Demagog.cz

Ivana Stráská

Ivana Stráská (ČSSD)

  • 3
  • 2
  • 0
  • 1

Výroky

Ivana Stráská

Ivana Stráská

Tak ty kapacity (ubytovacích zařízení v létě, pozn. Demagog.cz) byly naplněné na 90 %. Debata ČT ke krajským volbám, 21. září 2020

Podobně jako Ivana Stráská se vyjádřil například ředitel Jihočeské centrály cestovního ruchu Jaromír Polášek. V červenci a srpnu se podle něj podařilo jižní Čechy naplnit „prakticky z 90 %“.

skrýt celé odůvodnění

Ivana Stráská (ČSSD) zde reaguje na otázku (video, čas 01:22:58), zda se Jihočeský kraj připravil dobře na léto v souvislosti s podporou cestovního ruchu.

Podobná čísla v pořadu Události v regionech (video, čas 17:54) uvedl také ředitel Jihočeské centrály cestovního ruchu Jaromír Polášek: „Na rozdíl od těch původních očekávání se podařilo za červenec a srpen jižní Čechy naplnit a můžeme říct, že prakticky z 90 % jsme měli plno.“

O vysoké obsazenosti ubytovacích zařízení v Jihočeském kraji, konkrétně v červenci, pak psala například MF DNES ve vydání z 6. srpna 2020 (rubrika Jižní Čechy, str. 15): „Obsazenost penzionů či hotelů v Lipně nad Vltavou byla stejná jako v loňském červenci, téměř ze sta procent plno.(…) Z 90 procent byly v červenci plné i penziony a hotely v Českém Krumlově.“ (Stejné informace lze dohledat také zde.)

Pro doplnění uveďme, že některé oblasti Jihočeského kraje zaznamenaly obsazenost nižší. Na konci července například Jaromír Polášek pro deník Právo uvedl: „Okolí lipenského jezera sice opticky vypadá, že je plné, ale například v Černé v Pošumaví jsou kapacity naplněny ze šedesáti procent.“

Ivana Stráská

Ivana Stráská

Pokud se týká toho našeho podpůrného programu, tak ho využilo 13 tisíc lidí, z toho zhruba 1/3 Jihočechů, takže vlastně i naši lidé využili toto. Debata ČT ke krajským volbám, 21. září 2020

Dle Jihočeské centrály cestovního ruchu využilo k 20. září 2020 vouchery na ubytování celkem 13 084 lidí. Jihočeši však ve srovnání s ostatními kraji obsadili v žebříčku využitých voucherů až 5. příčku, a logicky tak nemohli využít cca 1/3 voucherů.

skrýt celé odůvodnění

DOPLNĚNÍ: Výrok jsme doplnili o data zaslaná z Jihočeské centrály cestovního ruchu (JCCR). Na základě nových dat jsme změnili hodnocení z neověřitelného na nepravdivé.

V květnu 2020 Zastupitelstvo Jihočeského kraje odsouhlasilo (.pdf, str. 5) projekt, v jehož rámci kraj poskytuje slevy na ubytování v penzionech a hotelích ve výši 30 % (.doc, str. 3). Právě touto cestou se rozhodl Jihočeský kraj „motivovat české rodiny k návštěvě jižních Čech formou slev na ubytování i vstupné do organizací, které zřizuje“

Cílem tohoto projektu, jehož administraci má na starosti JCCR, je pak především zmírnění dopadů koronavirové pandemie a posílení cestovního ruchu“.

Vouchery, které je možné použít k rezervaci pobytu v Jihočeském kraji od 15. června do 30. listopadu 2020, jsou určeny pro rodiny o 2–6 členech a jsou omezeny limitem 300 Kč za noc na osobu. Dodejme, že na tyto slevy na ubytování uvolnil Jihočeský kraj ze svého rozpočtu celkem 30 milionů korun.

Přesné informace o celkovém využití těchto voucherů se nám však nepodařilo dohledat. Podle vyjádření ředitele JCCR Jaromíra Poláška ze začátku srpna nicméně vouchery do konce července „využilo přes deset tisíc lidí“. 21. září pak Jaromír Polášek pro ČT uvedl (video, čas 18:24), že díky voucherům do Jihočeského kraje přijelo „přes 12 tisíc lidí“.

Protože se nám podrobnější data o využití voucherů nepodařilo ve veřejných zdrojích dohledat, oslovili jsme JCCR s žádostí o poskytnutí údajů o struktuře hostů, kteří vouchery využili. Dle vedoucí oddělení domácího cestovního ruchu JCCR využilo vouchery k 20. září 2020 celkem 13 084 lidí. Jihočeši pak významnou část tvořili zejména do poloviny července, následně začala být kampaň na podporu cestovního ruchu cílena na ostatní kraje. Obyvatelé jižních Čech tak byli v celkovém pořadí krajů, seřazených sestupně dle využitých voucherů, až na 5. místě. Je tedy zjevné, že Jihočeši nemohli ani přibližně tvořit ⅓ všech lidí, kteří využili vouchery na ubytování, pokud obyvatelé čtyř jiných krajů využili více voucherů než právě Jihočeši.

