Přehled ověřených výroků

Bez tématu11,660 výroků
Ekonomika629 výroků
Koronavirus463 výroků
Obrana, bezpečnost, vnitro342 výroků
Evropská unie310 výroků
Zahraniční politika272 výroků
Sociální politika232 výroků
Prezidentské volby 2023229 výroků
Sněmovní volby 2025226 výroků
Invaze na Ukrajinu196 výroků
Sněmovní volby 2021179 výroků
Poslanecká sněmovna177 výroků
Právní stát155 výroků
Energetika144 výroků
Školství, věda, kultura139 výroků
Krajské volby 2020137 výroků
Doprava135 výroků
Zdravotnictví135 výroků
Životní prostředí101 výroků
Komunální volby 202284 výroků
Regiony81 výroků
Vnitrostranická politika80 výroků
Krajské volby 202455 výroků
Rozpočet 202252 výroků
Rozpočet 202146 výroků
Evropské volby 202440 výroků
Zemědělství40 výroků
Střet zájmů32 výroků
Rozpočet 202628 výroků
Senátní volby 202426 výroků
Migrace23 výroků
Kauza Dozimetr21 výroků
Cesta na Tchaj-wan20 výroků
Rozpočet 202318 výroků
Konflikt Izrael – Hamás13 výroků
Bitcoinová kauza12 výroků
Rozpočet 202511 výroků
Rozpočet 20248 výroků
Útok na Izrael5 výroků
Pražský hrad4 výroky
Zrušit filtry
Pravda
Andrej Babiš se s ukrajinským prezidentem Zelenským osobně setkal na Valném shromáždění OSN v New Yorku v září 2019 a při návštěvě Ukrajiny v listopadu téhož roku. V říjnu 2025 spolu oba politici mluvili telefonicky.

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš odpovídá na otázky týkající se budoucí zahraniční politiky, kterou by jeho vláda po svém jmenování prosazovala. Reaguje přitom na dotaz, zda už jej kontaktoval ukrajinský prezident Zelenskyj. Andrej Babiš odpovídá, že si spolu již volali a měli relativně dlouhý hovor. Zároveň také uvádí, že se s ukrajinským prezidentem domluvili na návštěvě jeho země po sestavení vlády, a dodává, že spolu již několikrát mluvili.

První setkání Andreje Babiše a Volodymyra Zelenského

První setkání, které mezi bývalým českým premiérem a tehdy nově zvoleným prezidentem Ukrajiny Volodymyrem Zelenským proběhlo, se konalo během Valného shromáždění OSN v září 2019 v New Yorku. Tehdejší premiér Babiš během něj se Zelenským řešil vztahy obou států i pozici zemí Visegrádské skupiny a v rámci českého předsednictví V4 pozval ukrajinského prezidenta do Prahy na setkání s jejími dalšími zástupci. Volodymyr Zelenskyj zase pozval Andreje Babiše na Ukrajinu.

Cesta Andreje Babiše na Ukrajinu

Andrej Babiš v listopadu 2019 navštívil Ukrajinu, kde jednal s tehdejším ukrajinským předsedou vlády Oleksijem Hončarukem, tehdejším předsedou ukrajinského parlamentu Dmytrem Razumkovem a také se samotným prezidentem Zelenským. Jednalo se o první návštěvu českého premiéra na Ukrajině po jedenácti letech. Andrej Babiš tehdy znovu pozval prezidenta Zelenského na jednání V4 do Prahy.

Podle vyjádření Andreje Babiše na síti X z 9. října 2025 se jednalo o jejich třetí a zároveň zatím poslední setkání. O žádném dalším společném jednání jsme žádné zmínky nenalezli ani v médiích, ani na Babišových sociálních sítích. V lednu 2023 v rámci prezidentských voleb Babiš mimo jiné zmínil, že „s prezidentem Zelenským jednal i ve Skotsku“ (video, čas 21:28). Toto tvrzení se nám z veřejně dostupných zdrojů nicméně ověřit nepodařilo. Oba politici se ale účastnili klimatické konference COP26 ve skotském Glasgow v listopadu 2021. S dotazem, zdali tam Babiš jednal se Zelenským nebo se s ním případě setkal při jiné příležitosti, jsme se obrátili na tiskového mluvčího hnutí ANO Martina Vodičku, který nám ke dni vydání naší analýzy neodpověděl.

