Výměna na postu nejvyššího státního zástupce

illustration
Po rezignaci nejvyššího státního zástupce Igora Stříže jmenovala vláda do této funkce Lenku Bradáčovou. Konec dosavadního šéfa žalobců a personální výměnu komentoval v Interview ČT24 ministr spravedlnosti Pavel Blažek (ODS). My jsme se tradičně zaměřili na jeho faktické výroky, které se týkaly např. procesu výběru vrchního státního zástupce nebo toho, zda je Blažek v některých kauzách podezřelý či stíhaný. Kromě toho se také dozvíte, kdy začala kauza Vlasty Parkanové, jestli chtěl dříve Blažek spolu s Bradáčovou zúžit čtyřstupňovou soustavu státního zastupitelství a jaké kompetence má nejvyšší státní zástupce.

OVĚŘENO

Interview ČT24, 8. ledna 2025

Pavel Blažek

Ministr spravedlnosti

0
0

Pavel Blažek

(…) nový zákon (o státním zastupitelství, pozn. Demagog.cz) byl schválen s účinností od 1. 7. minulého roku.
Interview ČT24, 8. ledna 2025
Právní stát
Pravda
Vládní novelu zákona o státním zastupitelství, která zpřísnila podmínky pro odvolání nejvyššího státního zástupce, schválil Parlament během února a března 2024 a opravdu nabyla účinnosti 1. července 2024.

Ministr spravedlnosti Pavel Blažek (ODS) vysvětloval, proč nepodal návrh na odvolání nejvyššího státního zástupce Igora Stříže. Toho do funkce jmenovala předchozí Babišova vláda, což kvůli Střížově minulosti kritizovali někteří členové současné koalice. Blažek v rozhovoru např. uvedl, že pokud jde o „praktickou stránku“ výkonu funkce, neměl Střížovi co vytknout. Mluvil také o tom, že uvnitř vládní koalice na Střížově odvolání nebyla shoda, a vláda se tak na případném konci Stříže ve funkci nestihla dohodnout před novelizací zákona o státním zastupitelství (video, čas: 5:50), která vstoupila v účinnost 1. července 2024.

Novela zákona o státním zastupitelství

Vláda se jak v původním programovém prohlášení (.pdf, str. 50), tak v jeho upravené verzi z března 2023 zavázala k přípravě novely zákona o státním zastupitelství do konce roku 2022. Návrh (.pdf) novely zákona o státním zastupitelství odeslalo Ministerstvo spravedlnosti do připomínkového řízení v říjnu 2022. Návrh poté Fialova vláda předložila Poslanecké sněmovně v červnu 2023. Parlament novelu schválil na začátku roku 2024 a následně vyšla ve Sbírce zákonů s účinností od 1. července 2024.

Dřívější znění zákona vládě umožňovalo odvolat nejvyššího státního zástupce bez udání důvodu. Naproti tomu novela stanovuje konkrétní důvody pro jeho odvolání. Mezi ně patří závažné porušení povinností nebo hrubě nevhodné chování, které by vedly k ohrožení důstojnosti nebo vážnosti funkce nebo ohrožení důvěry v zákonnost, nestrannost a odbornost soustavy státních zastupitelství.

Novela (.pdf) zavedla sedmileté funkční období pro nejvyššího státního zástupce a také pro vrchního, krajského a okresního státního zástupce. Nejvyšším státním zástupcem nemůže být nikdo jmenován více než jednou a nemůže se jím stát člověk, kterému bylo pravomocně uloženo kárné opatření.

Konec Igora Stříže

Vláda Andreje Babiše jmenovala Igora Stříže do pozice nejvyššího státního zástupce v červenci 2021 poté, co se jeho předchůdce Pavel Zeman vzdal funkce. Někteří zástupci koalice SPOLU tehdy tento krok kritizovali kvůli Střížově činnosti ve funkci prokurátora v době komunistického režimu. Markéta Pekarová Adamová (TOP 09) nebo Zbyněk Stanjura (ODS) prohlásili, že pokud SPOLU vyhraje volby, dojde k jeho odvolání.

Nejvyšším státním zástupcem se stane bývalý komunistický prokurátor Igor Stříž, který posílal do vězení za to, že někdo nechtěl sloužit socialistické vlasti. A rozhodla o tom vláda trestně stíhaného premiéra, na jehož řízení může mít státní zástupce vliv. Po volbách ho odvoláme.

Markéta Pekarová Adamová
Markéta Pekarová Adamová
Předsedkyně TOP 09, předsedkyně PSP ČR

Po jmenování Fialovy vlády ministr spravedlnosti Pavel Blažek v rozhovoru pro deník Právo v prosinci 2021 uvedl, že ke Střížově odvolání zatím nedojde, protože v koalici na tom není jednotný souhlas. Blažek pak v roce 2023 serveru Neovlivní.cz řekl, že Stříže neodvolá. Obdobné tvrzení zopakoval i v říjnu 2024, kdy navíc podotkl, že pro odvolání nejsou ani žádné zákonné důvody. Igor Stříž nakonec ze své funkce odešel sám, když na začátku ledna 2025 ohlásil svou rezignaci z osobních a rodinných důvodů.

Závěr

Vládní novela zákona o státním zastupitelství, která zpřísnila podmínky pro odvolání nejvyššího státního zástupce a stanovila jeho funkční období na sedm let, skutečně nabyla účinnosti 1. července 2024. Výrok ministra spravedlnosti Pavla Blažka proto hodnotíme jako pravdivý.

Pavel Blažek

Byla jmenovaná teď v lednu s účinností k 1. dubnu (Lenka Bradáčová do čela Nejvyššího státního zastupitelství, pozn. Demagog.cz).
Interview ČT24, 8. ledna 2025
Právní stát
Pravda
Vláda jmenovala Lenku Bradáčovou nejvyšší státní zástupkyní 8. ledna. Své funkce se skutečně ujme 1. dubna, kdy nahradí dosavadního šéfa žalobců Igora Stříže.

Jmenování Bradáčové

Fialova vláda po odstoupení Igora Stříže z role nejvyššího státního zástupce na tuto pozici 8. ledna jmenovala Lenku Bradáčovou, která se funkce ujme 1. dubna. Bradáčová při této příležitosti ocenila práci svých dvou předchůdců Stříže a Zemana a podpořila zúžení čtyřstupňové soustavy státních zastupitelství na třístupňovou. Zároveň uvedla, že konkrétní plány a vizi fungování nejvyššího státního zastupitelství představí až po začátku dubna.

Místopředseda hnutí ANO Radek Vondráček kritizoval Fialův kabinet za to, že o nástupci Igora Stříže nevedl širší odbornou diskusi. Předseda druhého opozičního hnutí SPD Tomio Okamura řekl, že jmenování Lenky Bradáčové nepředstavuje pozitivní změnu, protože je podle něj součástí dosavadního systému.

Konec Igora Stříže

Igora Stříže do pozice nejvyššího státního zástupce jmenovala vláda Andreje Babiše v červenci 2021 poté, co se jeho předchůdce Pavel Zeman vzdal funkce. Někteří zástupci koalice SPOLU tehdy tento krok kritizovali kvůli Střížově činnosti ve funkci prokurátora v době komunistického režimu. Markéta Pekarová Adamová (TOP 09) nebo Zbyněk Stanjura (ODS) prohlásili, že pokud SPOLU vyhraje volby, dojde k jeho odvolání.

