Jindřich Rajchl
SPD

Jindřich Rajchl

Marže, které jsou u nás třikrát větší než v Německu, například řetězec Lidl má třikrát vyšší marži, řetězec Kaufland má dvakrát větší marži.
Předvolební debata, 8. září 2025
Ekonomika
Sněmovní volby 2025
Tento výrok byl ověřen jako
Pravda

Podle dostupných dat měl v roce 2023 Kaufland marži v Německu okolo 2 %, zatímco v ČR zhruba dvojnásobnou. Údaj o marži Lidlu je v obou zemích dostupný k roku 2022, kdy činila v ČR zhruba trojnásobek německé.

Server Novinky.cz se v lednu letošního roku zabýval rozdílnými maržemi řetězců s potravinami v Německu a v Česku. Čísla uvedená v článku vycházejí z databáze Orbis společnosti Moody’s, která není veřejně dostupná. Podle Novinek dosahovala v roce 2023 marže řetězce Kaufland v Německu zhruba 1,9 %, zatímco v ČR přibližně 3,9 %, tedy asi dvakrát tolik.

V případě Lidlu činila marže v ČR za rok 2023 přibližně 6,3 %, o rok dříve dokonce téměř 7,8 %. Německá marže za rok 2023 není v databázi dostupná, v roce 2022 ale dosahovala necelých 2,7 %. Ve srovnání marží Lidlu za rok 2022 tak byla česká oproti německé téměř trojnásobná.

Ve výroční zprávě Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže za rok 2023 je uvedeno, že od roku 2014 dosahují z řetězců nejvyšších marží Kaufland a Lidl (.pdf, str. 7). Dokument ale neobsahuje konkrétní údaje ani srovnání s Německem. 

Žádná novější data jsme ve veřejných zdrojích nenašli. Jindřich Rajchl (kandidující za SPD) tedy podle posledních veřejně dostupných údajů správně popisuje poměr marží potravinových řetězců v ČR a Německu, a jeho výrok proto hodnotíme jako pravdivý.

Výrok jsme zmínili