Doprava v Karlovarském kraji

Krajské volby klepou na dveře a ani my jsme si je nemohli nechat ujít. Přinášíme tak ověření segmentu debaty kandidátů na hejtmana Karlovarského kraje, kterou vysílala Česká televize. Kolik žáků 9. tříd se na střední školu hlásí mimo region? Jak je na tom výstavba dálnice D6 a skutečně je Karlovarský kraj jediný, který nemá dálnici? To a mnoho dalšího se dozvíte v naší analýze.

Ověřili jsme

Předvolební debata České televize ze dne 2. září 2024 (moderátor Martin Řezníček, záznam)

Řečníci s počty výroků dle hodnocení

Dalibor Blažek

0
0
0

Petr Kulhánek

0
0
0

Karla Maříková

0
0

Markéta Monsportová

0
0
0

Jana Mračková Vildumetzová

0
0
0

Výroky

Dalibor Blažek Místní
Petr Kulhánek STAN
Karla Maříková SPD
Markéta Monsportová Piráti
Jana Mračková Vildumetzová ANO
Doprava 8 výroků
Krajské volby 2024 14 výroků
Obrana, bezpečnost, vnitro 1 výrok
Regiony 2 výroky
Školství, věda, kultura 3 výroky
Pravda 12 výroků
Nepravda 2 výroky
Zavádějící 0 výroků
Neověřitelné 0 výroků

Petr Kulhánek

Je kompletně připravena proměna kraje po útlumu těžby hnědého uhlí.
Krajské volby 2024
Pravda
Plán spravedlivé územní transformace schválili krajští zastupitelé Karlovarského kraje v září 2021. Cílem tohoto plánu je proměna kraje související mimo jiné s celoevropským cílem dosáhnout uhlíkové neutrality.

Hejtman Karlovarského kraje Petr Kulhánek z hnutí STAN v kontextu výroku mluví o již připravené transformaci kraje v souvislosti se zastavením těžby hnědého uhlí (video, čas: 5:51). Podle něj však bude nějaký čas trvat, než se rozsáhlé změny projeví, nicméně už dnes jsou dle jeho slov v procesu projekty, které by měly zastavit odliv lidí z kraje a naopak přilákat nové.

Plán spravedlivé územní transformace

V září 2021, tedy v době, kdy již Petr Kulhánek zastával funkci hejtmana Karlovarského kraje, schválili (.pdf, str. 15) karlovarští zastupitelé tzv. „Plán spravedlivé územní transformace“ (.pdf). Jeho cílem je pomoci kraji v přeměně z tradičně těžařského regionu na ekonomicky a sociálně vyspělejší území. Díky tomu by se podle Kulhánka mělo zamezit dalšímu odlivu mladých lidí, zlepšit možnosti pro nalezení zaměstnání a měla by se zvýšit celková kvalita života v kraji. Plán tak počítá s 11 strategickými projekty, které mají pomoci těchto cílů dosáhnout (.pdf, str. 104–108).

Plán proměny Karlovarského kraje navazuje na cíl EU dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2050 (.pdf, str. 14). Pro Karlovarský kraji je navíc v rámci transformace uhelných regionů z rozpočtu Evropské unie přidělena dotace ve výši 6,3 miliardy korun. Celkově bylo pro Českou republiku vyhrazeno z Fondu pro spravedlivou transformaci, který je zaměřený na zmírnění negativních dopadů spojených s odklonem od uhlí, přibližně 40 miliard korun. Kromě Karlovarského kraje tyto finanční prostředky připadnou ještě Ústeckému a Moravskoslezskému kraji.

Dodejme, že nehodnotíme, zda plán proměny skutečně povede k proměně krajské ekonomiky. Strategické projekty kritizovali někteří opoziční zastupitelé Karlovarského kraje, kterým vadil převážně výběr projektů určených k realizaci. Samotný Fond pro spravedlivou transformaci se už dřív potýkal s kritikou např. kvůli tomu, že některé projekty pochází od samotných uhelných firem. Transparency International pak za nedostatek fondu považovala neprůhlednost rozhodovacích procesů, které dle ní nahrávají korupčním rizikům a prosazování soukromých zájmů (.pdf, str. 39).