Nejvyšším státním zástupcem se stane bývalý komunistický prokurátor Igor Stříž, který posílal do vězení za to, že někdo nechtěl sloužit socialistické vlasti. A rozhodla o tom vláda trestně stíhaného premiéra, na jehož řízení může mít státní zástupce vliv. Po volbách ho odvoláme.

Markéta Pekarová Adamová
Markéta Pekarová Adamová
Předsedkyně TOP 09, předsedkyně PSP ČR

Po jmenování Fialovy vlády ministr spravedlnosti Pavel Blažek v rozhovoru pro deník Právo v prosinci 2021 uvedl, že ke Střížově odvolání zatím nedojde, protože v koalici na tom není jednotný souhlas. Blažek pak v roce 2023 serveru Neovlivní.cz řekl, že Stříže neodvolá. Obdobné tvrzení zopakoval i v říjnu 2024, kdy navíc podotkl, že pro odvolání nejsou ani žádné zákonné důvody. Igor Stříž nakonec ze své funkce odešel sám, když na začátku ledna 2025 ohlásil svou rezignaci z osobních a rodinných důvodů. Stříž už dříve řekl, že nevyužije maximální délku funkčního období, kterou nakonec zavedla novela zákona o státním zastupitelství.

Závěr

Vláda Petra Fialy jmenovala Lenku Bradáčovou do čela Nejvyššího státního zastupitelství v lednu, přičemž se funkce ujme 1. dubna a nahradí tak končícího šéfa žalobců Igora Stříže. Výrok Pavla Blažka z těchto důvodů hodnotíme jako pravdivý.

Pavel Blažek

Já jsem ji jmenoval v roce 2012 do té funkce na vrchní (Lenku Bradáčovou do funkce vrchní státní zástupkyně, pozn. Demagog.cz).
Interview ČT24, 8. ledna 2025
Právní stát
Pravda
Pavel Blažek byl ministrem spravedlnosti i v roce 2012. Ve stejném roce vyhověl návrhu tehdejšího nejvyššího státního zástupce Pavla Zemana a jmenoval Lenku Bradáčovou do čela Vrchního státního zastupitelství v Praze.

Ministr spravedlnosti Pavel Blažek v kontextu výroku mluví o personální změně na postu nejvyššího státního zástupce, který bude od dubna 2025 zastávat dosavadní pražská vrchní státní zástupkyně Lenka Bradáčová. Moderátor se Blažka ptá, proč do funkce vybral právě ji a připomíná vyjádření Bradáčové o tom, že by raději setrvala na své současné pozici. Blažek své rozhodnutí obhajuje i tím, že Bradáčovou do funkce vrchní státní zástupkyně jmenoval už roce 2012 a podotýká, že „není zdravé“, aby v jedné funkci byla tak dlouhou dobu.

Rok 2012

Současný ministr spravedlnosti Pavel Blažek vykonával stejnou funkci za vlády Petra Nečase od července 2012 zhruba rok. Podle tehdejší úpravy zákona kandidáty na vrchního státního zástupce navrhoval nejvyšší státní zástupce (tento postup se s přijatou novelou zákona o státním zastupitelství nezměnil, nyní ale musí kandidáti projít výběrovým řízením). Nejvyšším státním zástupcem v roce 2012 byl Pavel Zeman, který tehdy navrhl Lenku Bradáčovou do funkce vrchní státní zástupkyně v Praze. Blažek s jeho výběrem souhlasil a Bradáčovou jmenoval v červenci 2012.

Nejvyšší a vrchní státní zastupitelství

Současným nejvyšší státním žalobcem je Igor Stříž, který ale 6. ledna 2025 rezignoval. V úřadu byl přitom od roku 2021, kdy jeho jmenování schválila vláda Andreje Babiše. Nejvyšší státní zastupitelství je vrcholným článkem soustavy státních zastupitelství. Vykonává kontrolní, metodickou a řídící činnost. Jeho působnost je v souladu s působností Nejvyššího soudu v Brně. Mezi pravomoci nejvyššího státního zástupce patří například vydávání pokynů a stanovisek pro podřízená státní zastupitelství. Dále může podat žalobu k ochraně veřejného zájmu nebo dovolání, kterým lze napadnout pravomocné rozhodnutí soudu.

Dvě vrchní státní zastupitelství se nachází v Praze a Olomouci a řeší nejzávažnější finanční či hospodářské kauzy a terorismus. Vrchní zastupitelství vykonávají dozor nad krajskými státními zastupitelstvími v jejich působnosti a rozhodují o opravných prostředcích. Dle ústavy všechna státní zastupitelství zastupují veřejnou žalobu v trestních řízeních.

Závěr

Pavel Blažek byl ministrem spravedlnosti už v letech 2012–2013 během Nečasovy vlády. V červenci 2012 vyhověl návrhu tehdejšího nejvyššího státního žalobce jmenovat Lenku Bradáčovou do pozice vrchní státní zástupkyně v Praze. Výrok proto hodnotíme jako pravdivý.

Pavel Blažek

Ten zákon (novela zákona o státním zastupitelství, pozn. Demagog.cz) vznikal také proto, aby se střídali ti funkcionáři (...). Nikdo v tomhle státě nemá funkci tak dlouhou dobu jistou, jako to měli státní zástupci.
Interview ČT24, 8. ledna 2025
Právní stát
Pravda
Vedoucí státní zástupci neměli před účinností novely zákona o státním zastupitelství časově omezené funkční období. Ostatní funkcionáři na vedoucích pozicích měli a stále mají časový limit svého mandátu určený zákonem, případně ústavou.

Moderátor se v rozhovoru ptá ministra spravedlnosti Pavla Blažka, proč do funkce nejvyššího státního zástupce v souvislosti s rezignací Igora Stříže vybral Lenku Bradáčovou, která chtěla zůstat vrchní státní zástupkyní. Blažek odpovídá, že Bradáčovou do její současné funkce jmenoval už v roce 2012 a že podle něj není zdravé, aby byl člověk v jedné funkci tak dlouho. V tomto kontextu podotýká, že před přijetím novely zákona o státním zastupitelství měli vedoucí státní zástupci ve srovnání s ostatními funkcionáři na vedoucích pozicích nejdelší funkční období.

Novela zákona o státním zastupitelství

Podle předchozí úpravy zákona jmenovala nejvyššího státního zástupce vláda a ostatní vedoucí státní zástupce (tedy vrchní, krajské a okresní) ministr spravedlnosti, a to na dobu časově neomezenou. V roce 2024 vstoupila v účinnost novela, která funkční období vedoucích státních zástupců omezila.

Nejvyšší státní zástupce může být nyní jmenován na sedm let a pouze na jedno funkční období. Novela stanovila i jasnější pravidla pro jeho jmenováníodvolání. Také funkční období vrchního, krajského a okresního státního zástupce bylo omezeno na sedm let. Vrchní a krajský státní zástupce přitom mohou u jednoho státního zastupitelství vykonávat svou funkci nanejvýš dvě po sobě jdoucí funkční období. 

Srovnání s dalšími funkcemi

Ačkoliv jsou řadoví soudci (stejně jako řadoví státní zástupci) do funkce jmenování na časově neomezenou dobu, předsedové soudů mají délku svého funkčního období určenou zákonem o soudech a soudcích. Jak před účinností zmiňované novely, tak v současnosti má nejdelší funkční období předseda a místopředsedové Nejvyššího soudu, a to deset let. Vedoucí funkcionáři na ostatních článcích soudní sestavy jsou ve své funkci na dobu sedmi let. Vedle této soustavy stojí ještě Ústavní soud, jehož soudci jsou jmenování na deset let. Opakování mandátu je přitom možné.