Telefonát mezi Babišem a Zelenským

Den před námi ověřovaným rozhovorem pro Deník.cz si prezident Zelenskyj a Andrej Babiš telefonovali. V rozhovoru měl předseda hnutí ANO vyjádřit svou podporu a popřát Zelenskému, aby válka na Ukrajině co nejdříve skončila. Oba se podle Babiše zároveň domluvili na možném budoucím setkání, kdy by Andrej Babiš osobně přijel na Ukrajinu. Podle Volodymyra Zelenského budou další spolupráci řešit právě během osobního setkání.

Závěr

Předseda hnutí ANO skutečně s Volodymyrem Zelenským mluvil už nejméně třikrát. Z veřejných zdrojů jsou známé dvě osobní schůzky obou politiků, jedna během Valného shromáždění OSN v New Yorku v září roku 2019, druhá během cesty Andreje Babiše na Ukrajinu v listopadu téhož roku. V říjnu 2025 si spolu telefonovali. Podle Babišova příspěvku na síti X z letošního října dokonce došlo už ke třem osobním setkáním, k tomu třetímu jsme však nedohledali doklady. Obrátili jsme se proto na tiskového mluvčího hnutí ANO, odpověď jsme ke dni vydání analýzy nedostali. Oba politici spolu však skutečně mluvili alespoň třikrát vč. telefonních hovorů, výrok tedy hodnotíme jako pravdivý.

Zavádějící
Slogan na billboardu Andreje Babiše „Nezavleču Česko do války. Jsem diplomat. Ne voják“ v rámci kampaně před prezidentskými volbami v roce 2023 Petra Pavla sice explicitně nezmínil, Babiš ale později upřesnil, že text mluví právě o Pavlovi.

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš reaguje na otázku moderátorky ohledně kampaně před prezidentskými volbami v roce 2023, ve kterých ve druhém kole kandidoval proti současné hlavě státu Petru Pavlovi. V kontextu výroku tvrdí, že se kampaň vyostřila kvůli přístupu tehdejší vládní pětikoalice, a dodává, že Pavel proti němu nevedl agresivní kampaň. Následně opravuje redaktorku a uvádí, že neříkal, že by chtěl Pavel zavléct Česko do války, ale že pouze vyzdvihoval svoje kvality diplomata.

Předvolební kampaň

Andrej Babiš zjevně naráží na své předvolební billboardy, které se objevily po prvním kole voleb a na kterých stáloNezavleču Česko do války. Jsem diplomat. Ne voják“. Tento slogan byl předmětem kritiky, po prezidentském duelu v Blesku Babiš ovšem uváděl, že billboardy měnit nechce, a dodal, že ilustrují jeho snahu ukončit válku a zprostředkovat mír.

Zdroj: ČT24

Andrej Babiš tedy o svém tehdejším protikandidátovi, který je armádním generálem ve výslužbě a v minulosti byl náčelníkem generálního štábu české armády a předsedou Vojenského výboru NATO, na billboardech explicitně nemluvil. České televizi nicméně předvolební slogan v návaznosti na probíhající kritiku, že je urážlivý vůči vojákům, tehdy vysvětloval slovy: „Samozřejmě na tom billboardu mluvím o panu Pavlovi a možná místo voják tam mělo být generál.“ (video, čas 3:59) Později se objevily billboardy s textem „Generál nevěří v mír. Volte mír. Volte Babiše“.

Zdroj: iRozhlas

Závěr

Andrej Babiš správně uvádí, že v kampani před prezidentskými volbami v roce 2023 používal slogan, ve kterém stálo, že nezavleče Česko do války, jelikož je diplomat, a ne voják. Ačkoliv text Petra Pavla explicitně nezmiňoval, Babiš později upřesnil, že slogan, resp. billboard mluví právě o Pavlovi. Zjevně tak naznačoval, že právě Pavel by ČR mohl do zatáhnout do války. Výrok z tohoto důvodu hodnotíme jako zavádějící.

Pravda
Návrh rozpočtu EU na rok 2026 skutečně počítá s další podporou Ukrajiny, a to prostřednictvím makrofinanční pomoci nebo projektu Nástroj pro Ukrajinu.