Závěr

Plán spravedlivé územní transformace Karlovarského kraje byl vypracován a následně schválen krajskými zastupiteli v září 2021. Cílem tohoto plánu je proměna Karlovarského kraje z těžařského regionu v přívětivější místo pro život a tím i zamezení dalšímu odlivu lidí z tohoto regionu. Výrok Petra Kulhánka tak hodnotíme jako pravdivý.

Jana Mračková Vildumetzová

Už na střední školy se dneska 18 % dětí hlásí mimo region a v rámci vysokého školství 96 % studentů se hlásí mimo Karlovarský kraj.
Krajské volby 2024
Školství, věda, kultura
Pravda
18 % žáků 9. tříd bydlících v Karlovarském kraji se v roce 2024 opravdu hlásilo na střední školu v jiném regionu. Přibližně 95 % vysokoškolských studentů pak odchází studovat mimo kraj, jak vychází z „Mapovací studie možností posílení vysokoškolského studia v Karlovarském kraji".

Poslankyně a kandidátka na hejtmanku za hnutí ANO Jana Mračková Vildumetzová v kontextu výroku mluví o potřebě vládní pomoci Karlovarskému kraji. Podle jejího názoru potřebuje kraj za pomoci státu zřídit vysokou školu, aby nedocházelo k odlivu studentů do jiných regionů.

V současné době je Karlovarský kraj jediným krajem v republice, který nemá vlastní vysokou školu, ačkoliv některé univerzity z ostatních krajů studium v Karlovarském kraji nabízejí. Ve veřejně dostupných zdrojích ani v databázi mediálních článků Newton jsme nenašli, kolik lidí odchází studovat mimo region. Obrátili jsme se proto na tiskového mluvčího hnutí ANO Martina Vodičku s dotazem, z jakého zdroje kandidátka tohoto hnutí čerpala informace.

Vodička nám zaslal „Mapovací studii možností posílení vysokoškolského studia v Karlovarském kraji se zaměřením na profesní bakalářské programy“ (.pdf). Studii zpracoval kolektiv autorů (str. 2), například Jan Vávra ze Sociologického ústavu Akademie věd nebo finanční ředitelka Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zita Nidlová (.pdf, str. 25).

Z této analýzy, která vznikla na základě Memoranda o spolupráci v oblasti profesního terciárního vzdělání uzavřeného mezi Hospodářskou komorou Karlovarského kraje, Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy a Karlovarským krajem (.pdf, str. 1), vychází, že přibližně 95 % studentů, kteří se hlásí na vysoké školy, odchází studovat mimo Karlovarský kraj. Důvodem je kromě nedostupnosti studia také nedostatek relevantních oborů, nízká prestiž poboček univerzit v regionu, snaha o osamostatnění a hledání lepších pracovních příležitostí (str. 5).

Co se týče odlivu žáků 9. tříd hlásících se na střední školy, z nich se podle analýzy v roce 2024 18 % hlásilo na školy mimo Karlovarský kraj. Zaslaný dokument se u tohoto čísla odvolává na data Odboru školství, mládeže a tělovýchovy Karlovarského kraje (.pdf, str. 35).

Jana Mračková Vildumetzová tedy uvádí přesná čísla, a její výrok proto hodnotíme jako pravdivý.

Jana Mračková Vildumetzová

Například jsme (hnutí ANO, pozn. Demagog.cz) otevřeli Střední policejní školu pod Ministerstvem vnitra, Střední vojenskou školu.
Krajské volby 2024
Školství, věda, kultura
Obrana, bezpečnost, vnitro
Pravda
Mezi lety 2018–2020, kdy v Karlovarském kraji vládlo hnutí ANO, v Sokolově otevřela nejprve pobočka Střední policejní školy Ministerstva vnitra a posléze i pobočka Vojenské střední školy Ministerstva obrany.

Jana Mračková Vildumetzová (ANO) zmiňuje otevření dvou středních škol jako příklad konkrétních kroků vlády Karlovarského kraje pod vedením hnutí ANO. Zjevně tedy mluví o volebním období 2016–2020, kdy byla tři roky hejtmankou a v roce 2020 ji poté ve funkci vystřídal její stranický kolega a náměstek Petr Kubis. Vítězné hnutí ANO tehdy vládlo v koalici s ODS, Hnutím nezávislých za harmonický rozvoj obcí a měst, Piráty a SPO.