!function(){"use strict";window.addEventListener("message",(function(a){if(void 0!==a.data["datawrapper-height"]){var e=document.querySelectorAll("iframe");for(var t in a.data["datawrapper-height"])for(var r=0;r<e.length;r++)if(e[r].contentWindow===a.source){var i=a.data["datawrapper-height"][t]+"px";e[r].style.height=i}}}))}();

Co se týče ústavních činitelů, nikdo z nich nemá časově neomezenou funkci. Dlouholetý mandát mají prezident a viceprezident Nejvyššího kontrolního úřadu, kteří slouží devět let. Členové bankovní rady České národní banky jsou jmenováni na šest let. Senátoři jsou voleni na šest let, prezident na pět a poslanci na čtyři roky. Předseda Senátu a předseda Poslanecké sněmovny mají stejně dlouhý mandát jako řadoví členové komor Parlamentu.

Závěr

Vedoucí státní zástupci neměli před účinností novely zákona o státním zastupitelství časově omezené funkční období. Ostatní funkcionáři na vedoucích pozicích měli a stále mají délku svého mandátu určenou zákonem, popřípadě ústavou. Předseda a místopředsedové Nejvyššího soudu jsou ve funkci na deset let, funkční období předsedů a místopředsedů ostatních článků soudní sestavy trvá sedm let. Předseda Ústavního soudu je jmenován deset let. Ani další ústavní činitelé nemají dobu svého mandátu neomezenou. Výrok Pavla Blažka z těchto důvodů hodnotíme jako pravdivý.

Pavel Blažek

Já nejsem ani nikde podezřelý (...) ani stíhaný.
Interview ČT24, 8. ledna 2025
Právní stát
Střet zájmů
Neověřitelné
Podle zjištění Hospodářských novin a Aktuálně.cz byl Pavel Blažek prověřován v souvislosti s podvody s městskými byty v Brně, z dostupných zdrojů však nelze říci, jestli je v kauze stále podezřelý.

Ministr spravedlnosti Pavel Blažek v rozhovoru komentuje jmenování Lenky Bradáčové do funkce nejvyšší státní zástupkyně, které vláda schválila na jeho návrh. Moderátor konstatuje, že Blažek a Bradáčová mají blízký profesní vztah a ptá se, zda je možné, že by se tak státní zastupitelství mohlo vyhýbat politicky sledovaným případům, ve kterých figuruje Blažkovo jméno. Ministr spravedlnosti odpovídá, že o žádném takovém případu neví.

Brněnská bytová kauza

Jméno Pavla Blažka figuruje v tzv. brněnské bytové kauze, která se týká manipulací s obecními byty v Brně. Na zapojení Blažka a dalších členů ODS upozornil obviněný bývalý starosta Rojetína Pavel Hubálek, který u soudu vypověděl, že byl součástí organizované skupiny, která podle něj dlouhodobě manipulovala s majetkem města Brna. S policií přitom Hubálek spolupracuje od roku 2018.

Stíhaný Pavel Hubálek v minulosti vypověděl, že za přerozdělováním brněnských bytů stojí rozsáhlý systém firem, komunálních politiků ODS a jejich příbuzných. Za jeho členy kromě Blažka označil také současnou primátorku města Brna Markétu Vaňkovou, jejího náměstka Roberta Kerndla a bývalého předsedu bytové komise městské části Brno-střed Otakara Bradáče.

Ve spojitosti s touto kauzou zasahovala policie v Brně v říjnu 2022, obviněno bylo celkem osm lidí. Ze zmíněných politiků byl obviněný pouze Otakar Bradáč, který skončil ve vazbě. V březnu 2023 z ní byl sice propuštěn, ale jeho vyšetřování dál pokračuje. Městský soud mezitím udělil několik podmíněných trestů osobám, které poskytly úplatek za získání bytu.

O prověřování Pavla Blažka policí informovaly Hospodářské noviny už v listopadu 2021. Stejný závěr zveřejnil i web Aktuáně.cz, který se odkazoval na šest na sobě nezávislých zdrojů. Později informaci převzala i Česká televize. V březnu 2023 nejvyšší státní zástupce Igor Stříž potvrdil, že Blažek nebyl v kauze obviněn, nevěděl však, jestli byl prověřován nebo vyslýchán.

Sám Blažek odmítl, že by byl v kauze vyšetřován. Vyšetřování však patří do jiné fáze trestního řízení. Pro osobu, která je prověřovaná nemá trestní řád specifický termín, typicky se však používá označení podezřelý, podezíraný či prověřovaný (.pdf, str. 32).

Prověřování je v procesu trestního řízení první fází přípravného řízení. V této fázi policejní orgán (typicky Policie ČR) objasňuje a prověřuje skutečnosti nasvědčující tomu, že byl spáchán trestný čin. Pokud policejní orgán dospěje k závěru, že mohl být trestný čin spáchán, zahájí trestní stíhání, z podezřelého se stane obviněný a začne další fáze trestního řízení – vyšetřování. Na konci této fáze může státní zástupce podat proti obviněnému obžalobu.

Podezření ze střetu zájmů

Pochybnosti vzbuzují i kroky samotného Blažka ve funkci ministra spravedlnosti. Protikorupční organizace Transparency International (TI) upozornila na to, že ministr Blažek ze své pozice zasahuje do personálního obsazení Vrchního státního zastupitelství v Olomouci, jež brněnské kauze dozoruje, když od kandidáta na vrchního státního zástupce požadoval návrh reorganizace úřadu.

V březnu 2023 si Blažek vyžádal jména soudců, kteří rozhodovali o domovních prohlídkách. V červnu pak novináři Seznam Zpráv zveřejnili, že se Blažek na začátku vyšetřování brněnské kauzy dostal i k utajovanému policejnímu spisu. Podle dozorující žalobkyně Petry Lastovecké tak Blažek narušil objasňování případu. Blažek si dále z pozice ministra několikrát ohledně kauzy vyžádal informace. Stříž pak označil Blažkovo počínání za nešťastné.

Markéta Gregorová

Europoslankyně

(…) jak poznamenali státní zástupci, bylo to bezprecedentní množství (informací, na které se dotazoval ministr Blažek o brněnské bytové kauze, pozn. Demagog.cz).
Události, komentáře, 19. června 2023
Právní stát
Střet zájmů
Pravda
Ministr Blažek za svou dobu ve funkci vznesl 9 žádostí o poskytnutí informací, z toho 4 se týkaly tzv. brněnské bytové kauzy. Nejvyšší státní zástupce Stříž řekl, že z jeho pohledu počet žádostí ohledně jedné kauzy „není standardní“ a četnost ministrových dotazů „není vhodná“.

Závěr

Pavel Blažek je spojený s tzv. brněnskou bytovou kauzou na základě výpovědi stíhaného Pavla Hubálka, který je obviněný z manipulace s městskými byty v Brně. Končící nejvyšší státní zástupce Igor Stříž však potvrdil, že Blažek nebyl v kauze obviněn. Novináři Hospodářských novin a serveru Aktuálně.cz nicméně informovali, že policie Blažka prověřovala. Jedná se o fázi trestního řízení, kdy daná osoba ještě není trestně stíhaná, ale je podezřelá. Blažek však v rozhovoru mluví o současném stavu, z dostupných informací není zřejmé, zda bylo jeho prověřování ukončeno, nebo ne. Výrok proto hodnotíme jako neověřitelný.