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš odpovídá na otázku, zda by jako premiér revidoval vztahy s Ukrajinou. Vysvětluje, že státní rozpočet je momentálně „na dně“ a nejsou v něm prostředky pro přímou finanční pomoc Ukrajině. Dodává, že české zbrojařské firmy mohou dále exportovat svoje zboží na Ukrajinu a Česká republika bude Kyjev podporovat prostřednictvím unijního rozpočtu a přímé humanitární pomoci.

Rozpočet EU

Evropská unie přijímá dlouhodobé výdajové plány, tzv. víceleté finanční rámce, kde si stanovuje výdajové priority a limity na několik let dopředu. Stávající dlouhodobý rozpočet byl sestaven na období 2021–2027. Kromě dlouhodobého rozpočtu se přijímá i roční rozpočet. Ten stanovuje výdaje a příjmy na daný rozpočtový rok, a to podle částek schválených v dlouhodobém rozpočtu.

Návrh rozpočtu předkládá Evropská komise a ten poté schvaluje Evropský parlament a Rada EU, které tvoří tzv. rozpočtový orgán. Unijní rozpočet, na rozdíl od státních rozpočtů členských států, musí být vyrovnaný. Je financován převážně z vlastních zdrojů, kam spadají příspěvky členských států odvíjející se od výše jejich hrubého národního důchodu (HND) nebo příspěvky založené na dani z přidané hodnoty. Další vlastní zdroje získává Unie například z cel.

Unijní pomoc Ukrajině

V letech 2022–2024 Evropská unie poskytovala finanční podporu Ukrajině prostřednictvím balíčků makrofinanční pomoci. Od roku 2024 začala Unie Ukrajinu podporovat také pomocí tzv. Nástroje pro Ukrajinu.

Návrh unijního rozpočtu na rok 2026 zatím počítá s makrofinanční pomocí Ukrajině ve výši 300 tisíc eur (.pdf, str. 20) a podporou v rámci Nástroje pro Ukrajinu nejméně ve výši 3,9 miliardy eur (str. 23). Představitelé EU dále navrhují poskytnout Ukrajině půjčku ve výši 140 miliard eur, která by byla financovaná ze zmražených ruských státních dluhopisů.

Závěr

Rozpočet Evropské unie je financován primárně z příspěvků členských států. Podle návrhu rozpočtu na rok 2026 přislíbila pomoc Ukrajině nejméně ve výši 3,9 miliardy eur. Skutečně tedy platí, že Česká republika bude podle aktuálního návrhu přispívat na podporu Ukrajiny prostřednictvím unijního rozpočtu. Výrok Andreje Babiše proto hodnotíme jako pravdivý.

Věra Kovářová

Máme tady také čtvrtinu dětí (z celkového počtu ukrajinských uprchlíků. pozn. Demagog.cz).
Předvolební debata, 15. září 2025
Invaze na Ukrajinu
Sněmovní volby 2025
Migrace
Pravda
Podle Ministerstva vnitra v Česku ke konci června 2025 pobývalo asi 374 tisíc uprchlíků z Ukrajiny, z nichž 24 % představovaly děti.

Ke konci června 2025 v Česku podle Ministerstva vnitra dlouhodobě žilo zhruba 580 tisíc ukrajinských občanů. Toto číslo ale zahrnuje také Ukrajince (.pdf, str. 6), kteří do ČR přišli již před 24. únorem 2022, kdy začala ruská invaze. V rámci EU mohou uprchlíci z Ukrajiny žádat o tzv. dočasnou ochranu, která se týká těch, co zemi opustili právě po zahájení invaze. Česko v závěru prvního pololetí evidovalo asi 374 tisíc uprchlíků z Ukrajiny s dočasnou ochranou, z nichž bylo 24 % dětí (.pdf, str. 9). Výrok Věry Kovářové tak hodnotíme jako pravdivý.

Pravda
Tomio Okamura opakovaně požadoval revizi povolení k pobytu pro Ukrajince, jelikož dle něj berou práci českým občanům. Zůstat by podle Okamury měli pouze ti, na jejichž pracovní místo není k dispozici žádný český občan.