V roce 2018 svou pobočku v Sokolově otevřela pražská Vyšší policejní škola a Střední policejní škola Ministerstva vnitra. Do prvního ročníku byli přijati uchazeči, kteří se z kapacitních důvodů nedostali na střední policejní školu v Praze.

V roce 2020 v Sokolově vznikla také pobočka Vojenské střední školy a Vyšší odborné školy Ministerstva obrany. Tato střední škola nabízí obor strojírenství se zaměřením na potřeby vzdušných sil armády. Původní plán otevřít vojenskou školu ve stejný rok, kdy zahájila výuku ta policejní, nevyšel kvůli nízkému počtu zájemců a náročnosti příjímacích zkoušek.

V rámci volebního období 2016–2020, kdy v Karlovarském kraji vládlo hnutí ANO, byly v Sokolově otevřeny pobočky dvou středních škol. V roce 2018 zahájila výuku Střední policejní škola Ministerstva vnitra a v roce 2020 pak Vojenská střední škola Ministerstva obrany. Výrok proto hodnotíme jako pravdivý.

Markéta Monsportová

Dělali jsme i nový projekt, který je zaměřen na návrat rodáků – jmenuje se to Návrat expatů – kdy jsme vyjeli i s komunikačním týmem do velkých měst, jako je Praha a Plzeň.
Krajské volby 2024
Pravda
Vedení Karlovarského kraje připravilo projekt zaměřený na přilákání odstěhovaných rodáků zpět do kraje. V rámci projektu se uskutečnila setkání s expaty v Praze a v Plzni.

Kandidátka Pirátů na hejtmanku Markéta Monsportová zmiňuje, jak se současné vedení Karlovarského kraje dle ní pokouší o zlepšení jeho reputace v okolí a popisuje, že se bývalé obyvatele kraje snaží přesvědčit o návratu.

Projektem „Návrat expatů“, jehož cílem je přilákat tzv. „expaty“ (v doslovném významu osoby, které pobývají mimo svou rodnou zemi), byli pověřeni Dominik Jandl, koordinátor pro návrat expatů, a Matyáš Smutný, marketingový stratég kraje. V rámci projektu uspořádali v červnu 2024 neformální setkání rodáků z Karlovarského kraje v Praze a Plzni, tedy ve městech, kam dlouhodobě směřuje vysoké procento lidí z kraje.

V Plzni byla rovněž spuštěna kampaň, která měla někdejší obyvatele Karlovarského kraje na setkání přilákat. Setkání v Praze se mj. zúčastnili i Markéta Monsportová a hejtman Karlovarského kraje Petr Kulhánek.

Vedení Karlovarského kraje tak skutečně vyvíjí snahu přilákat do kraje odstěhované rodáky prostřednictvím projektu „Návrat expatů“. V rámci projektu byla uspořádána setkání v Praze i v Plzni, kterých se zúčastnili i někteří karlovarští politici včetně Markéty Monsportové. Výrok proto hodnotíme jako pravdivý.

Markéta Monsportová

Zainvestovali jsme 2,4 miliardy do středních škol.
Krajské volby 2024
Školství, věda, kultura
Pravda
Uskutečněné a plánované investice do středních škol v Karlovarském kraji za současného zastupitelstva dosahují částky zhruba 2,5 miliardy korun.

Kandidátka Pirátů na hejtmanku Markéta Monsportová mluví o částce 2,4 miliard korun investovaných do zlepšení středních škol v Karlovarském kraji s využitím peněz od Evropské unie (EU) z Fondu pro spravedlivou transformaci, který jde v ČR na pomoc uhelným regionům. Z kontextu výroku vyplývá, že mluví o tomto volebním období, kdy jsou Piráti v kraji součástí vládnoucí koalice.

Investice do středních škol

Současné krajské zastupitelstvo schválilo realizaci řady projektů týkající se rekonstrukce učeben a zajištění kvalitního internetového připojení především na středních školách. Na modernizaci odborných učeben bylo vyčleněno celkem 369 389 000 Kč aٔ na konektivitu škol, tedy internetové připojení, dohromady 125 946 527 Kč (.pdf, str. 3). Na část projektů jsou vyhrazené příspěvky z EU (.pdf, str. 1).