Pavel Blažek

Nejvyšší státní zástupce nemá žádnou kompetenci, jak zasahovat do živých případů, které běží na těch nižších složkách.
Interview ČT24, 8. ledna 2025
Právní stát
Pravda
Podle zákona o státním zastupitelství a trestního řádu může nejvyšší státní zástupce zasáhnout pouze do ukončených řízení na nižších úrovních, a to pouze v případech, které jsou definovány zákonem.

Ministr spravedlnosti Pavel Blažek v rozhovoru mluví o jmenování Lenky Bradáčové do funkce nejvyšší státní zástupkyně, kterou vláda schválila na jeho návrh. Moderátor se ho ptá, jestli tím pádem nehrozí, že se státní zastupitelství bude vyhýbat politicky sledovaným případům, ve kterých figuruje Blažkovo jméno. Blažek odpovídá, že nejvyšší státní zástupce nemůže zasahovat do probíhajících případů na nižších úrovních, takže by mu neměl jak pomoci, i kdyby chtěl.

Revize případů

Pravomoci nejvyššího státního zástupce vyplývají ze zákona o státním zastupitelství, a to zejména z paragrafu 12. U případů na nižších úrovních může nejvyšší státní zástupce nařídit, aby příslušné státní zastupitelství provedlo jejich kontrolu, pokud má podezření, že došlo k pochybení. Může to však udělat jen u ukončených případů, kde proti příslušnému rozhodnutí již nelze uplatnit řádný opravný prostředek, jako je například odvolání nebo stížnost proti usnesení.

Podle trestního řádu může také nejvyšší státní zástupce do tří měsíců zrušit nezákonná usnesení nižších státních zástupců o zastavení trestního stíhání, o postoupení věci nebo o nestíhání podezřelého. V řízení pak pokračuje státní zástupce, který ve věci rozhodoval v prvním stupni, je přitom však vázán názorem nejvyššího státního zástupce. Pokud dojde ke zrušení usnesení o nestíhání podezřelého, rozhodne o zahájení trestního stíhání policie.

Nejvyšší státní zástupce může také využít mimořádný opravný prostředek dovolání, kterým lze napadnout rozhodnutí soudu ve druhém stupni. Dovolání smí využít pouze nejvyšší státní zástupce nebo obviněný a důvody pro jeho podání přesně stanovuje zákon. Jedná se především o procesní pochybení. Zvláštním důvodem je pak případ, kdy byl uložen trest odnětí svobody na doživotí. O dovolání rozhoduje Nejvyšší soud.

Další pravomoci

Nejvyšší státní zástupce také může dělat kroky ke sjednocení postupu státních zástupců a vnitřní organizace skrz pokyny obecné povahy, které jsou závazné, ale netýkají se konkrétních případů. Dále může vydávat stanoviska ke sjednocení výkladu práva, ty však mají pouze formu doporučení. V případě, že nejvyšší státní zástupce zjistí nejednotnost rozhodování soudů, může požádat o výklad daného zákona Nejvyšší soud.

V neposlední řadě může nejvyšší státní zástupce ovlivnit personální složení státního zastupitelství, protože vydává pravidla pro kariérní postup a rozhoduje také o dočasném přidělení k Nejvyššímu státnímu zastupitelství. Jmenuje také pověřence pro ochranu osobních údajů, jelikož Nejvyšší státní zastupitelství spravuje evidenci stíhaných osob.

Zrušený paragraf

V minulosti zákon o státním zastupitelství obsahoval paragraf 12f, podle kterého státní zástupce pověřený dozorem v případech, kdy byla omezována osobní svoboda (vazba, odnětí svobody aj.), mohl odmítnout vykonat pokyn od svého nadřízeného, pokud mu připadal nezákonný. Nadřízený státní zástupce mohl v takovém případě případ převzít, pokud na svém pokynu trval. Tento paragraf byl však zrušen novelou z roku 2009.

Závěr

Zákon o státním zastupitelství a trestní řád umožňují nejvyššímu státnímu zástupci nařídit kontrolu a v některých případech dokonce zrušení rozhodnutí nižších státních zastupitelů, pokud má pocit, že došlo k porušení zákona. Může to však udělat pouze u případů, které již byly ukončeny a v rámci pravidel stanovených zákonem. Nejvyšší státní zástupce tedy nemá kompetence, jak ovlivnit probíhající řízení na nižších úrovních. Výrok Pavla Blažka proto hodnotíme jako pravdivý.

Pavel Blažek

S Pavlem Zemanem a s ní (Lenkou Bradáčovou, pozn. Demagog.cz) jsme předkládali v roce 2012 návrh zákona v tomto smyslu (zúžit čtyřstupňovou soustavu státního zastupitelství na tři stupně, pozn. Demagog.cz). Ono se to nestihlo, pak to vzala vláda Jiřího Rusnoka zpátky.
Interview ČT24, 8. ledna 2025
Právní stát
Pravda
Pavel Blažek, Pavel Zeman a Lenka Bradáčová spolupracovali na návrhu zákona, jehož cílem bylo zrušit vrchní státní zastupitelství. Návrh, který v roce 2013 Blažek předložil, prošel v červnu 2013 prvním čtením. Po rozpadu Nečasovy vlády jej Rusnokův kabinet stáhl.

Ministr spravedlnosti Pavel Blažek (ODS) komentuje výběr Lenky Bradáčové jako nové nejvyšší státní zástupkyně a mluví o svých očekáváních od jejího působení. Podle jeho slov Bradáčová dlouhodobě tvrdí, že je soustava státního zastupitelství příliš široká a měla by se zúžit. Dále uvádí, že s touto myšlenkou souhlasí a podotýká, že se v roce 2012 spolu s Pavlem Zemanem a Lenkou Bradáčovou o tento krok pokusili.

Debaty o státním zastupitelství

Soustava státního zastupitelství se skládá ze čtyř stupňů – Nejvyššího státního zastupitelství, vrchních státních zastupitelství, krajských a okresních státních zastupitelství. Dvě vrchní státní zastupitelství se nachází v Praze a Olomouci a řeší nejzávažnější finanční či hospodářské kauzy a terorismus.

Debata o změně soustavy státního zastupitelství probíhala už za vlády Petra Nečase. V roce 2011 chtěl tehdejší ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil (tehdy ODS) zrušit obě vrchní státní zastupitelství a nahradit je speciálním týmem žalobců, který měl zajišťovat boj s korupcí, terorismem a závažnými finančními zločiny. Návrh Pospíšil podle serveru iDNES.cz zaslal do meziresortního připomínkového řízení v lednu 2012. Už v červnu ale na postu ministra skončil, když ho odvolal tehdejší prezident Václav Klaus na návrh Nečase, podle kterého Pospíšil svůj resort nezvládl manažersky ani rozpočtově.

Blažkovy plány na zrušení vrchních státních zastupitelství

Také Pospíšilův nástupce Pavel Blažek, který post ministra zastával v letech 2012–⁠⁠⁠⁠⁠⁠2013, plánoval zrušit vrchní zastupitelství a nahradit je Úřadem pro boj s korupcí, závažnou finanční kriminalitou a terorismem. Ještě před tím, v červenci roku 2012, jmenoval Lenku Bradáčovou na post vrchní státní zástupkyně v Praze. Jmenování předcházela Blažkova setkání s Bradáčovou a tehdejším nejvyšším státním zástupcem Pavlem Zemanem. Po schůzkách Blažek řekl, že se trojice shodla na některých úpravách připravovaného nového zákona o státním zastupitelství. Jak Pavel Zeman, tak Lenka Bradáčová tehdy souhlasili se zrušením vrchních státních zastupitelství.