Text obdrženého mailu byl následující:

"Dobrý den,
dovoluji si odpovědět na Váš e-mail.

Ke dni 20.9.2020 byl stav voucherů:
počet vystavených voucherů: 4 591
počet osob v rámci vystavených voucherů: 13 084

Od 15.6. zhruba do poloviny července, kdy se kampaň velmi výrazně šířila především po Jihočekém kraji, tvořili jihočeši 1/3 z všech hostů, kteří si generovali vouchery a dokázali tak, že jsou opraavdovými patrioty svého kraje. V minulém týdnu, kdy jsme vyhodnocovali celé léto ke dni 31.8.2020, se projevil vliv použitých marketingových nástrojů, které jsme cílili především na Prahu a střední Čechy, které jsou "cílovými trhy" v rámci domácího cestovního ruchu a zjistili jsme, že se poměr hostů během léta změnil a jihočeši zaujali 5. místo v rámci krajů, ze kterých na vouchery putovali návštěvníci z celé ČR.

Souhrnná data obsazenosti ubytovacích zařízení za celý region za uplynulé měsíce nemáme. Tyto informace budou oficiálně zveřejněny na ČSÚ po skončení kvartálu.

V případě potřeby mě neváhejte kontaktovat."

Ivana Stráská

Ivana Stráská

Dalším naším programem (Jihočeského kraje, pozn. Demagog.cz), a ten tady nebyl zmíněn, byly vouchery právě pro návštěvy kulturních zařízení. Debata ČT ke krajským volbám, 21. září 2020

Návštěvníci Jihočeského kraje mohou k ubytování získat slevy na vstupné do krajských kulturních zařízení, na které kraj vyčlenil 9,5 milionů korun.

skrýt celé odůvodnění

Dle odborné analýzy, kterou si nechala vypracovat Jihočeská centrála cestovního ruchu v dubnu 2020, může kraj v důsledku omezení cestovního ruchu přijít o 3,4 miliard korun a až 14 tisíc lidí může skončit bez práce.

„Bohužel stát dosud cestovní ruch nijak nepodpořil a proto jsem velmi rád, že se Jihočeský kraj rozhodl cestovní ruch, a především podnikatele v cestovním ruchu podpořit,” uvedl Jaromír Polášek, ředitel Jihočeské centrály cestovního ruchu.

Jihočeský kraj vyčlenil 30 milionů korun na slevy pro ubytování a 9,5 milionů korun pro slevy na vstupné. Projekt byl spuštěn v pondělí 15. června. Portál leto.jiznicechy.cz (Aktuálně: podzim.jiznicechy.cz) umožnil získat návštěvníkům kraje ubytování s 30% slevou a k ubytování až 70% slevy na vstupné do různých kulturních zařízení.

Návštěvníci můžou vyrazit za kulturou s krajskou slevou například zde:

- Alšova jihočeská galerie 
- Divadlo Oskara Nedbala Tábor 
- Jihočeská zoologická zahrada Hluboká nad Vltavou 
- Jihočeské muzeum v Českých Budějovicích 
- Muzeum Jindřichohradecka
- Muzeum středního Pootaví Strakonice 
- Prachatické muzeum 
- Prácheňské muzeum v Písku 
- Regionální muzeum v Českém Krumlově

Do kampaně se postupně zapojuje také spousta soukromých „atraktivit“ (krajský web), kterým ale slevy kompenzovány nejsou.

Výrok hodnotíme jako pravdivý, jelikož Jihočeský kraj opravdu nabízel a stále nabízí slevy na návštěvy krajských kulturních zařízení, na které vyčlenil 9,5 milionů korun.

Ivana Stráská

Ivana Stráská

(...) v loňském roce byla nejnavštěvovanější oblastí Toulava. Debata ČT ke krajským volbám, 21. září 2020

V loňském roce se v rámci návštěvnosti turistických cílů v Jihočeském kraji umístila Toulava na 4. místě. Nebyla tedy nejnavštěvovanější oblastí.

skrýt celé odůvodnění

Toulava se v rámci návštěvnosti turistických cílů (.pdf, str. 5) umístila v roce 2019 na 4. místě. Propadla se tam z 2. místa, na které se umístila v roce 2018. Na prvním místě bylo podle agentury CzechTourism Českobudějovicko-Hlubocko (1 097 tisíc návštěvníků), na druhém Českokrumlovsko (487,4 tisíc), na třetím Lipensko (414 tisíc) a na čtvrtém Toulava (392,1 tisíc). Nejnavštěvovanějším turistickým cílem (.pdf, str. 4) je státní hrad a zámek Český Krumlov, dále Stezka korunami stromů Lipno a státní zámek Hluboká. Nejnavštěvovanějšími cíli v Toulavě (.pdf, str. 15) jsou Zoo Tábor, Husitské muzeum v Táboře a Muzeum čokolády a marcipánu.