Další projekt plánovaný současným vedením kraje je modernizace Střední průmyslové školy keramické a sklářské v Karlových Varech. V rámci rekonstrukce má dojít k výstavbě nových budov s moderně vybavenými učebnami. Předpokládané způsobilé náklady projektu se pohybují kolem 1,4 mld. Kč, z nichž asi 1,2 mld. má přispět EU ze zmíněného Fondu spravedlivé transformace.

Karlovarský kraj rovněž plánuje výstavbu nové budovy Střední živnostenské školy v Sokolově, jejíž výstavbu má začít v roce 2025. Cena stavby je vyčíslena na 600 milionů korun. Kraj plánuje stavbu financovat zejména pomocí půjčky z Národní rozvojové banky, zbytek pak z vlastních zdrojů a z dotací od EU. 

Závěr

Celková částka vydaná na plánované projekty činí přibližně 2,5 miliardy korun, což se vejde do naší standardní 10% tolerance u číselných údajů. Výrok Markéty Monsportové tak hodnotíme jako pravdivý.

Karla Maříková

Jako jediný kraj nemáme dálnici.
Doprava
Krajské volby 2024
Nepravda
Dálnice D6 sice není zcela hotová, v Karlovarském kraji je ale zprovozněna mezi Vary a Chebem. Není tedy pravda, že by v kraji chyběla dálnice.

Karla Maříková v debatě tvrdí, že Karlovarský kraj jako jediný nemá dálnici. Na reakci moderátora, který podotýká, že dálnice v kraji je, Maříková odpovídá, že to je podle ní dálnice „odnikud nikam“. 

Jedná se o dálnici D6, která má spojovat Prahu s Karlovarským krajem přes Karlovy Vary, Sokolov a Cheb. Na její trase z Prahy do Pomezí nad Ohří u německých hranic bylo v posledních letech do provozu uvedeno zatím pouze šest úseků. Většina z nich se přitom nachází ještě ve Středočeském a Ústeckém kraji. Úsek Lubenec-Bošov pak vede z Ústeckého do Karlovarského kraje (.pdf, str. 3).

Další části D6 byly zprovozněny již v minulosti, její výstavba jako rychlostní silnice začala již v osmdesátých letech minulého století. V současnosti je dálnice v Karlovarském kraji hotová mezi Karlovými Vary a Chebem, přičemž část mezi Prahou a Vary má být zcela zprovozněna v roce 2028. V letech 2029–2031 je pak v plánu výstavba poslední části dálnice, a to spojení Chebu s německou hranicí (.pdf, str. 4).

Dálnice D6 tedy sice v současnosti není zcela dokončená, některé její části jsou ale již v provozu. Ke dni vysílání námi ověřované debaty je dálnice v Karlovarském kraji zprovozněna mezi Vary a Chebem, a výrok Karly Maříkové proto hodnotíme jako nepravdivý.

Karla Maříková

Nemáme (Karlovarský kraj, pozn. Demagog.cz) komplexní onkologické centrum.
Krajské volby 2024
Regiony
Pravda
Karlovarský kraj je jedním ze dvou krajů, ve kterých se nenachází ani jedno komplexní onkologické centrum.

Poslankynělídryně kandidátky SPD a Trikolory do krajských voleb v Karlovarském kraji Karla Maříková v debatě reagovala na dotaz ohledně stavu Karlovarského kraje. Podle ní má kraj i přes svůj potenciál velké nedostatky, přičemž jako jeden z příkladů uvedla, že se v něm nenachází komplexní onkologické centrum. Tuto situaci považuje za následek toho, že je kraj ze strany vlád dlouhodobě opomíjený.

Komplexní onkologická centra jsouzdravotnická zařízení či jejich sdružení, která v rámci péče o onkologické pacienty splňují odborná kritéria deklarovaná Českou onkologickou společností“. Do těchto kritérii spadá např. počet a odbornost personálu, typ vybavení nebo minimální počet lůžek (.pdf, str. 29–32). Cílem těchto center nemá být jen přímá péče o pacienty, ale také organizace onkologické péče v regionu (str. 32).

Ve většině krajů v současnosti funguje jedno či více komplexních onkologických center. Výjimku tvoří pouze Středočeský a zmiňovaný Karlovarský kraj, ve kterých se žádné nenachází. Výrok tak hodnotíme jako pravdivý.