Na podzim roku 2012 Pavel Blažek předložil vládě věcný záměr připravovaného zákona. Po výhradách Nečasova kabinetu právě vůči zrušení státních zastupitelství se ale samotný návrh zákona rozhodl předložit až po nalezení shody napříč politickým spektrem. Návrh, který začal vznikat už za Jiřího Pospíšila, měl být připraven do konce března 2013.

Nový návrh zákona o státním zastupitelství, který Ministerstvo spravedlnosti v čele s Blažkem předložilo, vláda nakonec schválila a předložila Sněmovně koncem května 2013. Na podobě zákona pracovalo Ministerstvo spravedlnosti a Nejvyšší státní zastupitelství. Pavel Zeman a Lenka Bradáčová s ministerstvem spolupracovali na jeho paragrafovém znění a oba se projednávání návrhu účastnili.

12. června 2013 návrh prošel prvním čtením ve Sněmovně. Hned následující den došlo k policejnímu zásahu na Úřadu vlády kvůli podezření na ovlivňování veřejných zakázek a dosazování vybraných osob na důležité posty u policie. V důsledku těchto událostí podal tehdejší premiér Petr Nečas demisi a rozpadla se celá jeho vláda. Nahradil ji nový úřednický kabinet Jiřího Rusnoka, ve kterém se novou ministryní spravedlnosti stala Marie Benešová. Ta se rozhodla návrh přepracovat a vláda jej nakonec stáhla.

Závěr

Návrh nového zákona o státním zastupitelství, který by rušil vrchní státní zastupitelství, připravilo během Nečasovy vlády Ministerstvo spravedlnosti v čele s Pavlem Blažkem ve spolupráci s tehdejším nejvyšším státním zástupcem Pavlem Zemanem a vrchní státní zástupkyní Lenkou Bradáčovou. K předložení návrhu vládě a Sněmovně došlo nakonec až v roce 2013, ve kterém prošel prvním čtením. Po pádu Nečasovy vlády se moci ujal Rusnokův kabinet, který návrh stáhl. Kvůli nepřesnému roku, který Blažek ve výroku zmiňuje, hodnotíme výrok jako pravdivý s výhradou.

Pavel Blažek

Na to (změnu čtyřstupňové soustavy státního zastupitelství, pozn. Demagog.cz) je potřebná změna zákona.
Interview ČT24, 8. ledna 2025
Právní stát
Pravda
Složení soustavy státního zastupitelství je zakotveno v zákoně. Přechod ze čtyřstupňové soustavy na třístupňovou by tedy vyžadovalo jeho změnu. V minulosti se o to vícekrát neúspěšně pokoušelo Ministerstvo spravedlnosti.

Ministr spravedlnosti Pavel Blažek (ODS) komentuje odchod Igora Stříže z funkce nejvyššího státního zástupce a výběr Lenky Bradáčové jako jeho nástupkyně. V souvislosti se změnou vedení Blažek říká, že soustava státního zastupitelství je podle něj v dobrém stavu a nechystá se žádná organizační změna. Uvádí sice, že Lenka Bradáčová dlouhodobě mluví o zeštíhlení současné čtyřstupňové soustavy na třístupňovou, dodává ale, že takový krok by musela řešit až s příští vládou, protože vyžaduje změnu zákona.

Státní zastupitelství

Státní zastupitelství je úřad, který zastupuje stát při ochraně veřejného zájmu a je orgánem veřejné žaloby v trestním řízení. Jeho správu vykonává Ministerstvo spravedlnosti prostřednictvím nejvyššího státního zástupce. Soustava státního zastupitelství je čtyřstupňovátvoří ji Nejvyšší státní zastupitelství, vrchní státní zastupitelství, krajská státní zastupitelství a okresní státní zastupitelství.

Výměna nejvyššího státního zástupce

Někteří zástupci koalice SPOLU před sněmovními volbami v roce 2021 jmenování Igora Stříže kritizovali kvůli jeho komunistické minulosti. Po jeho odvolání volali Zbyněk Stanjura (ODS) nebo Markéta Pekarová Adamová (TOP 09).

Fialova vláda k tomuto kroku ale nepřistoupila a Stříž na začátku ledna 2025 rezignoval sám z osobních důvodů. Ve funkci skončí 31. března.

Vrchní státní zástupkyně Lenka Bradáčová, která v dubnu nahradí současného nejvyššího státního zástupce Igora Stříže, v minulosti několikrát mluvila o zúžení soustavy státních zastupitelství ze čtyřstupňové na třístupňovou. Vrchní stupeň kritizovala již v roce 2011 v rozhovoru pro Epravo.cz, kde uvedla, že by třístupňová soustava byla efektivnější. Svůj názor zopakovala i o rok později po jmenování do funkce vrchní státní zástupkyně.

V roce 2019 zase řekla, že si dokáže představit reorganizaci státních zastupitelství tak, že by došlo ke zrušení okresního stupně. V lednu 2025 Bradáčová potvrdila, že zúžení soustavy státního zastupitelství bude chtít prosadit poté, co nastoupí do nové funkce nejvyšší státní zástupkyně. Zároveň ale uvedla, že konkrétní plány z respektu k dosavadnímu šéfovi žalobců Střížovi představí až v dubnu.

Změna soustavy státního zastupitelství

Struktura soustavy státního zastupitelství je zakotvena v zákonu o státním zastupitelství, k její změně je tedy potřeba novela tohoto zákona, která musí projít legislativním procesem. Už v roce 2011 se o to neúspěšně snažil tehdejší ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil (tehdy ODS), který navrhoval zrušení vrchního státního zastupitelství v Praze a Olomouci a jejich nahrazení speciálním týmem žalobců.

Také Pospíšilův nástupce Pavel Blažek, který post ministra zastával i v letech 2012–⁠⁠⁠⁠⁠⁠2013, se o zúžení čtyřstupňové soustavy státních zastupitelství v minulosti pokoušel. Plánoval zrušit obě vrchní zastupitelství a nahradit je Úřadem pro boj s korupcí, závažnou finanční kriminalitou a terorismem. Návrh úplně nového zákona o státním zastupitelství (.pdf) Poslanecké sněmovně předložila tehdejší Nečasova vláda v květnu 2013. Návrh ale v dolní komoře stihl projít pouze prvním čtením než Nečasův kabinet padl. Následná vláda jej poté stáhla.

Na snahy o zrušení vrchního státního zastupitelství navázala také někdejší náměstkyně ministryně spravedlnosti Hana Kordová Marvanová, která nový návrh zákona o státním zastupitelství začala v roce 2014 znovu připravovat. Vrchní zastupitelství v tomto případě mělo nahradit jedno celorepublikové Speciální státní zastupitelství (.pdf, str. 63). Vláda Bohuslava Sobotky návrh schválila až na jaře 2016, opět se ale nakonec zasekl v Poslanecké sněmovně.

Závěr

Soustava státního zastupitelství je zakotvena v zákoně, zúžení současné čtyřstupňové soustavy na třístupňovou by tedy vyžadovalo jeho změnu. Ministerstvo spravedlnosti se v minulosti opakovaně pokoušelo prosadit úpravy zákona o státním zastupitelství, které by vrchní stupeň státního zastupitelství zrušily. Návrh ani jednou neprošel Sněmovnou. Výrok Pavla Blažka z těchto důvodů hodnotíme jako pravdivý.