Kritický přístup k ukrajinským uprchlíkům zaujal Tomio Okamura již v prvních měsících po vypuknutí války na Ukrajině. V červnu 2022 v Poslanecké sněmovně řekl, že pomoc by měla být poskytována pouze skutečným válečným uprchlíkům, měla by být přiměřená a časově omezená na nezbytně nutné období. Dále dodal, že jakmile v daných lokalitách na Ukrajině válka skončí, měli by se uprchlíci vrátit zpět.

V roce 2023 Okamura na CNN Prima News znovu uvedl (video, čas 9:20), že je třeba pomáhat pouze „skutečným“ ukrajinským uprchlíkům, přičemž tvrdil, že většina z nich jsou ekonomičtí migranti, kteří „vysávají sociální dávky". V listopadu 2023 prohlásil (video, čas 6:29), že by na pomoc ukrajinským uprchlíkům neměly jít žádné finanční prostředky a veškerá podpora by měla směřovat výhradně českým občanům. O měsíc později zdůraznil nutnost ukončit povolení k pobytu těm Ukrajincům, kteří prokazatelně nepocházejí z oblastí aktivního konfliktu.

O ukrajinských uprchlících Okamura mluvil i v roce 2025, když např. v srpnu uvedl, že ukrajinští uprchlíci „berou naším lidem práci“ a požadoval (video, čas 0:34) revizi povolení k pobytu. Na jejím základě by měli v Česku zůstat pouze Ukrajinci, kteří mají pracovní místo, na které není k dispozici český občan. O revizi pobytu Ukrajinců, kteří podle něj berou Čechům práci, se Okamura zmínil i v září 2025.

Závěr

Tomio Okamura již od roku 2022 prosazuje omezení pobytu ukrajinských uprchlíků a jejich podpory, přičemž opakovaně požaduje revizi povolení k pobytu s cílem umožnit pobyt pouze těm, kteří mají pracovní místo nedostupné pro české občany. Podle jeho vyjádření uprchlíci „berou práci Čechům“. Výrok Věry Kovářové proto hodnotíme jako pravdivý.

Nepravda
Existují studie, které se věnují predikcím, kolik ukrajinských uprchlíků v Česku zůstane. Žádná studie ale neuvádí konkrétní počet Ukrajinců, které by byla Česká republika schopna bez problémů integrovat, ani hranici roku 2027.

Europoslanec Filip Turek mluví o údajném problému Česka s kapacitou pro přijetí ukrajinských uprchlíků. Zmiňuje například nedostatečné kapacity škol pro ukrajinské děti nebo údajný problém s kriminalitou uprchlíků. Podle Filipa Turka existují studie, které uvádějí, že do roku 2027 by bylo „ideální“, kdyby v České republice žilo kolem 200 tisíc uprchlíků. Dále se proto zaměříme na to, zda některé studie skutečně mluví o tom, jaký počet uprchlíků je Česko schopno bez problémů integrovat do roku 2027.

Studie o Ukrajincích v ČR

V českém prostředí se ukrajinským uprchlíkům věnovalo několik studií. Podle studie PAQ Research o integraci uprchlíků do české společnosti po dvou letech války, publikované v únoru 2024, chtělo 58 % z nich zůstat v Česku minimálně další dva roky. To na základě dat z listopadu 2023, kdy výzkum probíhal, činilo přibližně 180 tisíc lidí (.pdf, str. 13). Studie rovněž mluví o rizicích nezvládnutí integrace uprchlíků do české společnosti (.pdf, str. 7), konkrétní počet lidí, které je ČR schopna integrovat však nezmiňuje. 

V únoru 2025 vyšla studie o budoucnosti českého pracovního trhu, na které se podílela poradenská společnost Boston Consulting Group (BCG) a středoevropská pobočka neziskové organizace Aspen Institute. Studie predikuje, že až 70 % ukrajinských uprchlíků by v Česku mohlo zůstat i po roce 2035. V zemi by tak trvale mohlo žít přibližně 260 tisíc Ukrajinců (.pdf, str. 9–10). Studie také doporučuje konkrétní opatření pro lepší integraci ukrajinských uprchlíků do pracovního trhu (.pdf, str. 58–59). Maximální počet Ukrajinců, který by byl pracovní trh schopen integrovat, však nezmiňuje. 