Petr Kulhánek

(...) schválení dostavby z končící dálnice u Chebu na státní hranici, to schválilo Ministerstvo dopravy. Už se projektuje.
Doprava
Krajské volby 2024
Pravda
Výstavbu úseku dálnice D6 z Chebu k německé státní hranici schválilo Ministerstvo dopravy v dubnu 2024. V současné době je ve fázi přípravy.

Úsek dálnice z Chebu k česko-německé státní hranici je součástí stavby dálnice D6. Ta má po dokončení vést od Prahy přes Karlovy Vary a právě Cheb až k hranici a má nahradit současnou silnici I/6. Hlavní rozdíl mezi nynější a plánovanou komunikací je rozšíření počtu pruhů. Stavby i přípravné fáze úseků probíhají hned na několika místech.

Jedním z úseků, který je v současnosti ve fázi přípravy, je právě 6,6 km dlouhý úsek z Chebu do Pomezí nad Ohří, tedy k poslední obci před česko-německou státní hranicí. 

Centrální komise Ministerstva dopravy výstavbu tohoto úseku schválila v dubnu 2024 (.pdf, str. 4). Zahájení výstavby je plánované na rok 2029 a dokončení o dva roky později (str. 4).

Jelikož stavbu zmiňovaného úseku dálnice D6 k hranicím s Německem schválilo Ministerstvo dopravy a je nyní připravována, hodnotíme výrok hejtmana Karlovarského kraje Petra Kulhánka jako pravdivý.

Jana Mračková Vildumetzová

Teď se otevřel obchvat Krupé, 6,5 kilometru.
Krajské volby 2024
Doprava
Pravda
Ředitelství silnic a dálnic na konci srpna zprovoznilo přeložku u obce Krupá měřící 6,5 kilometru.

Jana Mračková Vildumetzová mluví o výstavbě dálnice D6, která má spojovat Karlovarský kraj s Prahou. Její trasa povede přes Karlovy Vary, Sokolov a Cheb až k německým hranicím. V provozu jsou zatím pouze některé její části, přičemž v Karlovarském kraji je dokončená trasa mezi Vary a Chebem.

Nejnovějším zprovozněným úsekem na trase z Prahy do Karlových Varů je 6,5 kilometrů dlouhá přeložka u obce Krupá (.pdf). Její stavba začalabřeznu 2022 a k otevření došlo 27. srpna 2024. Přeložka navázala na již zprovozněný úsek od Prahy končící u Krušovic.

otevření prvního úseku D6 došlo již v roce 1985. Dokončení dálnice mezi Prahou a Karlovými Vary je plánováno na rok 2028, čímž dojde ke spojení hlavního města s Chebem. V letech 2029–2031 je pak v plánu výstavba poslední části dálnice, a to spojení Chebu s německou hranicí (.pdf, str. 4).

Přeložka u obce Krupé měřící 6,5 kilometru se skutečně nedávno otevřela, a to konkrétně na konci srpna. Výrok Jany Mračkové Vildumetzové tak hodnotíme jako pravdivý.

Jana Mračková Vildumetzová

Vůbec se nezačínají realizovat úseky (dálnice D6, pozn. Demagog.cz) v Karlovarském kraji, pořád se realizují v Ústeckém a ve Středočeském.
Krajské volby 2024
Doprava
Pravda
Ve Středočeském a Ústeckém kraji probíhají práce na třech úsecích D6. V Karlovarském kraji by realizace jednoho nového úseku měla začít až na přelomu let 2024 a 2025, nyní probíhá výběr zhotovitele a výkup pozemků. Stavba dalších úseků D6 se v kraji plánuje na roky 2025–2028.

Jana Mračková Vildumetzová (ANO) mluví v kontextu výroku o potřebě dokončení dálničního spojení Karlovarského kraje s Prahou. Podle jejích slov předchozí vlády nevyvinuly dostatek snahy, aby se dálnice D6 zrealizovala. Dodává, že prioritu mají jiné kraje jako Ústecký nebo Středočeský a Karlovarský kraj se v tomto ohledu zanedbává, což podle ní přispívá k vysoké nehodovosti v tomto regionu.