Pavel Blažek

Kdyby to byly soudy, tam je dokonce potřeba změna ústavy (pro změnu soudní soustavy, pozn. Demagog.cz).
Interview ČT24, 8. ledna 2025
Právní stát
Pravda
Podle ústavy je soustava soudů čtyřčlánková a zákonem lze upravit např. označení nebo působnost jednotlivých soudů. Pro úplnou změnu struktury nebo případné zrušení jakéhokoliv z článků by se skutečně musela změnit samotná ústava.

Ministr spravedlnosti Pavel Blažek v kontextu výroku komentuje dlouhodobý názor budoucí nejvyšší státní zástupkyně Lenky Bradáčové, že by se současná čtyřstupňová soustava státních zastupitelství měla zúžit na třístupňovou. Blažek ujišťuje, že se taková změna zatím v současnosti nechystá, protože by vyžadovala změnu zákona. Dodává také, že ke změně soudní soustavy by byla potřeba změna ústavy, což však v současnosti nikdo neplánuje.

Soustava soudů

Soudní soustavou se zabývá čtvrtá hlava ústavy, podle článku 91 ji tvoří Nejvyšší soud (NS), Nejvyšší správní soud (NSS), vrchní, krajské a okresní soudy. NS i NSS patří oba do nejvyššího stupně soudní soustavy. NSS je však specifický tím, že jako jediný rozhoduje mj. ve věcech volebních nebo o rozpuštění či pozastavení činnosti politických stran a hnutí. Soudní systém je tedy čtyřčlánkový a pro jeho změnu by bylo zapotřebí změnit ústavu. Zákonem lze upravit pouze označení těchto soudů nebo jejich působnost a organizaci. Vedle této soustavy stojí ještě Ústavní soud, jehož hlavní rolí je ochrana ústavnosti.

Ve veřejném prostoru se dlouhodobě objevují úvahy o zjednodušení současné soudní soustavy ze čtyřčlánkové na tříčlánkovou. V roce 2016 o této možnosti ve svém článku psal tehdejší předseda Nejvyššího soudu a nynější ústavní soudce Pavel Šámal v souvislosti se zvýšením efektivity justice. Ve stejném roce bývalý ministr spravedlnosti Robert Pelikán mluvil o tom, že by zrušil okresní soudy, které by se staly pobočkami krajských soudů. Marie Benešová zase v roce 2019 uvažovala o zrušení vrchních soudů. Někdejší předseda Ústavní soudu Pavel Rychetský v témže roce vyzval k zahájení diskuze o úpravě soudní sestavy a k přechodu na třístupňový systém, ve kterém by soudy druhého stupně řešily výhradně odvolání.

Závěr

Ústava popisuje složení soudní soustavy a stanovuje, že zákonem je možné změnit pouze názvy nebo působnost soudů. K reorganizaci soustavy, ať už kompletní, nebo jen ke zrušení určitého článku, je ale skutečně potřeba změna samotné ústavy. Výrok Pavla Blažka tak hodnotíme jako pravdivý.

Pavel Blažek

Pokud jde o kauzu Parkanová, tak ta byla zahájena dřív, než tam byla paní doktorka (Lenka Bradáčová na Vrchním státním zastupitelství v Praze, pozn. Demagog.cz).
Interview ČT24, 8. ledna 2025
Právní stát
Pravda
Kauza s nákupem letounů CASA odstartovala 13. června 2012, kdy policie požádala Poslaneckou sněmovnu o vydání tehdejší ministryně obrany Vlasty Parkanové. Lenka Bradáčová byla do funkce vrchní státní zástupkyně v Praze jmenována skutečně později, a to 30. července 2012.

Moderátor v kontextu výroku připomněl několik neúspěšných kauz, které řešilo Vrchní státní zastupitelství v Praze a zmínil mj. jméno Vlasty Parkanové. Naznačil, že když vrchní státní zastupitelství v těchto případech neuspělo, může být v problémech celá soustava státních zastupitelství. Ministr spravedlnosti Pavel Blažek následně podotkl, že kauza Parkanové začala později, než se Lenka Bradáčová ujala funkce vrchní státní zástupkyně.

Kauza CASA

Vlasta Parkanová (TOP 09, dříve také KDU-ČSLODA) byla poslankyně v letech 1997–2013. Působila také jako ministryně spravedlnosti, ministryně obrany nebo jako místopředsedkyně Poslanecké sněmovny. Policie ji podezřívala, že se během svého působení ve druhé vládě Mirka Topolánka jako ministryně obrany dopustila zneužití pravomoci veřejného činitele a porušení povinnosti při správě cizího majetku. Před nákupem armádních letounů CASA totiž dle policie nenechala zpracovat znalecký posudek na ověření ceny zakázky. Policie údajnou škodu vyčíslila na 818,8 milionu Kč.

Kauza odstartovala 13. června 2012, kdy policie požádala Poslaneckou sněmovnu o vydání Parkanové k trestnímu stíhání. Sněmovna této žádosti 11. července vyhověla a Parkanová následně rezignovala na post místopředsedkyně dolní komory Parlamentu.

V březnu 2015 policie navrhla Vrchnímu státnímu zastupitelství v Praze obžalovat Vlastu Parkanovou a jejího bývalého podřízeného Jiřího Staňka z výše zmíněných trestných činů. V září roku 2016 obvodní soud pro Prahu 6 vrátil obžalobu k došetření. Soudní jednání nakonec začalo v květnu 2017 a protáhlo se až do roku 2020, kdy soud exministryni i Jiřího Staňka nepravomocně zprostil obžaloby. Státní zástupce Jan Kořán se ovšem proti tomuto rozhodnutí odvolal.

Městský soud v Praze v říjnu 2021 osvobozující rozsudek potvrdil. Soudkyně Petra Benešová v rozsudku uvedla: „V žádném směru nebylo zjištěno, že by České republice v souvislosti s obchodem s letadly a s nákupem transportního letounu CASA vznikla nějaká škoda.“

Kauza definitivně skončila v lednu 2022, když se nejvyšší státní zástupce Igor Stříž rozhodl nepodat dovolání k Nejvyššímu soudu. Ministryně obrany Jana Černochová se Vlastě Parkanové omluvila v dopise, ve kterém označila kauzu za „uměle vytvořenou“ a postup orgánů za „hanebný“. Ministerstvo spravedlnosti Parkanové vyplatilo odškodné 1,6 milionu Kč. Parkanová ale následně podala žalobu, ve které požadovala téměř 9 milionů Kč. Další odškodnění soud však exministryni nepřiznal, a to ani po opětovném soudním jednání.

Lenka Bradáčová na Vrchním státním zastupitelství v Praze

Na post nejvyšší státní zástupkyně v Praze navrhl Bradáčovou tehdejší nejvyšší státní zástupce Pavel Zeman v červnu 2012. Svůj návrh zaslal ministru spravedlnosti Jiřímu Pospíšilovi, který byl připraven Bradáčovou jmenovat. Ta ale byla na dovolené a než se s ní ministr stihl setkat, byl odvolán tehdejším prezidentem Václavem Klausem na návrh předsedy vlády Petra Nečase. Premiér své rozhodnutí zdůvodnil tím, že nemá důvěru v to, že Pospíšil svůj resort manažersky a rozpočtově zvládne.