O měsíc později publikoval Sociologický ústav Akademie věd ČR výzkumnou zprávu Hlas Ukrajinců, podle které by v Česku nebo v jiné zemi chtělo zůstat 40 % ukrajinských uprchlíků, 35 % pak tuto možnost zvažuje. Častěji se chtějí vrátit ti s horší znalostí češtiny, nezaměstnaní a důchodci (.pdf, str. 50). Ani tato studie nezmiňuje konkrétní počet uprchlíků, který by byl sociální systém nebo pracovní trh schopen bez problémů zvládnout.

Závěr

Od začátku války na Ukrajině bylo publikováno několik studií, které se věnují integraci ukrajinských uprchlíků do české společnosti. Tyto studie obsahují predikce, kolik Ukrajinců v Česku zůstane natrvalo, a průzkumy, které mapují, kolik Ukrajinců se plánuje vrátit. Žádná z těchto studií neuvádí, jaký maximální počet uprchlíků by české školství, sociální systém či pracovní trh dokázaly efektivně integrovat. Z dostupných zdrojů se nám nepodařilo dohledat žádnou jinou studii, která by mluvila o počtu ukrajinských uprchlíků, které je Česká republika schopna v roce 2027 zvládnout. Výrok Filipa Turka proto hodnotíme jako nepravdivý.

Filip Turek

Je to kolem 400 000 lidí (ukrajinských uprchlíků na českém území, pozn. Demagog.cz).
Předvolební debata, 15. září 2025
Invaze na Ukrajinu
Sněmovní volby 2025
Migrace
Pravda
Podle dat Ministerstva vnitra žilo ke konci června 2025 v Česku přibližně 374 tisíc uprchlíků z Ukrajiny s dočasnou ochranou.

Ke konci června 2025 v Česku podle Ministerstva vnitra dlouhodobě žilo zhruba 580 tisíc ukrajinských občanů. Toto číslo ale zahrnuje také Ukrajince (.pdf, str. 6), kteří do ČR přišli již před 24. únorem 2022, kdy začala ruská invaze. V rámci EU mohou uprchlíci z Ukrajiny žádat o tzv. dočasnou ochranu, která se týká těch, kteří zemi opustili právě po zahájení invaze. Česko evidovalo na konci června 374 tisíc uprchlíků z Ukrajiny s dočasnou ochranou (.pdf, str. 9). Filip Turek tedy uvádí přibližně správné číslo. Jeho výrok tak hodnotíme jako pravdivý.

Ivan Bartoš

Ona ta humanitární dávka je asi 8000.
Předvolební debata, 15. září 2025
Invaze na Ukrajinu
Sněmovní volby 2025
Pravda
Humanitární dávka pro dospělé, „zdravé“ uprchlíky představuje celkem 8 860 Kč. Po pěti měsících jejich dlouhodobého pobytu na území Česka se sníží na 7 130 Kč.

Ukrajinci, kteří do Česka přišli kvůli válce, mohou podle zákona o sociálním zabezpečení v souvislosti s ruskou agresí na Ukrajině čerpat tzv. humanitární dávku. Ta je pojata jako příspěvek na bydlení a příspěvek na základní životní potřeby, jako např. strava či hygienické potřeby. Výše dávky se odvíjí od částky životního minima (.pdf, str. 1), která je stanovená zákonem o životním a existenčním minimu a pro dospělého činí 4 860 korun měsíčně.  

Dospělí uprchlíci, kterým byla udělena dočasná ochrana, tuto částku mohou pobírat v prvních pěti měsících. Pokud se neřadí mezi zranitelné osoby (např. děti, studenti ve věku 19 až 26 let, těhotné ženy, lidé starší 65 let nebo osoby se zdravotním postižením), po této době se sníží na 3 130 korun. V obou případech se do výše dávky připočítávají tzv. započitatelné náklady na bydlení, které představují 4 000 korun. V prvních pěti měsících tedy humanitární dávka představuje 8 860 korun, po uplynutí tohoto období klesne na 7 130 korun.

Závěr

Humanitární dávka pro dospělé, „zdravé“ uprchlíky z Ukrajiny v prvních pěti měsících jejich dlouhodobého pobytu činí 8 860 Kč. Ivan Bartoš se tedy uváděnou částkou vejde do naší standardní 10% tolerance. Po pěti měsících se ovšem částka sníží na 7 130 korun, a výrok tak hodnotíme jako pravdivý s výhradou.

