlavními důvody průtahů přípravy staveb dálnice D35 byly dle NKÚ problémy se získáváním územních rozhodnutí a s odkupem pozemků (.pdf, str. 3).

NKÚ dříve také provedl podobnou kontrolu (.pdf), která se zabývala výstavbou dálnic mezi lety 2013 a 2017. V tehdejší zprávě úřad napsal, že příprava dálničních staveb „od získání souhlasného stanoviska k vlivům na životní prostředí (EIA) do vydání stavebního povolení“ trvala v průměru 13 let.

Ohledně novějších dat jsme se s dotazem jsme se obrátili na tiskové oddělení Ministerstva dopravy. Podle jeho vyjádření „je možné říci, že průměrná délka přípravy běžné nekomplikované dopravní stavby trvá 8 až 10 let“. Dobu „přípravy“ tiskové oddělení v tomto případě popisovalo jako období, které začíná „schválením zařazení do přípravy“ Centrální komisí na Ministerstvu dopravy (.docx, str. 16; .pdf) a končí zahájením provozu dálnice. K tomu ale resort dopravy pro Demagog.cz zároveň dodal, že „u složitějších staveb“, např. u Pražského okruhu, dálnice D3, D52 nebo D49, je doba této přípravy „15 až 20 let“.

Snahy o zkrácení doby přípravy

V roce 2020 během vlády Andreje Babiše schválil Parlament novelu zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury (tzv. liniového zákona), která vešla v účinnost v lednu 2021. Jedním z jejích cílů bylo umožnit rychlejší získání majetkových práv na pozemky potřebné ke stavbě. Přinesla také možnost umístit a povolit dopravní stavby v jednom řízení. Mluvčí Ministerstva dopravy František Jemelka v září 2021 uvedl, že novela „má zrychlit přípravu stavby dálnic z až 13 let pouze na osm až devět“.

Výstavbu dálnic ošetřuje i stavební zákon, jehož nová verze byla přijata v roce 2021, tedy rovněž za vlády Andreje Babiše, a nabyla účinnosti začátkem roku 2024. Ministerstvo pro místní rozvoj na svém webu uvádí, že se ve spojitosti s tímto zákonem očekává zkrácení doby povolovacích procesů o čtyři roky. Jde nicméně pouze o odhadovaný dopad (.pdf, str. 540 z 630), ne o popis současného stavu.

Informace o tom, zda tyto legislativní změny vedly k měřitelnému zkrácení přípravy a výstavby dálnic, se nám ve veřejně dostupných zdrojích nepodařilo dohledat. Ani vyjádření Ministerstva dopravy, které se týká výstavby „v současnosti“, nelze považovat za posouzení situace v posledních několika letech, jelikož tiskové oddělení Ministerstva hovoří mj. o stavbách, jejichž přípravy začaly už před 20 lety.

Závěr

Podle analýzy Ministerstva dopravy z roku 2019 trvala průměrná délka přípravy a výstavby dálnic asi 15 let. Z vyjádření Ministerstva dopravy pro Demagog.cz vyplývá, že celý proces u nekomplikované stavby činí 8–10 let, u složitějších staveb pak 15–20 let.

Během působení Babišovy vlády došlo ke schválení novely liniového zákona a nového stavebního zákona, které zjednodušují stavební dokumentaci a zisk povolení. Cílem těchto kroků bylo do budoucna výstavbu dálnic urychlit. Zatím však nejsou dohledatelné zdroje, podle kterých by šlo měřit skutečný dopad opatření na přípravu a výstavbu dálnic. Výrok Andreje Babiše tak hodnotíme jako neověřitelný.

Výrok jsme zmínili

Ilustrační obrázek k Comeback do Strakovy akademie
Andrej Babiš
Ověřeno

Comeback do Strakovy akademie

7. listopadu 2025
Předseda hnutí ANO Andrej Babiš po vítězných volbách poskytl rozhovor Deníku, který jeho vítězství označil za comeback do Strakovy akademie. Babiš mluvil především o plánech své nadcházející...