Nástupce Pospíšila Pavel Blažek se jmenováním Lenky Bradáčové nejdříve váhal, navrhoval i vyhlášení výběrového řízení. Do funkce ji ale nakonec jmenoval 30. července 2012. Bradáčová tak nahradila Vlastimila Rampulu, který musel z postu vrchního státního zástupce odejít poté, co Nejvyšší správní soudMěstský soud v Praze potvrdily, že Rampula závažně chyboval a porušil své povinnosti.

Závěr

Kauza s nákupem letounů CASA odstartovala 13. června 2012, kdy policie požádala Poslaneckou sněmovnu o vydání tehdejší ministryně obrany Vlasty Parkanové. Funkci vrchního státního zástupce v Praze tehdy zastával Vlastimil Rampula. Lenka Bradáčová byla do této funkce jmenována 30. července 2012, tedy později, než začala kauza Vlasty Parkanové. Výrok proto hodnotíme jako pravdivý.

Pavel Blažek

My chceme v novele trestního práva, kterou plánujeme, zrušit zásadu (…), že se žalovalo i v pochybnostech. My chceme, aby to bylo tak, aby státní zástupce mohl, když zjistí, že to u soudu asi neprokáže, zastavit to řízení sám.
Interview ČT24, 8. ledna 2025
Právní stát
Pravda
Státní zástupci se řídí praxí „v pochybnostech žaluj“, kterou vláda navrhuje omezit novelou trestního řádu. Podle vládní úpravy by státní zástupci měli pravomoc trestní stíhání zastavit, pokud by na základě vyšetřování nebylo pravděpodobné odsouzení obžalovaného.

Ministr spravedlnosti Pavel Blažek (ODS) v kontextu výroku kritizuje zdlouhavé soudní procesy. Zmiňuje, že tyto procesy často mají velký dopad na osobní životy obžalovaných, a to i v případě, že nakonec dojde ke zproštění viny. V souvislosti s tím poznamenává, že chce v chystané novele trestního práva omezit praxi tzv. „v pochybnostech žaluj“. Nově by podle něj mohli státní zástupci sami zastavit trestní řízení, pokud by prokázání viny u soudu bylo nepravděpodobné.

Podle praxe „v pochybnostech žaluj pokračuje státní zástupce v trestním stíhání i tehdy, kdy okolnosti pouze naznačují vinu podezřelého. V důsledku se tak před soudem projednávají i sporné případy. Soud se naopak řídí odlišným principem, dle kterého v případě důvodných pochybností rozhoduje ve prospěch obviněného. Kvůli aplikaci zásady „v pochybnostech žaluj“ proto někdy dochází k soudním řízením s osobami, které se nakonec ukáží být nevinné (.pdf, str. 12).

Zastavení trestního stíhání podle zákona

Trestní řád uvádí řadu scénářů, při kterých státní zástupce zastavuje trestní stíhání. Podle aktuálně platné legislativy k tomu přistupuje v případě, že si je jistý, že se trestný čin nestal, že skutek není trestným činem, že není prokázáno, že jej spáchal obviněný, že je trestní stíhání nepřípustné, že obviněný nebyl v době spáchání pro nepříčetnost trestně odpovědný nebo že zanikla trestnost činu.

Státní zástupce může rovněž zastavit trestní stíhání, pokud už byl pachatel odsouzen v jiné zemi či pokud je souzen za jiný trestný čin a další trest by pro něj byl zanedbatelný. Dále tak může také postupovat, pokud bylo účelu trestního řízení již dosaženo vzhledem k okolnostem trestného činu.

Komise pro nový trestní řád

O zefektivnění trestního řízení se mluvilo už v roce 2014 za vlády Bohuslava Sobotky, kdy tehdejší ministryně spravedlnosti Helena Válková (tehdy nestranička za ANO) pověřila nově vzniklou Komisi pro nový trestní řád vypracováním příslušné legislativní úpravy. Přípravu rekodifikace zdůvodnila přílišnou „komplikovaností a zdlouhavostí“ trestního řízení. Ačkoliv původně predikovala, že nový trestní řád by mohl platit už od roku 2017, její nástupce Robert Pelikán později oznámil, že vláda Bohuslava Sobotky návrh během svého působení nepředloží.

Už za působení ministryně Válkové nicméně Komise pro nový trestní řád vypracovala věcný záměr legislativní úpravy. Předseda komise Jiří Říha pak v roce 2019 představil opatření, která měla omezit praxi „v pochybnostech žaluj“, kterou se státní zástupci dosud řídili (.pdf, str. 11 ze 62).

Novela vlády Petra Fialy

Nový trestní řád tedy vláda Bohuslava Sobotky nepřipravila, stejně tak jej nevypracovala ani vláda Andreje Babiše a dle slov Pavla Blažka se k tomuto kroku nechystá ani kabinet Petra Fialy. Ministerstvo spravedlnosti pod Pavlem Blažkem nicméně připravilo návrh novely, která má modernizovat trestní právo (.pdf). Úpravu trestního zákoníku a trestního řádu (.docx) v listopadu 2024 schválila vláda (.pdf). Cílem novely je podle vlády mimo jiné zefektivnit trestní řízení či snížit recidivitu a počet vězněných osob.

Součástí novely trestního zákoníku a trestního řádu je i rozšíření možností státního zástupce zastavit trestní stíhání. Nově může státní zástupce zastavit trestní stíhání, pokud „po obstarání všech dostupných důkazů výsledky vyšetřování v dostatečné míře neodůvodňují postavení obviněného před soud a v řízení před soudem zřejmě nelze očekávat zjištění skutečností nezbytných k prokázání viny obviněného ze spáchání skutku“ (.docx, str. 93).

Návrh ovšem počítá s tím, že proti zastavení trestního stíhání by se i nadále mohli poškozený i obviněný odvolat (.docx, str. 93). Vládní úprava zákona (.pdf) doputovala do Poslanecké sněmovny v listopadu 2024, na schůzi 19. prosince 2024 pak prošla prvním čtením. V době, kdy Pavel Blažek pronesl ověřovaný výrok, návrh čekal na vyjádření Ústavně právního výboru.

Závěr

Vláda v listopadu 2024 schválila návrh novely trestního řádu, na základě kterého mají mít státní zástupci možnost zastavit trestní stíhání, pokud předpokládají neúspěch obžaloby. Tím by mělo dojít k omezení zavedené praxe „v pochybnostech žaluj“. K datu pronesení Blažkova výroku prošel vládní návrh prvním čtením v Poslanecké sněmovně. Z uvedených důvodů proto hodnotíme výrok jako pravdivý.

Pavel Blažek

Právě podle toho zákona (o státním zastupitelství, pozn. Demagog.cz), který jsme schválili od 1. 7., bude výběrové řízení (do čela pražského Vrchního státního zastupitelství, pozn. Demagog.cz) a potom nejvyšší státní zástupce navrhuje ministrovi spravedlnosti nějakého kandidáta.
Interview ČT24, 8. ledna 2025
Právní stát
Pravda
Podle novely zákona o státním zastupitelství, která je účinná od 1. července 2024, musí opravdu kandidát na vrchního státního zástupce projít výběrovým řízením. Až poté ho může nejvyšší státní zástupce navrhnout ministru spravedlnosti ke jmenování.

Ministr spravedlnosti Pavel Blažek odpovídá na otázku, kdo nastoupí do čela pražského Vrchního státního zastupitelství. Dosavadní vrchní státní zástupkyně v Praze Lenka Bradáčová bude totiž od dubna působit ve funkci nejvyšší státní zástupkyně. Ministr Blažek řekl, že ještě neví, kdo bude nástupcem Bradáčové, protože musí nejdříve proběhnout výběrové řízení.