Pravda
V Česku skutečně žije přes 385 tisíc ukrajinských uprchlíků, kteří dle MPSV v prvním pololetí 2025 přinesli státnímu rozpočtu přes 7 miliard Kč. Zaměstnaných je z nich téměř 170 tisíc osob, živnostníků je podle výzkumu z listopadu 2024 přibližně 17 tisíc.

Počet ukrajinských uprchlíků

Podle zprávy vypracované Ministerstvem vnitra pobývalo v Česku k 30. červnu 2025 více než 581 tisíc ukrajinských občanů (.pdf, str. 4). Mezi ně se ovšem nepočítají jen uprchlíci před válkou, ale také Ukrajinci, kteří svou zemi opustili již před 24. únorem 2022, kdy Rusko zahájilo svou invazi na Ukrajinu. V rámci EU mohou uprchlíci z Ukrajiny žádat o tzv. dočasnou ochranu, která se týká těch, kteří zemi opustili právě po tomto datu. V srpnu 2025 Česko evidovalo přes 385 tisíc Ukrajinců s dočasnou ochranou (.xlsx), další řádově tisíce zde žijících uprchlíků na dočasnou ochranu z různých důvodů nedosáhnou.

Počet pracujících

Aktuální data o počtu OSVČ z řad ukrajinských uprchlíků se nám najít nepodařilo, vycházíme proto z výzkumu Hlas Ukrajinců, který probíhal od 12. do 27. listopadu 2024 a účastnili se ho ukrajinští uprchlíci ve věku od 18 let (.pdf, str. 4). Podle výzkumu pracovalo v té době 63 % Ukrajinců v závislém poměru a 6 % jako OSVČ (.pdf, str. 10). Podle údajů Ministerstva vnitra žilo v Česku na konci listopadu 2024 asi 384 tisíc Ukrajinců s dočasnou ochranou (.xlsx), z toho cca 289 tisíc starších 18 let (.xlsx). Z těchto počtů tak vychází 182 tisíc ukrajinských zaměstnanců a přes 17 tisíc živnostníků.

Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) uvádí pouze údaje o počtu pracujících osob v pracovněprávních vztazích, tedy bez OSVČ. Podle nich pracovalo na podzim 2024 asi 150 tisíc lidí, tedy méně, než kolik vychází z výzkumu Hlas Ukrajinců. V červenci 2025 už ale MPSV evidovalo v Česku téměř 170 tisíc Ukrajinců s dočasnou ochranou pracujících v závislém poměru. Ti v prvním pololetí letošního roku odvedli do státního rozpočtu asi 15 miliard Kč. Po odečtení výdajů 7,6 miliardy Kč na pomoc ukrajinským uprchlíkům vychází jejich přínos do státního rozpočtu na 7,4 miliardy Kč.

Závěr

S dočasnou ochranou žije v současné době v Česku cca 385 tisíc Ukrajinců. Podle dat MPSV za červenec 2025 pracuje téměř 170 tisíc z nich v závislém poměru. Aktuální údaje o počtech OSVČ se nám ve veřejně dostupných zdrojích dohledat nepodařilo, podle výzkumu Hlas Ukrajinců z listopadu 2024 mohlo jít asi o 17 tisíc osob. Podle MPSV přinesli ukrajinští uprchlíci do státního rozpočtu v první polovině roku 2025 celkem 7,4 miliardy Kč. Výrok Věry Kovářové proto hodnotíme jako pravdivý.

Zavádějící
Podle starších dat Kielského institutu pro světovou ekonomiku Okamura uvádí správná čísla. Výpočet institutu však předpokládá, že všichni uprchlíci z Ukrajiny stojí stát od roku 2022 pořád stejně peněz a nezohledňuje jejich přínos do státního rozpočtu.

Předseda hnutí SPD Tomio Okamura se ohrazuje proti tvrzení, že uprchlíci z Ukrajiny představují přínos pro státní rozpočet. Odvolává se přitom na čísla Kielského institutu pro světovou ekonomiku, který pravidelně monitoruje zahraniční pomoc Ukrajině, a tvrdí, že česká pomoc vyšla celkem na 232 miliard. Na stejná čísla poukázal ekonom Lukáš Kovanda v letošním únoru a Okamura je později prezentoval např. na svém facebookovém profilu.