Realizace dálnice D6

V současné době jsou v realizaci tři úseky dálnice D6 společně s odpočívkou Kolešov. Tyto úseky se nachází na území Středočeského a Ústeckého kraje a jejich otevření se plánuje na rok 20252027 (vše .pdf, str. 4). V Karlovarském kraji se nyní žádná část dálnice D6 nebuduje. Nejnovější dálniční stavba v tomto regionu přitom pochází z roku 2012.

K zahájení prací na několika úsecích D6 v Karlovarském kraji má podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dojít v roce 2025, konkrétně se jedná o trasu mezi Žalmanovem a Bošovem. V případě úseku Knínice–Bošov ŘSD předpokládá, že se se stavbou začne už na přelomu letošního a příštího roku. U zmíněných úseků v současné době probíhá výkup pozemků (.pdf, str. 4), u jednoho z nich bylo v červenci 2024 zahájeno řízení na výběr zhotovitele.

Realizace posledních dvou úseků, které by propojily Karlovy Vary s Prahou, by pak měla proběhnout v letech 2026 až 2028. Výhledově by mohla dálnice D6 vést z Chebu až na hranice s Německem. Dodejme, že dokončení dálnice D6 se stále prodlužuje, v roce 2021 tehdejší premiér Andrej Babiš sliboval dokončení dálnice do roku 2025, později mluvil o roku 2026. Na vině jsou komplikace při výkupu pozemků nebo výběr zhotovitele.

Závěr

V současné době jsou realizovány tři úseky dálnice D6 ve Středočeském a Ústeckém kraji. V Karlovarském kraji se žádný úsek nebuduje, poslední se zde otevřel v roce 2012. Podle plánů Ředitelství silnic a dálnic se jeden nový úsek D6 v Karlovarském kraji začne realizovat až na přelomu roku 2024 a 2025, zatím u tohoto projektu probíhá řízení na výběr zhotovitele a výkup pozemků. Výstavba dalších částí D6 na trase mezi Prahou a Karlovými Vary se plánuje na roky 2025 až 2028. Výrok Jany Mračkové Vildumetzové tak hodnotíme jako pravdivý.

Jana Mračková Vildumetzová

Z Varů do Chebu nemusí mít lidé dálniční známku, to se podařilo prosadit od roku 2018.
Krajské volby 2024
Doprava
Regiony
Pravda
Úsek dálnice D6 mezi Karlovými Vary a Chebem je od ledna 2018 bez poplatku. Toto opatření prosadil tehdejší ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Jana Mračková Vildumetzová (ANO) v debatě mluví o dostavbě dálnice D6, která má spojit Karlovarský kraj s Prahou. Zprovozněné jsou zatím pouze některé její části, přičemž v Karlovarském kraji je dokončená trasa mezi Karlovými Vary a Chebem. Ta je od 1. ledna 2018 osvobozena od poplatků a k jízdě po této dálnici tedy není potřeba dálniční známka. Důvodem pro toto rozhodnutí bylo mj. zklidnění dopravy v okolních obcích.

Tento krok byl součástí iniciativy tehdejšího ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO), který rozšířil počet nezpoplatněných dálničních úseků již od roku 2016. Další pak přibyly v roce 2017, kdy Ministerstvo dopravy od poplatků osvobodilo 111 kilometrů dálnic. Cílem těchto opatření bylo snížit množství aut v centrech velkých měst. Osvobozené úseky tedy nejčastěji tvořily obchvaty měst a části dálnic, které spojují nezpoplatněné silnice.

Zastupitelstvo Karlovarského kraje usiluje o zachování nezpoplatněného úseku mezi Karlovými Vary a Chebem do té doby, než budou dostavěny zbývající úseky D6. Spojení s Prahou má být dokončeno v roce 2028. V letech 2029–2031 je pak v plánu výstavba poslední části dálnice, a to spojení Chebu s německou hranicí (.pdf, str. 4).

Část dálnice mezi Karlovými Vary a Chebem je tedy bez poplatku a řidiči po ní od začátku roku 2018 můžou jezdit bez dálniční známky. Tento krok prosadil někdejší ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Výrok Jany Mračkové Vildumetzové tak hodnotíme jako pravdivý.