Zdroj: CzechTourism (slide 8)

 

Na 1. místě se Toulava umístila v počtu (.pdf, str. 5) turistických cílů s počtem 26, na 2. místě se umístilo Českobudějovicko-Hlubocko, na třetím Česká Kanada a na čtvrtém Písecko-Blatensko. Jedná se ale pouze o počet turistických cílů (mezi které řadíme např. hrady a zámky, muzea a galerie, zoo, apod.) v databázi a s návštěvností turistických cílů tato statistika nemá žádnou souvislost. Protože v návštěvnosti pak byla oblast Toulava v minulém roce až na čtvrtém místě, hodnotíme výrok jako nepravdivý.

Zdroj: CzechTourism (slide 8)
Ivana Stráská

Ivana Stráská

To je řeka Vltava a společně se Středočeským krajem jsme připravili projekt vlastně řeky a návštěvy míst kolem řeky. Debata ČT ke krajským volbám, 21. září 2020

V dubnu 2019 byl spuštěn projekt Vltava – Řeka plná zážitků, jehož cílem je propagace řeky Vltavy a turistických míst podél jejího toku.

skrýt celé odůvodnění

Hejtmanka Jihočeského kraje Stránská /ČSSD/ v debatě poukazuje na další příležitosti pro cestovní ruch v Jihočeském kraji, zmiňuje přitom řeku Vltavu (čas 1:24:50–1:25:32), o níž hovoří jako o fenoménu, který ještě možná není doceněn.

V dubnu 2019 byl spuštěn projekt Vltava – Řeka plná zážitků, jedná se o společnou aktivitu Jihočeského a Středočeského kraje, jehož cílem je představit Vltavu jako jednotný ucelený turistický cíl od Šumavy až po Mělník, přilákat k řece nové domácí i zahraniční návštěvníky a podpořit rozvoj turistické infrastruktury po celém jejím toku“.

Projekt propaguje poznávání samotné řeky a jejího okolí vytipováním různých turistických míst, která je možné prozkoumat na plavidle, na kole nebo pěšky. Na webu projektu je ke každému výletu popsána délka trasy, přibližný čas cesty, k zobrazení a ke stažení je také mapa. Jako příklad můžeme uvést tip na výlet „Na hrad Zvíkov a Orlík za jediný den“. Turisté se také mohou inspirovat kalendářem akcí a podle toho naplánovat výlety.

 

Ivana Stráská

Ivana Stráská

máme 11 destinačních managementů. A právě příspěvky do těch destinačních managementů tvoří část toho rozpočtu Jihočeské centrály cestovního ruchu. Debata ČT ke krajským volbám, 21. září 2020

Z dostupných zdrojů Jihočeské centrály cestovního ruchu se nepodařilo dohledat, zda a kolik přispívá Jihočeská centrála cestovního ruchu jednotlivým organizacím destinačního managementu.

skrýt celé odůvodnění

Destinační managment řídí cestovní ruch v jednotlivých turistických oblastech. Jedná se o „soubor technik, nástrojů a opatření používaných při koordinovaném plánování, organizaci, komunikaci, rozhodovacím procesu a regulaci cestovního ruchu v dané destinaci”. Jeho realizaci mají v Jihočeském kraji na starosti destinační společnosti (pdf, str. 1–2), které spravují turistické oblasti. Těch je v současnosti 11 – Budějovicko, Česká Kanada, Český Krumlov region (certifikováno až roku 2020), Lipensko, Novohradsko-Doudlebsko, Písecko-Blatensko, Podkletí, Prácheňsko, Šumavsko, Toulava a Třeboňsko. 

Z poslední výroční zprávy Jihočeské centrály cestovního ruchu za rok 2019 nicméně jasně nevyplývá (pdf, str. 48–50), jakou část rozpočtu centrály tvoří příspěvky do jednotlivých managmentů. V sekci hospodaření lze nalézt pouze náklady na několik vybraných projektů. 

Vybrané ukazatele nákladů Jihočeské centrály cestovního ruchu za rok 2019

Taktéž v souhrnném hodnocení rozpočtu v sekci celkových nákladů organizace nejsou nijak specifikovány příspěvky jednotlivým managmentům či destinačním společnostem.

Celková prezentace nákladů Jihočeské centrály cestovního ruchu za rok 2019

Na základě dostupných zdrojů Jihočeské centrály cestovního ruchu tak nelze uvést, zda a jak vysoké příspěvky plynou z rozpočtu centrály jednotlivým destinačním managmentům. Z toho důvodu jsme se obrátili na Jihočeskou centrálu cestovního ruchu s žádostí o objasnění způsobu financování destinačních managmentů.