Výdaje podle institutu

Čísla, která uvádí Tomio Okamura, odpovídají starším údajům Kielského institutu. Podle nich ČR na podporu uprchlíků od února 2022 do konce roku 2024 vydala 7,96 mld. eur a na vojenskou pomoc 1,25 mld. eur, což podle průměrného kurzu představuje přibližně 226,3 mld. korun.

Podle nejnovějších dat institutu z letošního srpna Česko poskytlo na ukrajinské uprchlíky za celou dobu trvání konfliktu do konce června 2025 celkem 8,95 mld. eur, na humanitární pomoc Ukrajině vyčlenilo 0,05 mld. eur a na vojenskou pak 0,34 mld. eur (.xlsx, list „Fig 6. With Refugee Support“). Celkem tedy jde o 9,35 mld. eur. Podle průměrného kurzu za stejné období se dohromady jedná o necelých 231 mld. korun. Ke snížení částky u vojenské pomoci došlo proto, že byla přepočítaná na základě seznamu darovaných zbraní od české vlády tak, aby se zamezilo počítání položek dvakrát (.xlsx, list „Updates and Corrections“).

Částka uváděná u nákladů na uprchlíky z Ukrajiny je nicméně založena na velmi hrubých a neaktuálních odhadech nákladů na podporu uprchlíků. Samotný Kielský institut uvádí, že náklady vychází ze zprávy o migraci z roku 2022 (.xlsx, list „Refugee Cost Calculations“), kterou zpracovala Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). Podle tohoto dokumentu celkové náklady na uprchlíka činily 5 028 eur ročně (.pdf, str. 105). Institut toto číslo zpřesňuje na 5 637 eur a dodává, že odhady navýšil na základě průměrného měsíčního počtu uprchlíků podle Úřadu Vysokého komisaře OSN pro uprchlíky.

Výpočet nákladů tak předpokládá, že všichni uprchlíci stojí stát pořád stejné peníze a pracuje se všemi uprchlíky, a to i těmi, kteří do rozpočtu naopak přispívají. Tento závěr potvrdil jeden z autorů výzkumu Taro Nišikawa, který pro Deník N uvedl: „Naše čísla odpovídají počtu uprchlíků a odhadovaným nákladům na uprchlíka za měsíc. Jinými slovy odrážejí sumu, kterou by daná země musela vydat, kdyby platila dávky a potřebnou podporu pro daný počet uprchlíků.“

Kielský institut tedy nadhodnocuje výdaje a nezohledňuje příjmy ukrajinských uprchlíků v Česku, kteří prostřednictvím daní a odvodů přispívají do státního rozpočtu. Podle Ministerstva práce a sociálních věcí (MPSV) vydalo Česko od začátku ruské invaze na Ukrajinu do konce roku 2024 62,5 mld. Kč a naopak od nich vybralo 55,5 mld. Kč. Pokud k těmto číslům přičteme částky za první pololetí letošního roku, dostaneme se na výdaje ve výši 70,1 mld. Kč a příjmy 70,5 mld. Kč.

Závěr

Česko podle Kielského institutu pro světovou ekonomiku poskytlo na podporu uprchlíků od začátku ruské agrese na Ukrajině do konce roku 2024 7,96 mld. eur a na vojenskou pomoc podle starších dat 1,25 mld. eur, dohromady tedy šlo o cca 226,3 mld. korun. Institut později publikoval novější údaje a částku u vojenské pomoci opravil a snížil na 0,34 mld. eur, jedná se přitom o sumu až do konce června 2025.

Institut u výpočtu na pomoc uprchlíkům ovšem předpokládá, že všichni uprchlíci stojí stát stále stejné peníze a nikdo z nich nepracuje, a ignoruje tak jejich přínos do státního rozpočtu v podobě placení daní a odvodů. Náklady na uprchlíky od začátku invaze na Ukrajinu do konce prvního pololetí roku 2025 ve skutečnosti podle MPSV představují 70,1 mld. Kč. Jejich přínos do rozpočtu přitom za celé období vyčíslilo na 70,5 mld. Kč. Výrok Tomia Okamury z těchto důvodů hodnotíme jako zavádějící.