Petr Kulhánek

(...) veřejně dostupným dokumentem, kde je aktualizovaná výstavba všech úseků (dálnice D6 pozn. Demagog.cz). To znamená, že se pokračuje směrem od Prahy.
Doprava
Krajské volby 2024
Pravda
Ředitelství silnic a dálnic pravidelně zveřejňuje harmonogramy výstavby dálnice D6, které ukazují, že výstavba postupuje od Prahy na západ. Aktuálně probíhají práce ve Středočeském a Ústeckém kraji, celá dálnice včetně úseků v Karlovarském kraji by měla být dokončena v roce 2028.

Petr Kulhánek (STAN) svým výrokem navazuje na diskuzi ohledně průběhu výstavby dálnice D6 z Prahy do Karlových Varů. Dálnice D6 je jednou z nejvíce rozestavěných dálnic v Česku. V současnosti probíhá výstavba tří úseků ve Středočeském a Ústeckém kraji o celkové délce 26,5 kilometru v oblastech Hořesedly, Hořovičky a mezi křižovatkou u Jesenice a Lubencem.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zveřejňuje pravidelné aktualizace o výstavbě dálnic včetně D6 ve svých veřejně dostupných dokumentech. Výstavba dálnice D6 probíhá v několika úsecích (.pdf, str. 2). Následující tabulka obsahuje přehled všech úseků D6 mezi Prahou a Karlovými Vary, které dosud nebyly zprovozněny.

Veškeré stavební práce v současnosti probíhají ve Středočeském a Ústeckém kraji, k zahájení výstavby na pěti úsecích D6 na území Karlovarského kraje by mělo dojít až v následujících letech. Petr Kulhánek tedy správně uvádí, že práce postupují směrem od Prahy (ke Karlovým Varům). Podle webu ŘSD byl harmonogram výstavby naposledy aktualizován k 28. srpnu 2024. Celá dálnice by měla být dokončena v roce 2028, její prodloužení (.pdf) z Chebu až na hranice s Německem je podle ŘSD ve výhledu na roky 2029–2031.

ŘSD zveřejňuje dostupné informace, které obsahují aktualizovaný harmonogram výstavby všech úseků dálnice D6. Tyto dokumenty ukazují, že výstavba opravdu pokračuje směrem od Prahy na západ. Výrok Petra Kulhánka proto hodnotíme jako pravdivý.

Petr Kulhánek

Dnešní I/13 (...) úsek, který jsme (...) dotáhli do schválení centrální komisí řešení, že bude vystavěno v novém koridoru šířkové uspořádání 2+1 nebo 2+2 po celé délce z Ostrova směrem do Ústeckého kraje.
Krajské volby 2024
Doprava
Pravda
Centrální komise Ministerstva dopravy v červenci schválila rozšíření silnice I/13 z Ostrova do Ústeckého kraje, a to v uspořádání 2+1 pruh.

Petr Kulhánek mluví o úseku na silnici I/13, která začíná v Karlovarském kraji a vede přes Ústecký kraj do Libereckého až na hranice s Polskem. Úsek, na který hejtman Kulhánek zjevně naráží, vede z Ostrova do Smilova, tedy právě do sousedního Ústeckého kraje. Kvůli špatné dopravní situaci se dlouhodobě řeší možné varianty rozšíření silnice (.pdf).

Na základě veřejně dostupných zdrojů lze zjistit, že v roce 2020 proběhlo zadání studie, která měla za cíl najít možná řešení rozšíření úseku Ostrov–Smilov na čtyřpruhové uspořádání. Studie nabízí dvě varianty, které vedou po téměř identických trasách, ale ve druhé variantě je navíc zahrnutý tunel navržený v blízkosti čedičové žíly Boč (.pdf, str. 10, 21). Projektant studie se více klonil právě k druhé variantě, a to i přesto, že by byla spojena s vysokými investičními náklady a velkými zásahy do přírody (str. 38).

Výkres navrhovaných variant vedení trasy silnice I/13, Zdroj: stavbykarlovarska.cz (.zip, E.2.1_Porovnani_Prehledna_situace.pdf)

Z veřejně dostupných zdrojů nelze zjistit, která z variant byla nakonec vybrána, ani jestli došlo ke schválení projektu. S dotazem jsme se proto obrátili na tiskovou mluvčí Karlovarského kraje. Následně nám odpověděla Veronika Svobodová z Oddělení komunikace a marketingu. Ta uvedla, že „na základě podnětu Karlovarského kraje bylo ze strany ŘSD (Ředitelství silnic a dálnic, pozn. Demagog.cz) přistoupeno k rozhodnutí o vypracování nové studie“, která porovnávala hned čtyři možnosti rozšíření silnice I/13.