Novela zákona o státním zastupitelství

Vláda se jak v původním programovém prohlášení (.pdf, str. 50), tak v jeho upravené verzi z března 2023 zavázala k přípravě novely zákona o státním zastupitelství do konce roku 2022. Návrh (.pdf) novely zákona o státním zastupitelství odeslalo Ministerstvo spravedlnosti do připomínkového řízení v říjnu 2022. Poslanecké sněmovně ho poté Fialova vláda předložila v červnu 2023. Parlament novelu schválil v průběhu února a března 2024 a následně vyšla ve sbírce zákonů s účinností od 1. července 2024.

Oproti dřívějšímu znění zákona musí mít vláda důvod pro odvolání nejvyššího státního zástupce, jakým je například hrubé porušení svých povinností, ohrožení důstojnosti nebo vážnosti funkce či ohrožení důvěry v zákonnost, nestrannost a odbornost soustavy státních zastupitelství (.pdf, str. 2).

Novela (.pdf) zavedla sedmileté funkční období pro okresního, krajského, vrchního i nejvyššího státního zástupce. Nejvyšším státním zástupcem nemůže být nikdo jmenován více než jednou a nemůže se jím stát člověk, kterému bylo pravomocně uloženo kárné opatření.

Výběr vedoucích státních zástupců

Podle minulého znění zákona o státním zastupitelství jmenoval vrchního státního zástupce ministr spravedlnosti na návrh nejvyššího státního zástupce. Tento stav výše zmíněná novela zachovala, nově ale musí kandidáti na vrchního státního zástupce (stejně jako na krajského a okresního) projít nejdříve výběrovým řízením.

Pro účely těchto řízení na základě novely fungují výběrové komise (.pdf, str. 4), které mají pět členů. Jednoho jmenuje ministr spravedlnosti, dva členy nejvyšší státní zástupce a zbylé dva jmenuje vedoucí státní zástupce z nejbližšího vyššího státního zastupitelství v obvodu, kde má být nový vedoucí státní zástupce jmenován. Tedy např. krajský státní zástupce jmenuje dva členy do komise pro výběr okresního státního zástupce a vrchní státní zástupce jmenuje dva členy do komise pro výběr krajského státního zástupce.

Po provedení výběrového řízení navrhuje kandidáta ministru spravedlnosti buď vedoucí státní zástupce, který stojí v čele nejbližšího vyššího státního zastupitelství, nebo nejvyšší státní zástupce. Ministr jmenuje vybraného kandidáta na sedm let. Může ale také návrh na jmenování odmítnout, pokud kandidát nesplňuje předpoklady pro řádný výkon funkce (.pdf, str. 16 ze 60). V takovém případě musí ministr důvody svého rozhodnutí písemně sdělit jak navrhovateli, tak kandidátovi.

Závěr

Ministr spravedlnosti Pavel Blažek správně popisuje postup výběru kandidáta na pražského vrchního státního zástupce podle novely zákona o státním zastupitelství, která je účinná od 1. července 2024. Kandidát musí nejprve absolvovat výběrové řízení a až poté ho nejvyšší státní zástupce může navrhnout ministru spravedlnosti ke jmenování. Výrok tak hodnotíme jako pravdivý.

Pavel Blažek

Nakonec tam (ve výběrových komisích, pozn. Demagog.cz) mají čtyři státní zastupitelství, jednoho má ministerstvo.
Interview ČT24, 8. ledna 2025
Právní stát
Pravda
Novela zákona o státním zastupitelství určila, že komise pro výběr vedoucích státních zástupců tvoří pět členů. Dva jmenuje nejvyšší státní zástupce, dva vedoucí státní zástupci z nejbližšího vyššího stupně státního zastupitelství v daném obvodu a jednoho ministr spravedlnosti.

Ministr spravedlnosti Pavel Blažek v kontextu výroku odpovídal na otázku, kdo nastoupí do čela pražského Vrchního státního zastupitelství po Lence Bradáčové, jejíž nominaci na nejvyšší státní zástupkyni schválila vláda v první polovině ledna. Ministr Blažek řekl, že se ještě neví, kdo bude nástupcem Bradáčové, a přiblížil, že proces výběru bude probíhat podle nových pravidel, která zavádějí výběrová řízení, ve kterých o kandidátech rozhodují výběrové komise.

Výběr státních zástupců

Soustava státního zastupitelství se skládá z Nejvyššího státního zastupitelství, dvou vrchních, osmi krajských a 86 okresních státních zastupitelství. Je založena na systému nadřízenosti a podřízenosti jednotlivých stupňů, kdy jsou nižší stupně přímo podřízeny stupni vyššímu. V čele každého státního zastupitelství stojí vedoucí státní zástupce a ostatní státní zástupci jsou mu podřízeni.

Pavel Blažek mluví o změnách, které přinesla novela (.pdf) zákona o státním zastupitelství, kterou Poslanecká sněmovna schválila v únoru 2024. Návrh novely následně úspěšně prošel legislativním procesem a novela vyšla ve sbírce zákonů s účinností od 1. července 2024.

Nejvyššího státního zástupce podle zmíněného zákona jmenuje vláda na návrh ministra spravedlnosti. Tento postup se s přijatou novelou nezměnil, novinkou je pouze např. to, že vláda tohoto zástupce jmenuje na omezenou dobu sedmi let. Ostatní vedoucí státní zástupce před prosazením novely jmenoval ministr spravedlnosti na návrh nadřízeného zástupce (tzn. okresního státního zástupce navrhoval krajský, krajského vrchní a vrchního nejvyšší státní zástupce). Nejvyšší státní zástupce přitom mohl navrhovat jmenování i odvolání všech zástupců.

Stav, kdy „vrchního, krajského nebo okresního státního zástupce jmenuje ministr spravedlnosti na návrh vedoucího státního zástupce stojícího v čele nejblíže vyššího státního zastupitelství (…) nebo na návrh nejvyššího státního zástupce,“ novela zachovala. Nově ale musí nominovaní kandidáti projít výběrovým řízením a návrh na jejich jmenování lze ministrovi podat až po provedení výběrového řízení.

Pro účely těchto řízení na základě novely fungují výběrové komise (.pdf, str. 4), které se skládají z pěti členů. Jednoho z nich jmenuje ministr spravedlnosti a po dvou členech nejvyšší státní zástupce a vedoucí státní zástupce z nejbližšího vyššího státního zastupitelství v obvodu, kde má být nový vedoucí státní zástupce jmenován.

Zákon zároveň stanovuje, že i přes větší vliv státního zastupitelství v komisi může ministr spravedlnosti návrh na jmenování vedoucího státního zástupce odmítnout, pokud navržený kandidát nesplňuje předpoklady pro řádný výkon funkce (.pdf, str. 16 ze 60). V takovém případě ministr musí své rozhodnutí odůvodnit a písemně o něm vyrozumět jak navrhovatele, tak kandidáta.

Závěr

Novela zákona o státním zastupitelství, účinná od července 2024, zavedla pro výběr vedoucích státních zástupců výběrová řízení. V nich o kandidátech rozhodují pětičlenné výběrové komise. Jednoho ze členů jmenuje ministr spravedlnosti a čtyři jmenují představitelé státního zastupitelství (konkrétně nejvyšší státní zástupce a vedoucí státní zástupce z nejbližšího vyššího stupně). Výrok Pavla Blažka tak hodnotíme jako pravdivý.