Martin Baxa
My jsme za Anticovid tým koalice SPOLU (…) navrhli velice jednoduchý plán, který bych shrnul číslovkou 3+3. My navrhujeme, aby se otevřel první stupeň základních škol, aby se do škol vrátili žáci závěrečných ročníků, tzn. 9. tříd základních škol (…) a maturanti a ti co budou dělat závěrečné zkoušky, a také studenti, kteří potřebují praktickou výuku. (…) Okamžitě vybavit učitele respirátory třídy FFP2 ze státních zásob, zajistit, aby byli učitelé co nejvýše v prioritním očkování (…) a tou třetí možností po rakouském vzoru je zajištění plošného testování žáků nějakou jednoduchou neinvazivní cestou.
Tento výrok byl ověřen jako
Zkrácené odůvodnění
Koalice SPOLU zveřejnila plán s 6 kroky, jejichž součástí jsou i požadavky zmíněné Martinem Baxou, které se vztahují ke školství.
Plné odůvodnění
Koalice SPOLU zveřejnila 8. února 2021 plán 6 kroků (.pdf), jejichž plnění považuje za nezbytné. První krok se věnuje právě otázce školství. Tzv. Anticovid tým již dříve vyjádřil požadavek obnovení prezenční výuky pro první stupně základních škol, závěrečné ročníky základních i středních škol, dále pro obory s nutností praktické výuky a základní umělecké školy ve formátu jeden žák na jednoho učitele. Zainteresované strany, tedy ODS, KDU-ČSL a TOP 09, považují obecně za důležité stanovení jasného plánu, který bude předvídatelný a eliminuje nejistotu.
V souvislosti s tím koalice SPOLU vyzývá, aby byli do první vlny očkování, která se týká prioritních skupin, zařazeni také učitelé. Koalice to považuje za určitý krok prevence, aby při zhoršení koronavirové situace nemuselo být školství omezováno zásadnějším způsobem. Pedagogové by podle návrhů koalice zároveň měli být vybaveni respirátory FFP2, a to ze státních zdrojů. Jedním z požadavků, který se týká školství, je i zajištění plošného a šetrného antigenního testování žáků a studentů, aby se minimalizovalo riziko šíření koronaviru ve školách. Koalice jako jeden ze způsobů testování zmiňuje i rakouský model, kdy při odběru vzorku není třeba přítomnosti zdravotnického personálu.