Svobodová také napsala, že Centrální komise Ministerstva dopravy v červenci 2024 přijala usnesení, ze kterého vyplývá, že ŘSD bude v úseku Horní Žďár–Klášterec nad Ohří (tedy od části Ostrova až do Ústeckého kraje) pokračovat v přípravě dle varianty, která podél levé strany Ohře navrhla uspořádání pruhů ve formátu 2+1. Tento závěr Centrální komise ministerstva redakci Demagog.cz potvrdil také mluvčí Ministerstva dopravy František Jemelka.

Závěr

Z vyjádření Oddělení komunikace a marketingu Karlovarského kraje a mluvčího Ministerstva dopravy tedy vyplývá, že Centrální komise resortu dopravy skutečně schválila rozšíření pruhů silnice I/13 z Ostrova do Ústeckého kraje, a to v uspořádání 2+1. Výrok Petra Kulhánka tak hodnotíme jako pravdivý.

Dalibor Blažek

Dneska je vyprojektovaný obchvat Františkových Lázní.
Doprava
Krajské volby 2024
Nepravda
Plány na výstavbu tzv. velkého obchvatu u Horních Loman, tedy části Františkových Lázní, se objevují již řadu let. Konkrétní projekt, na jehož základě by se se stavbou obchvatu Františkových Lázní mohlo začít, v současnosti ale zpracován není.

Dalibor Blažek v debatě mluvil o možném napojení dálnice, která končí poblíž Františkových Lázní, na německou dálniční síť. Řešením by podle něj bylo vybudování dálnice směrem na Aš. Právě v této souvislosti zmiňuje, že je „vyprojektovaný“ obchvat Františkových Lázní.

Františkovy Lázně a silnice

Funkci obchvatu Františkových Lázní plní v současnosti státní silnice I/21 (.pdf, str. 3). Tu momentálně čekají stavební úpravy, v plánu je nicméně pouze zklidnění dopravy prostřednictvím výstavby kruhových objezdů (.pdf, str. 2; .pdf, str. 1).

Podle územního plánu již z roku 2011 počítaly Františkovy Lázně s tím, že kolem města v budoucnu povede čtyřpruhový obchvat s mimoúrovňovým křížením (.pdf, str. 35). Ve zprávě o uplatňování územního plánu z roku 2023 pak město zmiňuje, že nová plánovací dokumentace „řeší nový obchvat“ (.pdf, str. 9–10 a 30), tedy změnu trasy stávající silnice I/21.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v jednom z dokumentů z května 2024 (.pdf) uvádí, že příprava stavby tzv. velkého obchvatu u Horních Loman (místní části Františkových Lázní) byla „dočasně odložena z důvodu nedostatečného společensko-ekonomického přínosu“. Proto se podle ŘSD zatím připravuje pouze úprava křižovatek na nynější trase silnice I/21 (str. 4).

V dokumentu ŘSD, který se týká přestavby křižovatek (.pdf, str. 3), je v mapě vidět i starší návrh trasy nového obchvatu (.pdf). Bližší informace o tom, v jaké fázi se jeho příprava zastavila, se nám ovšem ve veřejně dostupných zdrojích nepodařilo dohledat. S dotazem jsme se proto obrátili přímo na ŘSD. Jeho tiskové oddělení pro Demagog.cz uvedlo, že v roce 2018 vzniklaStudie prověření řešení silnice“, která neprokázala, že by i po všech úsporných opatřeních existovala „varianta, která by přinesla akceptovatelný společensko-ekonomický přínos“.

Závěr

ŘSD tedy v současnosti s přípravami stavby nového obchvatu Františkových Lázní nepokračuje. Pro Demagog.cz ŘSD upřesnilo, že provedená studie neukázala, že by některá z variant obchvatu byla ekonomicky a společensky schůdná. Konkrétní projekt, na jehož základě by se se stavbou obchvatu Františkových Lázní mohlo začít, v současnosti zpracován není. Výrok tak hodnotíme jako nepravdivý.