Martin Kupka

Ministr dopravy

(…) jedno z rozhodnutí Ústavního soudu, kdy už v roce 2020 jasně zaznělo, že pokud se někdo chystá do té role (člena vlády, pozn. Demagog.cz), tak prezident má zjišťovat, jestli nenastane protiprávní stav.
Kuloáry Napřímo, 28. listopadu 2025
Střet zájmů
Tento výrok byl ověřen jako
Pravda

Nález Ústavního soudu z roku 2020 uvádí, že prezident má při jmenování členů vlády povinnost přihlížet k tomu, zda jejich uvedením do funkce může vzniknout střet zájmů a zda bude z právního hlediska řešitelný.

Martin Kupka (ODS) v rozhovoru komentuje mimořádnou schůzi Poslanecké sněmovny, která se věnovala střetu zájmů Andreje Babiše. Říká, že pokud by Babiš ve vládě nastavoval podmínky dotací a zároveň je čerpal skrze své firmy, mohlo by být Česko vnímáno jako netransparentní a mohlo by přijít o evropské dotace. Zmiňuje požadavek prezidenta, aby Andrej Babiš zveřejnil řešení svého střetu zájmů, a v této souvislosti uvádí, že se k roli a postupu prezidenta vyjadřuje rozhodnutí Ústavního soudu z roku 2020.

Andrej Babiš a zákon o střetu zájmů

Zákon o střetu zájmů od roku 2017 zakazuje firmám, ve kterých má člen vlády nebo „jím ovládaná osoba“ alespoň čtvrtinový podíl, čerpat dotace a investiční pobídky nebo získávat veřejné zakázky. Dále podle této úpravy nesmějí členové vlády provozovat rozhlasové a televizní vysílání ani vydávat periodický tisk.

Novela zákona o střetu zájmů, která tyto změny zavedla, získala neoficiální přízvisko lex Babiš, protože vznikla jako reakce na vstup šéfa hnutí ANO a vlastníka Agrofertu Andreje Babiše do politiky. Sám Babiš v minulosti tuto změnu opakovaně kritizoval s tím, že mu „upírá základní práva vlastnit a účastnit se věcí veřejných“. Krátce před nabytím účinnosti této úpravy převedl tehdejší ministr financí Andrej Babiš své společnosti Agrofert a SynBiol do dvou svěřenských fondů. Soudy ovšem později opakovaně rozhodly, že Babiš Agrofert i nadále fakticky ovládal, a jako člen vlády byl tedy ve střetu zájmů. K rozpuštění zmíněných fondů došlo koncem roku 2024 a v říjnu 2025, čímž Andrej Babiš všechny akcie Agrofertu i SynBiolu získal zpět.

Nález Ústavního soudu z roku 2020

V roce 2017 napadl bývalý prezident Miloš Zeman novelu zákona o střetu zájmů u Ústavního soudu. Podobný podnět, který požadoval zrušení některých částí novely, tehdy podala i skupina poslancůhnutí ANO a z hnutí Úsvit (.pdf, str. 1–2). Dle těchto podnětů byla novela namířena konkrétně proti zájmům Andreje Babiše a na základě majetku a postavení neprávem omezovala jeho přístup k veřejné funkci.

Ústavní soud se poslaneckým návrhem i návrhem Miloše Zemana začal zabývat v lednu 2020 a posléze je zamítl s odůvodněním, že zákon neodporuje Ústavě a sleduje veřejný zájem na férovém vedení politické soutěže. Soud ve svém nálezu mj. uvedl: ,,Je i povinností prezidenta republiky přihlížet při zvažování, koho jmenovat předsedou vlády (a poté jejich členů), k tomu, zda jmenováním může takový (zejména neřešitelný) střet vzniknout a zda bude moci být řešen postupem, který Ústava, popř. zákon (zejména zákon o střetu zájmů), předvídá.“ 

Podle ústavního právníka Ondřeje Preusse však může být člověk s potenciálním střetem zájmů i tak jmenován. Podle Preussova komentáře má prezident tuto skutečnost pouze zohlednit. Petr Pavel se na nález Ústavního soudu z roku 2020 odkázal při jednání s Andrejem Babišem v listopadu 2025, na kterém řešili právě možný Babišův střet zájmů.

Závěr

Ústavní soud se v roce 2020 zabýval návrhy na zrušení novely zákona o střetu zájmů, která v roce 2017 zpřísnila podmínky pro vstup do vládní funkce. Ve svém nálezu Ústavní soud uvedl, že prezident má při jmenování členů vlády povinnost přihlížet k tomu, zda jejich uvedením do funkce může vzniknout střet zájmů a zda bude z právního hlediska řešitelný. Výrok Martina Kupky proto hodnotíme jako pravdivý.

Výrok jsme zmínili